0 Een vraag en eerste bloei.
▼ Ga naar meest recente reactie
Johann0r
Ik heb hier een aantal planten die vorig jaar geen enkele groei hebben vertoond. Ik heb de planten eruit gehaald en de worteltjes kon je er eigenlijk zo aftrekken.
Wat is de beste optie? Doorsnijden zoals ik bij plant 1 heb gedaan of alleen de wortels eraf halen zoals bij plant 2? Plant 3 was helemaal bruin zwart van binnen en die heb ik tot zover afgesneden. Deze is alleen nog steeds wat bruin. Wat is de beste optie? En wat doen we met plant 3?
Napina met knop die vorig jaar niet is uitgekomen:
[afbeelding verwijderd niet-https]
3 echinocereussen:
[afbeelding verwijderd niet-https][img]
woensdag 11 april 2012 - 18:30
Johann0r
Tis eigenlijk vraag plus eerste bloei.
Helaas kan ik dit zelf niet aanpassen.
donderdag 12 april 2012 - 10:58
Wiebe
Mooie 'napina'; staat hier ook in bloei. Als dat zwarte nog zacht aanvoelt zou ik zoveel mogelijk wegsnijden om daarna de plant als stek te behandelen. Dus wond goed late ndrogen, evt. stekpoeder toepassen en daarna op droog substraat wegzetten (licht maar geen zon).
Wiebe
donderdag 12 april 2012 - 17:39
Johann0r
Maar kan de middelste zo wortelen? Want het is gewoon hard. Of moet ik dat dorre ook weg snijden?
donderdag 12 april 2012 - 18:02
Pieter
Ik zou dat toch ook wegsnijden, mogelijks zitten er nog schimmelsporen in die weer actief kunnen worden als de omstandigheden beter worden.
donderdag 12 april 2012 - 20:26
Johann0r
Beste mensen, hier is no een plant die helemaal niks doet. Heb hem uit de pot gehaald en wortels zijn erg bros. Bleven ook wortels in pot zitten volgens mij. Heb hem met een sateprikkertje schoongemaakt. Wat doen we met zon geval?
Is dit even laten drogen en weer droog oppotten? Of is het wortels wegsnijden oid?
zondag 15 april 2012 - 11:53
Cactuszot
Ik pruts de slechte wortels er dan af, kijk indien er nog rot is (indien ja: wegsnijden) en pot dit dan op in bewortelingssubstraat (seramis of vogelzand). Indien je moet wegsnijden wel laten drogen, hé.
mvg
Geert
zondag 15 april 2012 - 15:25
Johann0r
OK thanks.
En als je de slechte wortels eraf haalt en eronder is het gewoon hard raadt je dan aan om alsnog te snijden?
Ik ga even kleinkorrels halen morgen want ik heb inmiddels zoveel patienten
zondag 15 april 2012 - 17:40
Johann0r
BIj elke echinocereus waar ik in snijd tref ik wel een soort kurkachtig binnenste aan is dit normaal?
Deze heb ik net doorgesneden, is dit goed zo?
Plant is gewoon hard en ziet er van boven prima uit.
maandag 16 april 2012 - 18:13
Wiebe
Nee, dat ziet er m.i. niet goed uit. Twee oplossingen nl. wegsnijden of weggooien!
Wiebe
maandag 16 april 2012 - 18:25
Sirius
Niet goed. Alle planten met dit = RIP.
Te nat? + slecht grond? drainage?
maandag 16 april 2012 - 20:36
Johann0r
Zijn een aantal planten die ik vorig jaar heb verpot/gekocht en waar ik geen enkele groei dit en vorig jaar heb waargenomen. Dus ik denk ik haal ze eens uit de potten en inspecteer ze eens.
De 3e plant op de foto in mn eerste post heeft ook zon soort kurkachtig binnenste. Kan ik deze ook afschrijven?
dinsdag 17 april 2012 - 00:16
Sirius
Planten die geen groei in de zomer laten zien, altijd inspecteren voor de winter. Zeker kijken naar de wortels. Dit voorkomt verrassingen in het voorjaar! Defecten en verkleuringen in de centrale as vaak door schimmel invasie of fouten in de teelt. De planten vormen geen, nauwelijks nieuwe wortels in dit dood weefsel. De verkleuring wordt als een kurk, moet worden verwijderd, maar in het algemeen is er weinig kans dat de plant heeft op lange termijn overleefd.
dinsdag 17 april 2012 - 12:24
Johann0r
De echinocereus pectinatus hierboven heb ik samen met eenzelfde tegelijk gekocht. Deze hierboven groeide 2 jaar geleden goed en de andere helemaal niks. Toen heb ik ze vorig jaar alle twee tegelijk verplant en de kleinere is toen enorm gegroeid en deze helemaal niets. Terwijl ze in hetzelfde substraat staan en dezelfde verzorging en standplaats hebben/krijgen.
Naja ik zal vanmiddag dus even aan het snijden... Dus alles wat verkurk is moet eruit?
