menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

30 jaar oude cactus

Ga naar meest recente reactie

Johann0r

Johann0r

Hallo,

Ik heb een cactus gekregen alleen vroeg me af wat voor soort cactus is dit? Ik dacht aan een cereus soort.

Cactus is rond de 30 jaar oud en staat in een veelste kleine pot. Is het verstandig om deze meteen in de koude kas te zetten? of eerst te laten wennen in de bijkeuken.
zaterdag 12 november 2011 - 12:20
Discolover

Discolover

Op het eerste zicht te zien denk ik dat dit een exemplaar is van een Pilosocereus spec.. Dit is een geslacht van zuilcactussen (uit Brazilië, Mexico, het Caraibisch gebied,...) dat een koude overwintering niet echt apprecieerd.
Indien die plant terecht komt in een serre waar de temperatuur onder de 10 à 12°C komt, zal ze haar 31 ste verjaardag niet meer halen vrees ik.
Je plant (aan de groeivorm te zien denk ik dat het 5 apparte planten in één veel te klein potje zijn) ziet er prachtig uit. Persoonlijk zou ik hem 's winters in huis overwinteren.
Verpot hem volgend voorjaar en je zal er nog jaaaren geniet van hebben.
Mvg,

Peter.
maandag 14 november 2011 - 16:37
Johann0r

Johann0r

De temperatuur komt hier iig niet onder de 5 graden. IN mijn kas is het iig kouder.

Op internet lees ik bij veel poli soorten:

Frost Tolerance: Will take very little frost before growing tips of the stems are damaged

Minimum Avg. Temperature: 55°F (12°C)

Dit zou betekenen dat hij het wel zal overleven in het hok ofniet?
dinsdag 15 november 2011 - 10:48
Dany

Dany

Persoonlijk zou ik de raad van Peter volgen en hem overwinteren op kamertemperatuur
dinsdag 15 november 2011 - 12:49
cactelders

Cactelders

Zelf hou ik " blauwe" cactussen in de garage aan ong. 10°C.
dinsdag 29 november 2011 - 17:08
jako

Jako

Ik heb er enkele in de serre staan bij een temperatuur van 11,5°C
Ik zet ze wel in het midden van de serre (dus zover mogelijk van de vensters vandaan)
Deze nieuwe planten zou ik toch het eerste jaar warmer overwinteren !

Prettige Kerst
zaterdag 24 december 2011 - 10:24
Paronoto

Paronoto

" blauwe" cactussen

Alle "blauwe" zijn niet gelijk en voor sommige is 15° nog te koud....Voorzichtigheid is de vader van de kleerkast

Ik heb er enkele die al 15 jaar in de serre staan en al meer dan manshoog maar nog NOOIT gebloeid
zaterdag 24 december 2011 - 11:04
Johann0r

Johann0r

Hij staat mooi op mijn slaapkamer, heb de verwarming eigenlijk nooit aan. Water heb ik hem ook nog niet gegeven. Is dat wel noodzakelijk?

En gaat zon plant ook bloeien?
donderdag 26 januari 2012 - 14:34
Johann0r

Johann0r

Thx,

Mijn vraag was meer van heeft deze de juiste grote en is hij in de juiste omstandigen om te bloeien?
donderdag 26 januari 2012 - 15:29
cactelders

Cactelders

De plant toont aan wanneer hij " geslachtsrijp" is door een zijwaartse fertiele zone te creeren het zg.cephalium.

https://www.google.com/search?S1&aql=&gs_sm=s&gs_upl=2144l5393l0l7187l9l9l0l1l1l0l108l618l6.2l8l0
donderdag 26 januari 2012 - 16:14
Wiebe

Wiebe

De plant toont aan wanneer hij " geslachtsrijp" is door een zijwaartse fertiele zone te creeren het zg.cephalium Dat ben ik niet met je eens Dirk. Pilosocereus vormt volgens mij geen cephalium en ook geen pseudo-cephalium (zoals je volgens mij de door jou genoemde zijwaartse fertiele zone zou moeten noemen). Ik heb in het verleden wel een Pilosocereus in bloei gehad die ca. 50cm hoog was. Hoe hoog deze soort moet zijn en welke specifieke cultuuromstandigheden daarvoor nodig zijn weet ik niet.

