Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste lezers
Alvast bedankt voor de tijd dat jullie ( hopelijk) vrij maken om mijn vraag te beantwoorden.
Ik zie vaak prachtige foto's gemaakt door de mede cactus-liefhebbers van verschillende oude verzamelingen. Ik verzamel, zoals sommige van jullie misschien al weten, lophophora. Ik heb veel moeite gedaan om mijn planten te verzamelen en er veel geld voor uitgegeven ook.
Ik zie soms op de foto's, gemaakt en geplaatst op de forum, prachtige oude planten, in België of Tsjechië of andere landen.
Mijn vraag is, zijn deze planten vaak voor verkoop of zijn de planten-bezitters vaak hobbyisten die geen planten willen en zullen verkopen?
Ik heb een hele goede vriend die in Tsjechië geboren is. Hij wil met mij naar zijn geboorteland gaan en mijn vraag is, maak ik daar kans om mooie en oude planten te vinden?
Het gaat mij niet eens om hele grote planten, die heb ik wel het liefst, maar planten die blauw van kleur zijn ( niet van die donker groene planten) en met vele ribben.
Vele van de mooiste planten die je ziet op foto's zijn pronkstukken in collecties van liefhebbers. Daar is vaak tientallen jaren geduld voor nodig geweest om die planten te kweken en zijn niet zomaar te koop. Je zal ze best zelf uit zaad opkweken en binnen 20 jaar heb je ook zo'n prachtstukken zonder ervoor de wereld af te reizen en al je geld eraan op te doen.
Da's waar wat Paul zegt. Waarom zo'n grote planten kopen aan woekerprijzen als je voor een klein prijsje kleine planten kan kopen bij liefhebbers, beurzen, ELK,......
Vorig jaar op het ELK had er iemand een heleboel Lophophora's mee ter grootte van een 5,5cm potje voor 0.5euro/stuk. En je hebt vééééél meer plezier als je die dan ziet groeien en als je dan na zoveel jaar kan zeggen; kijk, dit heb ik met al mijn zorg opgekweekt tot een prachtige grote plant. Dat is pas de voldoening van onze hobby, niet?
Niet iedereen heeft zin om 10 jaar te wachten voor zo'n mooi exemplaar, ik begrijp het wel hoor.
Volgens mij is er een hoop te koop, alleen zul je wel vaak behoorlijk je buidel moeten trekken, want ja voor die oude mooie planten daar heeft iemand zeer veel tijd en moeite in moeten steken.
(Ik was zelf ook wel een beetje zo voor de tuin, je kunt een kleine Echinocereus kopen en aanplanten, maar voordat zo'n plant een beetje opvalt ben je jaaaaren verder, dus dan maar meteen een beetje forse kopen, zodat ie meteen een beetje opvalt)
Gr
Ruud