Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Jef, ik schreef al 'naamloos'. Gelukkig geen hybride, ik hou niet zo van hybrides. Plant is in het wild verzameld. Volgens het boek van Pilbeam is de enige Echeveria uit Argentinië E peruviana. Dit is zeker geen E. peruviana.
Hier een beeld van Ech.carnicolor in boei. De bloemstructuur lijkt er sterk op en de plant ook wel maar carnicolor is geen argentijn natuurlijk [afbeelding verwijderd niet-https]
Echeverias kennen een zeer uitgestrekt groeigebied en werden ook gevonden tot ver in Z-Amerika..Hierbij een stukje proza ter illustratie :
In Cactus and Succulent Journal (U.S.) vol. 44, 1972 publiceert J.C. van Keppel een 6 blz lang artikel over zuidamerikaanse echeveria's. Zijn interresse voor deze planten werd gewekt toen hij meer dan 100 planten kreeg, gevonden door Rausch en Van Vliet op tien verschillende plaatsen in Bolivië. Deze soorten zouden voorkomen tot boven de 2.000 m. terwijl de meeste gekende soorten beschouwd werden als beneden de 2.000 metergrens groeiend, men kende praktisch geen andere soorten. Rausch en Van Vliet vonden echeveria's in Bolivië op hoogtes van 2.800 meter en Ball (1887) vond E. chiclensis op 4.300 mter in de Peruviaanse Andes!
Van Keppel deelt de Z-Amerikaanse soorten in twee groepen : de eerste (12 sp.) in de meest noorderlijke contreien van Z-Amerika : Venezuela, Columbia en Ecuador. Sommige van de daar voorkomende soorten zijn verwant met enkele uit Midden Amerika nl. deze uit de serie Nudae Moran (1965).
De tweede groep (11 sp.) situeert zich in het Andesgebergte van Peru en Bolivië en zijn ondergebracht in de serie Racemosae (Baker) Berger (Walther, 1959).
In mei 1968 vergezelde D.J.van Vliet Walter Rausch op een tocht in de bergen ten N-O van Yamparaez op zoek naar een echeveria die ze enkele dagen voordien hadden gezien op dias, genomen door M. Klawitter, een leeraar uit Sucre. Ze vonden er een zowel geel- als wit- rose en roodbloeiende echeveria die door van Keppel E. vanvlietii genoemd werd ter ere van haar ontdekker. Dezelfde plant vonden ze ook nog op de Chica Chicaberg dichtbij de stad Sucre.
Een andere echeveria vonden ze 15 km N-W van Sucre, richting Alamos. De plant gelijkt sterk op de vorige maar door haar oranje-rode bloei zou ze voldoende verschillen van de vorige om er maar weer een nieuw soort van te maken : E. rauschii v.Keppel. Het ene plezier is het andere waard...
Tot zover deze "inlichting" , het zou best kunnen dat "ze" nog verder zijn doorgedrongen tot in Argentinië...
Nee, ik heb deze niet zelf ontdekt; ik ben nog nooit in Argentinië geweest. Staat uiteraard nog wel op mijn verlanglijstje.
Als je zoekt naar een naam voor deze soort is het logisch om te kijken naar de soorten die b.v. in het iets noordelijker gelegen Bolivia voorkomen. Pilbeam noemt 3 soorten uit Bolivia: E. bakeri, E. chilonensis (syn. E. vanvlietii) en E. whitei (syn. E. rauschii). Geen van deze soorten komt overeen met mijn plant.
Uit Bolivia heb ik ondertussen een aardige verzameling Echeveria's. Voor een deel zelf verzameld en soms in bloei gezien in habitat, een deel van derden gekregen. Nog niet in cultuur in bloei gehad dus ik moet nog even wachten voor wat meer details.
Wiebe dit is NIET mijn plant maar deze van Regnat...Af en toe krijgt hij planten toegestuurd van heel wat plantenzoekers die hem dan vragen deze te bestuderen/beschrijven...Ik kan event. aan Helmut vragen wat er van die plant nog geworden is....
Grt
Paul
("echeveria peruviana SE224 ")
Antwoord van Margrit Bisschofberger:
As the name implies, the original Echeveria peruviana was growing in Peru. By now 10 Peruvian species have been described and are easy to identify : E. andicola, E. chiclensis var. chiclensis & var. backebergii, E. cuencaensis, E. decumbens, E. eurychlamys, E. excelsa, E. oreophila, E. utcubambensis, E. westii and E. wurdackii. The remaining echeverias have not (yet) been investigated.
And the same is true for echeverias in Argentina. It would certainly been very interesting to know whether the same plants are growing in Peru as well as in Argentina.
Van Hans De Veth:
Bij mijn weten is Echeveria peruviana de enige Echeveriasoort die in Argentinie voorkomt
Mijn Echeveria peruviana kwam van Salta/Argentinie uit de plaats Santa Rosa de Tastil .
Van Hans De Veth:
Bij mijn weten is Echeveria peruviana de enige Echeveriasoort die in Argentinie voorkomt
Ja, dat haal ik ook de de mij bekende literatuur. Maar de bloemen van deze soort zoals afgebeeld in Pilbeam, fig. 280, zijn totaal anders dan die van mijn plant. Pilbeam schrijft wel: 'The identity of this species is uncertain'. Walter heeft geen afbeelding van deze soort maar zijn beschrijving komt op een aantal punten, bv. bloemkleur, wel overeen. Op andere, bv. lengte bloemsteel 5 - 11 mm, echter totaal niet!