Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en kom hier eigenlijk vanwege mijn vader. Hij is 91 en meldde mij een vreemde ontwikkeling van zijn Euphorbia Cristata. Die is geënt op -volgens mij- een andere Euphorbia. De Cristata-ent krijgt nu uitlopers die dezelfde vorm hebben als de onderstam. Vier op een rij. Waar komt dit door?
Is de cristata een kweekvorm die naar zijn oervorm terugkeert?
Is de onderstam bezig de macht over te nemen?
Of is het puur toeval en zien we deze groei wel vaker bij de cristata?
Iemand die hier ervaring mee heeft?
cristaatvormen beginnen meestal vroeg of laat wel weer wat 'gewone' groei te vertonen, en dat is ook wat de deze aan het doen is. Keuze is aan jou (of je vader) of je deze verwijdert of niet.
Dank je wel Angus,
Klinkt of je er verstand van hebt. Ben ik blij mee. Is die cristaatvorm een soort gedwongen vreemdgroei van een plant die er eigenlijk liever anders uitziet? Hoe moet ik dat zien? Fascinerend dit.
Wat grappig Annita! Cristaatvorming is dus een onnatuurlijke groeiwijze. En hoe krijg je een plant ertoe het groeipunt te verbreden? Ik neem aan dat het dus ook met andere planten dan de Euphorbia kan worden gedaan?
ik denk niet dat je het groeipunt van een plant of cactus kan verbreden
de groeiwijze van cristaat ontstaat spontaan
cristaten komen bij veel planten voor zo is celosia of hanekam wel bekend
ook bij bloemen komen cristaten voor
Ik heb me inmiddels een beetje op de hoogte gesteld en cristaten kan je inderdaad niet dwingen of kweken. Er wordt volop gespeculeerd waar het door kan komen (voeding, temperatuur en zelfs chemicaliën). Het komt bij heel veel soorten voor en eigenlijk is terugkeer naar de oorspronkelijke vorm net zo "normaal" als het ontstaan van cristaatgroei. Normaler eigenlijk. Blijf het heel fascinerend vinden. We laten hem gaan en kijken wat het wordt, leuk!
Annita en Angus bedankt, ik heb iets nieuws geleerd!