0 Film over het enten
▼ Ga naar meest recente reactie
Ferdinand
Op verzoek van enkele liefhebbers hebben Pieter Colpaert & Dirk Everaerd en ikzelf, op paas zaterdag een ent filmpje opgenomen. Een vriend van Dirk heeft alles gemonteerd, waarvoor veel dank.
Deze kan je nu zien op de volgende link; http://skworez.blip.tv/#775781
Daarmee hopen wij veel mensen die willen enten een beetje te helpen.
Als er vragen zijn kunnen jullie ze altijd stellen. Wij hopen jullie verder te kunnen helpen.
Fernand
dinsdag 25 maart 2008 - 20:49
dinsdag 25 maart 2008 - 20:52
dinsdag 25 maart 2008 - 21:04
Maurice2
hallo allemaal
goede demonstratie over het enten en goed gefilmt ook . is inderdaad leerrijk voor de beginnende liefhebbers. proficiat voor de uitvoeders hiervan
dinsdag 25 maart 2008 - 21:35
Alain1
Prachtig gedaan! Nu nog deel 2 : zaailingen enten op een Pereskiopsis
dinsdag 25 maart 2008 - 21:38
Kurt
Met de weinige tijd die ik heb toch maar het volledige filmpje zitten uitkijken.
Knap gedaan en fijne commentaren op de achtergrond.
Ik kijk al uit naar de volgende
vele groeten en een dikke proficiat aan de drie musketiers.
Kurt
dinsdag 25 maart 2008 - 21:50
dinsdag 25 maart 2008 - 22:04
Kaktuskid
man, man, man,
bijna live entingen op het forum en dat al eind maart.
Mijn onderstammen zijn enkel nog maar geneveld.
Dikke proficiat mannen ge hebt het knap in elkaar gestoken
grt eddy
dinsdag 25 maart 2008 - 22:08
Greener
Geweldige film mannen!!!
Ik ben altijd zeer voorzichtig en probeer zo steriel mogelijk te werken maar de "veeg het mes aan de broek" manier geeft blijkbaar evengoed (misschien zelfs wel beter) resultaat
Nogmaals petje af
Greener
dinsdag 25 maart 2008 - 22:17
Cactelders
Geweldige film mannen!!!
Ik ben altijd zeer voorzichtig en probeer zo steriel mogelijk te werken maar de "veeg het mes aan de broek" manier geeft blijkbaar evengoed (misschien zelfs wel beter) resultaat
Nogmaals petje af
Greener
Wat je op de film niet ziet is dat wij na elke enting een verse broek aantrekken hé! Lekker billen bloot in de serre ! (Er lag een in alcohol gedrenkte doek op de dijen van Ferdinand dat heb ik alvast gezien )
dinsdag 25 maart 2008 - 23:02
Stekeltje
Goed in elkaar gefikst mannen, proficiat.
Op een bepaald moment zegt Fernand: zie dat de vaatbundels kruisen, wordt daarmee bedoeld dat de 2 ringen van de plant niet pal op elkaar mogen/moeten staan?
dinsdag 25 maart 2008 - 23:37
Greener
CITAAT: ">#666666;'> Geweldige film mannen!!!
Nogmaals petje af
Greener
Wat je op de film niet ziet is dat wij na elke enting een verse broek aantrekken hé! Lekker billen bloot in de serre ! (Er lag een in alcohol gedrenkte doek op de dijen van Ferdinand dat heb ik alvast gezien ) |
|
Dan begrijp ik die doek ook meteen!
Is de film ook ergens te downloaden want zulk materiaal is schaars.
Greener
woensdag 26 maart 2008 - 12:27
MrPalmtree
mooi! Zeer leerzaam! Doe zo verder en smijt het hier maar vol me filmkes!
MVG Gert
woensdag 26 maart 2008 - 12:42
Jumperke
Knap werk gasten!
groetjes jerko
woensdag 26 maart 2008 - 17:28
Cactelders
Dan begrijp ik die doek ook meteen!
Is de film ook ergens te downloaden want zulk materiaal is schaars.
Greener
Ja dat zou kunnen maar ik moet daar nog eens met mijn kameraad over praten om te weten hoe en wat ! Ik speel hem de vraag alvast door !
woensdag 26 maart 2008 - 20:28
Dolf
Knappe demonstratie collega's,proficiat!
groetjes Werner
woensdag 26 maart 2008 - 21:05
Alain1
Goed in elkaar gefikst mannen, proficiat.
Op een bepaald moment zegt Fernand: zie dat de vaatbundels kruisen, wordt daarmee bedoeld dat de 2 ringen van de plant niet pal op elkaar mogen/moeten staan?
Idd Sonja, ze moeten elkaar kruisen.
woensdag 26 maart 2008 - 22:02
Stekeltje
CITAAT: ">#666666;'> Goed in elkaar gefikst mannen, proficiat.
Idd Sonja, ze moeten elkaar kruisen. |
|
dank u wel Alain voor het antwoord
woensdag 26 maart 2008 - 23:02
Tekst aangepast
Cactelders
Blijkbaar is er hier ook mee gerommeld !!! Mijn verontschuldigingen !
Alles is terug in orde !
donderdag 27 maart 2008 - 15:48
WillyN
Nog eens iets anders zo een les op video te krijgen.
Na Dirk zijn werkstuk en dit, kan ik me niet meer inhouden en moet ik dat ook eens proberen.
