menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ID vetplant gevraagd

Ga naar meest recente reactie

CindyV

CindyV

Iemand enig idee welke verplant dit is? Binnenin zit een opvallende paarse stamper die niet te zien is op de foto.

Alvast bedankt,
CindyV

C&S Identificatie

dinsdag 30 juni 2009 - 11:24
succulentimon

Succulentimon

Cindy,

dat is misschien glottiphyllum linguiforme.

Ergens op mediterrane reis tegengekomen waarschijnlijk?

Simon
dinsdag 30 juni 2009 - 12:22
CindyV

CindyV

Bedankt voor het snelle antwoord. Yep, komt van Chili. Ik denk dat je helemaal juist zit wat de ID betreft. Hoe moet ik zoiets eigenlijk overwinteren? Nu staat het in de volle grond.
dinsdag 30 juni 2009 - 22:22
succulentimon

Succulentimon

een belgische winter zal dat onbeschut toch echt niet overleven vrees ik...

je zou het kunnen beschutten dat het gros van de winterregens wegketst maar dan nog...

in een bak steken en onder een afdak in de winter?

of toch best voor 't zekerste in huis halen maar dan wel niet in de living eh, zo gewoon ergens in een onverwarmde of amper verwarmde gang en dit in combinatie met erg weinig water

dat zijn planten die signalen sturen (voor wie zien wil) wanneer ze dorst hebben: slap hangen, rood kleuren

succes ermee!

waar ergens in Chili hebt u dan zoal gezeten feitelijk?
dinsdag 30 juni 2009 - 22:36
maurice2

Maurice2

Simon

Ik dacht toch dat de Glottiphyllums uit Zuid-Afrika kwamen of heb ik dit verkeerd.
De soort die u hier noemt komt in Zuid-afrika (Kaapprovincie) voor volgens de info die ik vindt in het Succulenten boek dat ik hier heb
dinsdag 30 juni 2009 - 23:01
CindyV

CindyV

@simon.De soort komt ergens uit midden Chili aan de kuststreek.

@Maurice, wil dat dan zeggen dat het iets anders is? Of is het misschien oorspronkelijk van Zuid-Afrika?

Grts,
CindyV
dinsdag 30 juni 2009 - 23:29
CindyV

CindyV

De bovenste plant op de foto lijkt heel erg op die van mij en volgens google is het toch glottiphyllum linguiforme.

C&S Identificatie

dinsdag 30 juni 2009 - 23:40
succulentimon

Succulentimon

Maurice, glottiphyllums komen idd uit (Zuid)-Afrika maar veel soorten zijn ondertussen wereldwijd aangeplant en daar waar ze aangepakt zijn (in een land zoals Chili is dat effectief het geval) woekeren die ondertussen!

Beetje hetgeen met opuntia's gebeurd is...
woensdag 1 juli 2009 - 09:02
succulentimon

Succulentimon

Een andere kanshebber is eventueel nog "carpobrotus edulis", ook een (Zuid-)Afrikaan dacht ik die ondertussen wel wereldwijd groeit/woekert...
woensdag 1 juli 2009 - 09:07
CindyV

CindyV

Simon, de carpobrotus edulis is met zekerheid mijn plant. De blaadjes en bloemen zijn extact dezelfde. Ik dacht dat het iets biezonder was maar blijkbaar groeit het zowar overal. Maar het blijft wel een mooie.

Bedankt,
CindyV
woensdag 1 juli 2009 - 15:32
succulentimon

Succulentimon

Troost u, dat dacht ik een klein jaar geleden ook toen ik een stekje meenam uit Turkije van carpobrotus edulis. Allé ja, naar alle waarschijnlijkheid carpobrotus edulis want je weet het nooit zeker met dat genre vetplanten, er zijn er zodanig veel en voor mij gelijken ze meestal allemaal op mekaar .

Hoe dan ook, de bloemen mogen er idd zeker zijn !
woensdag 1 juli 2009 - 15:54
TomJ

TomJ

Jongens, willen jullie aub iets voorzichtiger zijn met het namen gooien? Als je niet 100% zeker bent, dan mag je de naam wel vermelden, maar met de nodige twijfel. Geen van de planten hierboven vertoond heeft iets te maken met glottiphyllum, en zelfs van carpobrotus ben ik niet zeker.
In verband met de gelijkenis tussen glottis en opuntias: ik heb nog nooit melding vernomen van verwilderde glottis buiten Zuid-Afrika.

Maar het is wel een mooi plantje dat je daar hebt.

Groetjes,
Tom
zondag 5 juli 2009 - 20:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).