menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruisingen tussen twee cactusgenera

Ga naar meest recente reactie

ChrisB

ChrisB

Ik hoorde onlangs iemand die zei dat hij een kruising had tussen twee verschillende cactusgenera, is dit eigenlijk mogelijk? Ik dacht dat dit enkel tussen soorten binnen hetzelfde geslacht was
donderdag 26 april 2007 - 16:05
Pieter

Pieter

Maar een Echinopsis, Lobivia, Trichocereus zijn ook vaak onderling kruisbaar... Ferocactus en Leuctenbergia... Hatiora en Schlumbergera... Disocactus, Aporocactus en Heliocereus... Dit om er maar enkele te noemen. Maar dit zijn uiteraard meer de uitzonderingen dan de regel.
donderdag 26 april 2007 - 16:50
Pieter

Pieter

Inderdaad, waar trek je de lijn? Binnen één geslacht zijn ook niet alle soroten kruisbaar. Een Astrophytum asterias met myriostigma kruisen is bijvoorbeeld heel moeilijk, terwijl een asterias met een capricorne heel vlot gaat. Sommigen beschouwen Astrophytum coahuilensis als een varieteit van de myriostigma (onze vriend Anderson bv). Naar mijn weten zijn ze niet kruisbaar...
Leuchtenbergia is dacht ik wel met enkele soorten kruisbaar hoor.
En Aporocactus wordt momenteel ook wel als een Disocactus beschouwd...
Hatiora en Schlumbergera is toch wel een eerder uitzonderlijke en heel moeilijke kruising.
donderdag 26 april 2007 - 17:01
ChrisB

ChrisB

Het gaat in dit geval om een Lophophora en een Turbinicarpus; daarmee mijn twijfels want die soorten zijn 'verre van' verwant..
donderdag 26 april 2007 - 17:04
Pieter

Pieter

In KuaS is er enkele jaren geleden aan artikel verschenen waarin deze kruising ook aan bod kwam. Als ik me niet vergis was dat ergens achteraan een artikel over L. jourdanniana.
Trouwens, er zijn sterke aanwijzingen dat de Strombocactus esperanzae ontstaan is uit een kruising van de gewone Strombocactus met de Turbinicarpus alonsoi.
donderdag 26 april 2007 - 17:14
Pieter

Pieter

100% mee akkoord Willy. Het is typisch menselijk alles in vakjes te duwen en er dan later over verwonderd te zijn dat er relaties bestaan tussen al die vakjes...
donderdag 26 april 2007 - 18:45
Paronoto

Paronoto

Zelf doe ik al enkele jaren "proeven" met kruisbestuivingen tussen Notos en Parodias en hiervan heb ik zaden geoogst die verleden jaar werden uitgezaaid en nu voor 1e keer werden gerepikeerd...Ik moet nog wat jaren geduld hebben om te zien wat het uiteindelijk oplevert...Volgende zaterdag wordt ik 74...waar ligt MIJN grens? Hallo, is daar iemand?
Toch maar proberen.

De P

vrijdag 27 april 2007 - 00:27
Pieter

Pieter

Interessant! Dus dat wil zeggen dat ten eerste de zaden kiemkrachtig waren en ten tweede ze ook goed gegroeid zijn aangezien je ze na 1 jaar verspeend. Welke waren de ouderplanten?
vrijdag 27 april 2007 - 00:41
Paronoto

Paronoto

Juist! Zijn het "echte hybriden" ? Dat zal ik pas zien wanneer die plantjes oud genoeg zijn om hun "identiteit" te tonen....Bvb kruiste ik Notoc. ottonis met P. 145 EN omgekeerd en op beide planten had ik zaden...benieuwd wat daaruit komt, en zo heb ik nog ander proeven ondernomen, zoals Notroc. ottonis X P. cardenasii die ook zaden opleverden enz. Een ding is zeker: boliviaanse P's laten zich NIET kruisen met Notos....en omgekeerd.
Ik ben nog niet aan het einde van dat "latijn"....maar ik wil verder leren.

De P.

vrijdag 27 april 2007 - 05:50
Paronoto

Paronoto

Inderdaad, daarom dat het bestuiven heel omzichtig moet gedaan worden gezien de zelffertiliteit van zowel P. cardenasii als Notoc. ottonis en nog wel enkele andere. Bij Parodia P.145 had ik minder moeite.
In ieder geval probeer ik steeds weer of sommige boliviaanse soorten het wel zouden doen. Het probleem blijft natuurlijk het gezamenlijk in bloeirijpe toestand komen...naar mijn weten bestaan hiervoor nog geen hulpmiddelen . Het huidige weer is dat wel het GOEIE weer??? Vele planten worden NU gestimuleerd tot bloeien daar waar ze 't "normaal" pas binnen 1,5 maand doen...

De P.

zaterdag 28 april 2007 - 00:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).