Ik gebruik altijd een tomaten mes om te snijden, gaat erdoor heen als door boter
dinsdag 17 april 2012 - 12:28
Pieter
Ik gebruik altijd een tomaten mes om te snijden, gaat erdoor heen als door boter
Ik hoop dat je niet vergeet je mes telkens te ontsmetten, anders verspreid je de schimmel nog meer.
dinsdag 17 april 2012 - 12:35
Johann0r
Goed dat je dat zegt want dat doe ik eigenlijk nooit...
dinsdag 17 april 2012 - 13:05
Johann0r
Hoe lijken deze nu? Ik zie dat sommigen nog wel een heeel klein beetje roestachtig zijn, dit is niet een heel groot probleem of wel?
donderdag 19 april 2012 - 18:38
Johann0r
Hier heb ik de worteltjes afgeplukt. En moet ik in deze nu ook nog gaan snijden?? Of kan ik hem zo ook wel in de seramis zetten?
donderdag 19 april 2012 - 18:39
Johann0r
Er beginnen steeds meer planten uit te vallen die geen groei vertonen. Hebben meer mensen dit? En het zijn allemaal echinocereussen op 1 of andere manier. Heb geen enkele andere plant met deze symtonen. Wortelen zijn erg bros en kun je er zo afhalen. Kan ik dit exemplaar bijvoorbeeld zo in de semaris zetten of moet ik eerst nog snijden en laten drogen?
Graag hulp.
zaterdag 21 april 2012 - 13:28
Pieter
Jouw planten hebben allemaal te lijden gehad onder wortelrot, waarschijnlijk in de hand gewerkt door slechte omstandigheden en/of een slecht substraat.
Als je ook maar een mimiem stipje rood ziet op de vaatbundels moet je verder snijden of het zet verder.
Ik vermoed dat het hier gaat over Fusarium, maar echt zeker ban je uiteraard nooit. In een beginstadium kan je bestrijden met captan of topsin, maar vaak helpt dat ook niet zo veel omdat de schimmel al snel naar de vaatbundels verplaatst.
zaterdag 21 april 2012 - 14:06
Johann0r
OK, en de planten hierboven waar ik de wortelen grotendeels afgeplukt heb, is het nog nodig hier in te snijden? Of kan ik deze zo in de seramis zetten en dat ze weer wortelen aanmaken...
Substraat is 1/3 metselzand 1/3 molshopenmodder en 1/3 potgrond aangemengd met aquarium grind. Alle planten krijgen dezelfde behandeling en anderen doen het uitstekend...
zaterdag 21 april 2012 - 16:12
Pieter
Persoonlijk vind ik jouw mengsel een erg nat mengsel, maar wel perfect bruikbaar mits je heel goed oplet. Ik heb dat vroeger ook nog gebruikt (niet exact hetzelfde) en toen gaf ik mijn planten 3 of 4 keer per jaar water, niets meer of er kwamen problemen. Dat mengsel vergeeft je geen enkele fout. Metselszand is redelijk fijn en geeft dus niet de drainage van grof zand of bims of iets anders. molshopenmodder, dat zal klei of leem zijn veronderstel ik, houdt ook perfect water vast. Potgrond dient ook om water goed vast te houden. Waat zitten je drainage-elementen dan?
Op foto is het lastig te zien als je goed gesneden hebt, als de snede 100% mooi, gezond weefsel geeft heb je ver genoeg gesneden. Soms snij ok nog eens de randen af om te verhinderen dat je een te diepe holte krijgt bij het drogen.
zaterdag 21 april 2012 - 17:15
Johann0r
Wat voor mengels gebruik jij dan of zou ik beter kunnen gebruiken?
Ik heb nu dus 4 planten in de seramis staan waar ik de wortelen grotendeels afgeplukt heb en die zo in de seramis gezet. Moet ik deze nu ook nog snijden? Of is er een kans dat deze zo ook nog wel wortels aanmaken?
zondag 22 april 2012 - 13:06
Sirius
Als ik uw planten te zien, ik ben bang dat ze waarschijnlijk niet overleven. Bereid je voor op het ergste.
zondag 22 april 2012 - 13:13
Johann0r
Er waren vanmorgen nog een aantal planten waar het substraat boven idd nog gewoon nat was terwijl ik ze 1.5 week terug water gegeven heb. Deze planten maar in droog substraat gezet wat meer aangemixt met seramis en steentjes.
Iemand een idee hoe mijn substraat wel moet zijn dan? De molshopen modder is gewoon zwarte modder en niet klei oid.
Edit:
Heb al gevonden dat er meer anorganisch materiaal door moet zoals:
1d lavagruis
1d bimskies
1d leem
of gemalen baksteen. Kan ik dit bij een gewone intratuin oid kopen?
Intratuin en Praxis gebeld alleen ze hadden er niets van. Volgens mij liggen er wel zakken met lava steentjes oid op de vijver afdeling.
maandag 23 april 2012 - 12:58
Cactuszot
Mijn bims koop ik in de cactusclub Lophophora (mariakerke bij Gent). De seramis heb ik gevonden bij intratuin lovendegem.
Echinocereussen en dan in het bijzonder pectinaten, zoals ik er een paar zie, zijn éénmaal van de wortel, heel moeilijk terug op wortel te brengen.
Geert
maandag 23 april 2012 - 19:03
Johann0r
En als je ze voor het eerst zowel stekken als met slechte wortels in de seramis plaatst, moet de seramis dan wel al nat zijn?
donderdag 26 april 2012 - 11:39
Clubbrugge
te zwaar!!!
Voor sommige soorten wel, meestal niet, blijft veel te lang nat, zeker met dit voorjaar.
donderdag 26 april 2012 - 19:20
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe