menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Indeling collectie

Johann0r

Johann0r

Hoe hebben jullie je collectie ingedeeld?

Ik was laatst bij iemand in de kas en die had alles op soort ingedeeld. Bv. alle echinocereussen bij elkaar en alle gymnos bijelkaar. En hij gaf ook op soort water.

Ik heb alles lekker door elkaar en geef alles in 1 keer water. Is in mijn optiek veel leuker om alles door elkaar heen te hebben bloeien dan alleen 1 hoekie van de kas wat steeds bloeit.
dinsdag 20 maart 2012 - 09:57
Wiebe

Wiebe

Mijn indeling is op een aantal aspecten gebaseerd.
Lichtbehoefte Soorten die veel licht nodig hebben staan dicht tegen de nok of op het meest zonnige gedeelte van mijn tabletten. Lichtbehoefte verschilt tussen verschillende vertegenwoordigers binnen 1 geslacht.
soort pot Dat klinkt misschien merkwaardig maar je kunt m.i. de tabletten het meest efficiënt inruimen door potten zo veel mogelijk soort bij soort te plaatsen.
temperatuurbehoefte. Soorten die een wat hogere wintertemperatuur nodig hebben staan dichter bij één van de twee kachels in mijn kas.

Water geven doe ik ook gewoon door elkaar waarbij sommige soorten , bv. bebladerde Euphorbia's, soms een extra scheutje krijgen.

Wiebe

dinsdag 20 maart 2012 - 17:49
Pieter

Pieter

Bij staat dat een beetje zoals bij Wiebe, met toch enkele verschillen. Ik sorteer per geslacht en de geslachten die 'over het algemeen' meer zon willen staan iets lichter. En in grote lijnen staan ze ook per land gegroepeerd ttz de Mexicanen staan zoveel mogelijk samen, de Peruvianen ook enz. En de grote potten achteraan de tafels en de kleine vooraan.
dinsdag 20 maart 2012 - 20:31
Johann0r

Johann0r

BIj mij loopt het idd ook op van kleine potjes vooraan en de grotere achteraan. Mijn vader heeft net een hok tegen de zijkant van de kas gemaakt waardoor de ene helft wat minder direct zonlicht krijgt. Weet niet of dit ook minder goed is voor sommige soorten.
woensdag 21 maart 2012 - 11:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).