Wiebe
donderdag 26 januari 2012 - 18:25
cactelders

Cactelders

Oei, dat heb ik dan helemaal fout , ik dacht werkelijk dat de Pilocereussen een (pseudo) cephalium aanmaakten. Er is toch heel veel wolgroei rond de bloemen ?

donderdag 26 januari 2012 - 19:22
cactelders

Cactelders

Dit is een foto die voor verwarring kan zorgen :
http://www.flickr.com/photos/33037982@N04/5731167649/
donderdag 26 januari 2012 - 19:26
Wiebe

Wiebe

Er is toch heel veel wolgroei rond de bloemen ? Dat is bij lang niet alle soorten het geval. Ik heb even het boek van Zappi over dit geslacht bekeken maar bij de meeste soorten is vrijwel geen beharing aanwezig. De plant op de foto van jouw link is erg fraai!

Wiebe
vrijdag 27 januari 2012 - 00:42
cactelders

Cactelders

Bedankt , terug wat bijgeleerd!
vrijdag 27 januari 2012 - 09:19
Johann0r

Johann0r

De hoogste stam heeft in tegenstelling tot de kleinere wel haar en veel grotere stekels.
vrijdag 27 januari 2012 - 10:53
Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Efkes wat bijgewerkt = ingekort om de aandacht wat meer gericht te houden en ...plaats ingewonnen

En...voorafaan ook nog wat "overbodige codes " van 3 meter lang gedumpt ..
vrijdag 27 januari 2012 - 20:04
Johann0r

Johann0r

Zaterdag wou ik hem verpotten alleen doordat hij extreem kopzwaar is, is hij gevallen en nu is de grootste kop er af gebroken.

Helaas... deze zal ik over een paar weekies ook op gaan potten.

Heb hem nu in een 10L pot in de kas staan. Dit moet vanaf nu wel kunnen ofniet?
maandag 26 maart 2012 - 10:40
Johann0r

Johann0r

Zowel de stek als de plant zelf beginnen te schimmelen oid. Heb ik hem zo goed genoeg afgesneden?

C&S Identificatie

zondag 15 april 2012 - 12:15
Johann0r

Johann0r

Afgesneden schijfjes:

C&S Identificatie

zondag 15 april 2012 - 12:15
Johann0r

Johann0r

Hoop dat iemand een antwoord heeft
zondag 15 april 2012 - 12:53
Dany

Dany

Afsnijden totdat je niks meer ziet van bruin en als dat niet lukt dan is het vuilbak
zondag 15 april 2012 - 13:22
Johann0r

Johann0r

Dus dat kleine roest randje is ook al verkeerd? Ik moet nog doorsnijden tot je dat niet meer ziet?
zondag 15 april 2012 - 14:00
Dany

Dany

Dus dat kleine roest randje is ook al verkeerd? Ik moet nog doorsnijden tot je dat niet meer ziet?

Ja dat klopt en als je moet gaan tot aan de wortel dan is de plant verloren. Dat moet je ook doen met de kopstek snijden totdat je geen bruin meer ziet.
zondag 15 april 2012 - 14:17
Paquita

Paquita

Ik zou er af blijven en hem warm zetten dat de wonden goed en vlug kunnen drogen . De roestverkleuring kan komen van te vochtige koude - vooral 's nachts .
Uw plant zag er voor het afsnijden goed uit .
zondag 22 april 2012 - 22:21
Johann0r

Johann0r

Beste mensen,

Onderstaande plant doet het over het algemeen goed. Alleen nu staat hij binnen in huis in koude gang 8-15 graden? En hij komt uit de kas en garage. Nu hebben we eigenlijk nog geen koude nachten gehad alleen nu is in het midden van de langste scheut een zachte plek ontstaan (te koud winderig denk ik) dit plek is nog niet helemaal doorgedrongen in de complete omtrek.

Wat kan ik nu het beste doen. Hem warm zetten? Of gewoon hem laten staan en het voorjaar afwachten.

maandag 2 december 2013 - 11:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).