Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wie wie wie heeft al water gegeven.
Wie denkt er aan om eerstdaags te beginnen met water geven
Met het huidig seizoen, begint het serieus te kriebelen.
Sonja, op uw foto's te zien, hebben die jongens toch al iets gekregen nu of voorheen.
Luc idem dito.
Of is dat bij mij alleen dat die planten zo schrompelen.(nieuwe ziekte, de schrompelziekte)
Willy, alleen het bakje met die parodias en turbini's erin, die hebben al een beetje water gekregen, die zijn deze winter opgepot en staan in de keuken, de rest in de serre nog niets, dat zal pas half april zijn en nevelen doe ik al lang niet meer
Ik heb een groot deel van mijn tweejarige winterharde opuntiazaailingen al eens goed gegoten. Die staan in kleine bloempotjes in de onverwarmde serre en waren heel verschrompeld. Omdat enkele winterharde opuntiasoorten in vollegrond zichzelf al goed aan het volpompen zijn, volg ik die natuurlijke reactie en heb ik ook de zaailingen gegoten - zij kunnen immers zelf geen water uit de grond halen he. Op drie dagen tijd hebben ze zich al redelijk goed volgezogen! Die staan gewoon te wachten op het startschot
Ik heb zondag laatst al mij Astro's water gegeven, zonder vooraf te vernevelen. Alsook een deel van mijn onderstammen hebben reeds water gehad, dit om zo vroeg mogelijk te kunnen enten. Hetgeen ik reeds gedaan heb met enkele zaailingen. Heb nog enkele cristaten die dringend moeten vermeerderd worden gezien ze de onderstam dicht duwen. Deze zou ik graag enten voor eind maart.
Fernand
Mijn planten staan allen nog op waterdieet dus ze krijgen NIETS! In april zal ik mijn dieet nog eens herzien ...En idd mijn Opuntias zijn wat verschrompeld maar iedereen gelijk voor de wet.
Moest het nu enkele graden warmer worden dan zou ik durven mijn 1-jarige zaailingen eens benevelen ... alhoewel ...
Ik heb trouwens daarnet een heel interessante en vernieuwende tekst gelezen op een Duitstalige website betreffende winterharde opuntia's. Er werd uitgelegd dat veel wh opuntiasoorten er zelfs baat bij hebben als ze reeds vroeg in het voorjaar voldoende (soms zelfs overvloedig) water krijgen. Dit om het natuurlijk proces van smeltende sneeuw na te bootsen! Veel wh opuntia's bv uit Canada overwinteren immers onder een beschermende sneeuwlaag. Nog meer zelfs. Als ze in het voorjaar te weinig water krijgen, zou dit de goei zelfs vertragen en verminderen. Een zeer interessante stellig vind ik dit, en zeker het overwegen waard!!
Ik kan me daarmee verzoenen maar ze (Opuntias) moeten eerst verpot worden bij me. En na het verpotten nog een beetje droog blijven, 3weken. Zal daarna eens overvloedig bewateren. Bedankt voor de tip.
Alleen de Opuntia's en een paar vetplanten wat water gegeven. En nevelen heb ik één keer op een warme dag gedaan.
De temperatuur kan in de kas soms aardig op lopen met zonnig weer.
Mijn zaailingen van 2006 staan onder een groeilamp en krijgen bodemwarmte; zij krijgen de hele winterperiode door regelmatig (1 x per 2 week) water. Vandaag met het mooie weer (en de goede voorspellingen voor morgen) voor het eerst flink geneveld; ca 5 liter water in mijn kas van ca 24 m2. De temperatuur in mijn kas is nu ca 25 - 30 C, hoge luchtvochtigheid (85 - 90%) en ik heb mijn ventilatoren (6 stuks) op volle toeren draaien.