Ik heb een vrijstaande serre van 3X3 m, geïsoleerd met noppenfolie en met een dak in 3-dubbelwandig polycarbonaat. Die wordt ook verwarmd met dergelijk elektrisch kacheltje. Daar overwinter ik mijn Fuchsia's, wat succulenten, Agapanthussen, Pelargoniums, Aspidistra, een Brugmansia ,een grote Lantana, enz.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Uploaded with ImageShack.us
Uit zuinigheid heb ik in het begin in die serre het vuurtje in de eerste stand gezet na de vorst-stand en ik heb me dat beklaagd. Een paar Fuchsia's waren beschadigd door de kou.
Zodra de ergste kou voorbij is (ik laat de serre nu zoveel mogelijk dicht) zal ik een thermostaat plaatsen tussen het vuurtje en het stopcontact. Die thermostaat heb ik vroeger nog gebruikt in een andere serre en is nauwkeurig tot op 3°C. Dit heeft het voordeel dat de warmte-vraag beter kan geregeld worden en bespaart dus wel.
Het toestel mag zelfs, en beter, in de hoogste stand staan, het wordt toch uitgeschakeld wanneer het in de serre 6° is ( ingesteld op 5°) en weer aangeschakeld op 3 à 4°. De thermostaat wordt best laag tegen de grond geplaatst.
Ik had me al van verleden jaar voor genomen die thermostaat te plaatsen maar steeds uitgesteld en nu is het te laat.
Het wordt ook hier weer een dure winter.
Mijn andere serre, een muurserre van 3X13 m en 5 meter hoog, die tegen het huis aangebouwd is, kan electrisch niet verwarmd worden. Dat zou te duur uitvallen.
Die serre is volledig in dubbel glas en het dak ook in polycarbonaat.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Uploaded with ImageShack.us
Hier staat een CV-radiator in maar die is onvoldoende om de vorst er uit te houden wanneer het hier -9° is. Overdag warmt die serre wel op door de zon en is het er vaak 15° en meer, maar dan koelt ze langzaam weer af. In die serre laat ik vanaf 22 uur dan een heteluchtblazer op gas draaien voor twee uurtjes tot de temperatuur weer rond de 10 à 11° draait en dat volstaat om het weer te redden tot de volgende voormiddag. Tot de zon het weer over neemt ... .
Ook dat is een dure oplossing want die vorstperiode zal mij ongeveer twee gasflessen kosten à 23€/fles.
Niet winterharde planten kweken blijft, hoe dan ook, een dure zaak. Ik besef het maar al te goed, maar ik ben zo erg verknocht aan die planten dat ik het er voor over heb.
Het weer kunnen we niet regelen. Wat we wel kunnen, is GOED ISOLEREN en THERMOSTATEN plaatsen