Proficiat aan de makers
vrijdag 28 maart 2008 - 14:23
Jumperke
Als ik het zo zie,dan ziet het enten er makkelijker uit dan ik dacht!
groetjes jerko
vrijdag 28 maart 2008 - 17:15
Ferdinand
Als ik het zo zie,dan ziet het enten er makkelijker uit dan ik dacht!
groetjes jerko
Jerko,
Niet overhaast antwoorden. Vele goede liefhebbers hebben het na twintig jaar nog altijd moeilijk mee.
Het ziet er eenvoudig uit, maar oefening baart kunst.
Hopelijk heeft U de juiste "fingerspitdgevoëligheid".
Fernand
vrijdag 28 maart 2008 - 19:42
Tomby
Prachtig gedaan en meteen zoveel voorbeelden in 1 filmpje. Bij de eerste enting was ik al aan het denken van: "die doet da elke dag zeker?" zo snel en recht amai, zit veel zelfvertrouwen en ervaring in je hand
met die rekkertjes heb je ook maar 1 keer laten floepen en dat met zo'n kleine ronde potjes, je hebt mijn volledig respect! Zal wel even oefenen zijn voor ik zo'n mooi resultaat kan presenteren.
Ik vroeg me ook nog af wat je met de overschot van de afschuiningen doet, Laat je die gewoon liggen ofzo?
Groeten Tom
vrijdag 28 maart 2008 - 20:01
Cactelders
Ik was dus op "TATORT" en ik kan je zeggen dat de professionaliteit er zo afliep! Ik slaag er met die "rekkers" alleen maar in als mijn madam me assisteert en zelfs dan krijgt ze meestal een potje cactus naar het hoofd gekatapulteerd ! Ferdinand heeft blijkbaar gans zijn leven niet anders gedaan ,althans dat is de indruk !
vrijdag 28 maart 2008 - 20:53
Ferdinand
Ja ik heb ook Ferdinand zijn elastiekgevoel bewonderd .. fameuze techniek ! .. bij mij is dat eerder elestiekschieten al het er op aankomt .. ik denk dat ik wat ga oefenen met een niet gekopte onderstam tot ik het in de vingers krijg .. moet toch lukken ? .. en ik denk dat mijn onderstammen meestal niet genoeg "op sap" zijn alhoewel ik weet dat ze dat moeten zijn .. zet men die onder stoom of zo ?
willy,
Onder sap staan, is bij mij eenmaal goed water gekregen een tiental dagen voor het enten.
Fernand
vrijdag 28 maart 2008 - 21:00
Stekeltje
Ik heb deze namiddag dat filmken nog eens goed bekeken, en me terzelfder tijd ook enkele vragen gesteld.
1) De onderstammen, hoelang op voorhand worden die voorbereid, ttz,temperatuur, beginnen gieten?
2)Staan die reeds opgepot in het substraat waar ze toch enkele jaren zullen blijven instaan?
Ik dacht toch een verschil te zien in het substraat, ronde potjes leek me meer turfachtig, tegenover de vierkante potten.
3)Fernand maakte ook een opmerking over het niet volledig afsluiten van de snijwond, is dat zo belangrijk?
Ik maak ook gemakkelijk gebruik van een nylonkous om de ent op de onderstam te houden, omdat dat elastieke gedoe me niet altijd direkt lukt.
4)Dan nog een vraagje, als je ènt en nadien de kont wil opzetten moet daar dan weer geen laagje afgesneden worden? dat kontje ligt daar toch een minuut of twee? Ik zag dat Fernand dat niet deed.
vrijdag 28 maart 2008 - 21:21
Ferdinand
Sonja,
De onderstammen dienen ongeveer 10 dagen op voorhand water hebben gehad na de winter.
De onderstammen waarop geënt werd staan na de watergift in de serre op +/- 10° bij mijn Melo en Discocactussen.
De onderstammen(jusberthii) waren pas aangekochte planten en stonden in en subtraat van turf. Deze worden later verpot in mijn eigen substraat.
Daar de snijwond niet volledig is afgesloten kan deze veel sneller drogen. Wanneer men gebruik maakt van een nylonkous is de snijwonde volledig afgedekt waardoor het droogproces langer duurt. Er bestaat dan ook een grotere kans op schimmelinfectie. Doch in de maanden maart en begin april is die kans toch merkelijk kleiner daar er op dat ogenblik weinig schimmels in de lucht zijn.
Een goede opmerking Sonja. Maar bij de speciallekes blijft de kont op mijn mes liggen zodus kan daar geen lucht aan. Bij de grotere entingen doe ik maar een extra sneetje af als die langer blijft liggen dan 15 seconden. En dit gebeurt maar zelden bij mij.
Ter info; ik heb er op paaszaterdag ongeveer 20 stuks geënt en zie dat ze tot nu toe gelukt zijn.
De druk op de zaailing werd op paasmaandag reeds weggenomen. In normale omstandigheden en niet te grote zaailingen ent ik deze zonder druk. Het kontje van die zaailing werd geênt zonder druk.
Fernand
vrijdag 28 maart 2008 - 21:44
maandag 11 mei 2009 - 21:00
Waxje
Cactus enttechnieken
Sorry, this video has been removed from blip.tv by its owner.
Helaas
zaterdag 20 maart 2010 - 15:42
zaterdag 20 maart 2010 - 19:34
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe