menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Argentijnse Echeveria

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Deze (naamloze) Echeveria uit Argentinië staat opnieuw in bloei. Nu gelukkig twee planten tegelijk zodat ik kan bestuiven.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 7 oktober 2012 - 21:26
jef001

Jef001

Mooi, heb je er ook een naam van? is toch niet Pachyveria powder puff?
maandag 8 oktober 2012 - 12:43
Wiebe

Wiebe

Jef, ik schreef al 'naamloos'. Gelukkig geen hybride, ik hou niet zo van hybrides. Plant is in het wild verzameld. Volgens het boek van Pilbeam is de enige Echeveria uit Argentinië E peruviana. Dit is zeker geen E. peruviana.

Wiebe
maandag 8 oktober 2012 - 18:15
Paronoto

Paronoto

Wiebe heb je die zelf "ontdekt" en waar dan wel? Ik heb die foto ook op het Crassulaforum gezet maar daar is nog geen reactie op gekomen

Paul
maandag 8 oktober 2012 - 20:02
Paronoto

Paronoto

Hier een beeld van Ech.carnicolor in boei. De bloemstructuur lijkt er sterk op en de plant ook wel maar carnicolor is geen argentijn natuurlijk

maandag 8 oktober 2012 - 20:12
Paronoto

Paronoto

Echeverias kennen een zeer uitgestrekt groeigebied en werden ook gevonden tot ver in Z-Amerika..Hierbij een stukje proza ter illustratie :

In Cactus and Succulent Journal (U.S.) vol. 44, 1972 publiceert J.C. van Keppel een 6 blz lang artikel over zuidamerikaanse echeveria's. Zijn interresse voor deze planten werd gewekt toen hij meer dan 100 planten kreeg, gevonden door Rausch en Van Vliet op tien verschillende plaatsen in Bolivië. Deze soorten zouden voorkomen tot boven de 2.000 m. terwijl de meeste gekende soorten beschouwd werden als beneden de 2.000 metergrens groeiend, men kende praktisch geen andere soorten. Rausch en Van Vliet vonden echeveria's in Bolivië op hoogtes van 2.800 meter en Ball (1887) vond E. chiclensis op 4.300 mter in de Peruviaanse Andes!
Van Keppel deelt de Z-Amerikaanse soorten in twee groepen : de eerste (12 sp.) in de meest noorderlijke contreien van Z-Amerika : Venezuela, Columbia en Ecuador. Sommige van de daar voorkomende soorten zijn verwant met enkele uit Midden Amerika nl. deze uit de serie Nudae Moran (1965).
De tweede groep (11 sp.) situeert zich in het Andesgebergte van Peru en Bolivië en zijn ondergebracht in de serie Racemosae (Baker) Berger (Walther, 1959).
In mei 1968 vergezelde D.J.van Vliet Walter Rausch op een tocht in de bergen ten N-O van Yamparaez op zoek naar een echeveria die ze enkele dagen voordien hadden gezien op dias, genomen door M. Klawitter, een leeraar uit Sucre. Ze vonden er een zowel geel- als wit- rose en roodbloeiende echeveria die door van Keppel E. vanvlietii genoemd werd ter ere van haar ontdekker. Dezelfde plant vonden ze ook nog op de Chica Chicaberg dichtbij de stad Sucre.
Een andere echeveria vonden ze 15 km N-W van Sucre, richting Alamos. De plant gelijkt sterk op de vorige maar door haar oranje-rode bloei zou ze voldoende verschillen van de vorige om er maar weer een nieuw soort van te maken : E. rauschii v.Keppel. Het ene plezier is het andere waard...

Tot zover deze "inlichting" , het zou best kunnen dat "ze" nog verder zijn doorgedrongen tot in Argentinië...
maandag 8 oktober 2012 - 20:38
Wiebe

Wiebe

Nee, ik heb deze niet zelf ontdekt; ik ben nog nooit in Argentinië geweest. Staat uiteraard nog wel op mijn verlanglijstje.

Als je zoekt naar een naam voor deze soort is het logisch om te kijken naar de soorten die b.v. in het iets noordelijker gelegen Bolivia voorkomen. Pilbeam noemt 3 soorten uit Bolivia: E. bakeri, E. chilonensis (syn. E. vanvlietii) en E. whitei (syn. E. rauschii). Geen van deze soorten komt overeen met mijn plant.

Uit Bolivia heb ik ondertussen een aardige verzameling Echeveria's. Voor een deel zelf verzameld en soms in bloei gezien in habitat, een deel van derden gekregen. Nog niet in cultuur in bloei gehad dus ik moet nog even wachten voor wat meer details.

Wiebe
maandag 8 oktober 2012 - 21:00
Paronoto

Paronoto

"Echeveria uit Argentinië"

Waar juist Wiebe ?
dinsdag 9 oktober 2012 - 17:48
Wiebe

Wiebe

Voor de soortsbepaling lijkt mij de locatie niet zo relevant maar locatie ligt in Salta.

Wiebe
dinsdag 9 oktober 2012 - 18:34
Paronoto

Paronoto

Een peruviana van Regnat
donderdag 11 oktober 2012 - 19:20
Wiebe

Wiebe

Heb je deze ook in bloei gehad Paul? O.b.v. de foto in Pilbeam heeft die soort heel andere bloemen dan mijn plant.

Wiebe
vrijdag 12 oktober 2012 - 18:28
Paronoto

Paronoto

Wiebe dit is NIET mijn plant maar deze van Regnat...Af en toe krijgt hij planten toegestuurd van heel wat plantenzoekers die hem dan vragen deze te bestuderen/beschrijven...Ik kan event. aan Helmut vragen wat er van die plant nog geworden is....
Grt
Paul

("echeveria peruviana SE224 ")

Antwoord van Margrit Bisschofberger:
As the name implies, the original Echeveria peruviana was growing in Peru. By now 10 Peruvian species have been described and are easy to identify : E. andicola, E. chiclensis var. chiclensis & var. backebergii, E. cuencaensis, E. decumbens, E. eurychlamys, E. excelsa, E. oreophila, E. utcubambensis, E. westii and E. wurdackii. The remaining echeverias have not (yet) been investigated.
And the same is true for echeverias in Argentina. It would certainly been very interesting to know whether the same plants are growing in Peru as well as in Argentina.

Van Hans De Veth:
Bij mijn weten is Echeveria peruviana de enige Echeveriasoort die in Argentinie voorkomt
Mijn Echeveria peruviana kwam van Salta/Argentinie uit de plaats Santa Rosa de Tastil .

vrijdag 12 oktober 2012 - 20:18
Wiebe

Wiebe

Van Hans De Veth:
Bij mijn weten is Echeveria peruviana de enige Echeveriasoort die in Argentinie voorkomt
Ja, dat haal ik ook de de mij bekende literatuur. Maar de bloemen van deze soort zoals afgebeeld in Pilbeam, fig. 280, zijn totaal anders dan die van mijn plant. Pilbeam schrijft wel: 'The identity of this species is uncertain'. Walter heeft geen afbeelding van deze soort maar zijn beschrijving komt op een aantal punten, bv. bloemkleur, wel overeen. Op andere, bv. lengte bloemsteel 5 - 11 mm, echter totaal niet!

Wiebe
vrijdag 12 oktober 2012 - 22:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).