Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Heeft er iemand ervaring met grof rijnzand vb. van de Gamma in zijn cactussubstraat, indien negatief welk zand koop je dan best om te mengen in je substraat ?
Men heeft mij verteld, dat het zand is aangespoeld door golfslag op stranden ed. Het is vrij scherp; voelt hard en stenig aan. Zal kijken of ik daar morgen een foto van kan maken. H
Tot voor twee jaar gebruikte ik redelijk veel grof rijnzand (grof metserszand) in m'n mengsel. Overwegend goeie ervaringen mee gehad, maar nen mens blijft soms verderzoeken hé en intussen gebruik ik het niet meer...
Bimskies, maar dan die onzuivere zoals bij ons in de club en momenteel ook in Wijnegem. Vroeger gebruikte ik dat zand, samen met wat van die zuivere bimskies zoals vroeger in Wijnegem en veel leem. Bij het verpotten hadden alle planten een enorm wortelgestel. Voordeel van dat mengsel was dat er heel weinig moest gegoten worden (veel leem). Momenteel gebruik ik leem + onzuivere bimskies + desgewenst een beetje potgrond. Op deze manier hebben de planten wel sneller dorst, maar vormen drupplekken in het serredak een minder groot gevaar.
Bedankt voor de info, ik ben van plan omdat rijnzand bij die onzuivere bimskies te doen + wat leem + wat kiezeltjes+wat lava + wat cactusgrond en ik zal ook eens kijken om in Boom aan die gemalen baksteen te geraken.
Er is een firma die uitstekend zand levert, zeer zuiver en van een fijn kaliber. U moet heel gemakelijk aangeraken begrijp je. Vroeger kon ik er ook gemakelijk aangeraken. Begrijp je.....
Er is een firma die uitstekend zand levert, zeer zuiver en van een fijn kaliber. U moet heel gemakelijk aangeraken begrijp je. Vroeger kon ik er ook gemakelijk aangeraken. Begrijp je.....
Fernand
Tegenwoordig wordt ook alles in de privé aangekocht en het zand zit niet direct in mijn omgeving en specialiteit, maar toch bedankt voor de tip
Brekerzand heeft inderdaad een mooie grove korrel. In Nederland wordt het in 25 kg. zakken verkocht en gebruikt om de voegen van de bestrating mee in te vegen.