Dany
Wiebe,
Ik heb al dikwijls Opuntia en aanverwanten gezaaid. Mijn ervaring is dat je beter een plant koopt en er dan stekken van pakt. Maar ja soms zijn we koppig en willen we het toch anders doen, dat is de uitdaging van de hobby vind ik.
De Opuntias zelf dat valt nog mee kwestie kiemen, bij de winterharde die ik zaaide had ik een opkomst van 25 à 50% soms kwamen er nog boven na 3 - 4 jaar. Als dat kiemt groeit dat precies zoals een zuiltje en het is maar de jaren erna dat er zich schijven ontwikkelen.
De niet winterharde Opuntias die kiemen nog een beetje beter dan de winterharde, volgens mij mag die O. sulphurea geen problemen geven. Ik heb die altijd gezaaid in verwarmde zaaibak waarin de tempertuur schommelde ts 23 en 32°C.
Ik heb ook al eigen zaadbessen gezaaid van winterharde cactussen en dat gewoon buiten in een potje gezaaid en de natuur zijn werk laten doen en dat lukt ook redelijk goed.
Wat Maihuenopsis betreft dat kiemt veel moeilijker dan Opuntias, dat is een kiempercentage van 0 à 15%. Dat heb ik al gewoon gezaaid zoals Opuntias, ik heb dat al in de diepvriezer gestoken, de zaaipotjes buiten laten overwinteren, droog laten komen terug nat enz... niks helpt blijkbaar kiemen doen ze niet. Zelfde verhaal voor Tephrocactussen, Grusonia bradtiana en Austrocactus. Het zullen waarschijnlijk wel moeilijke kiemers zijn maar ik heb ook twijfels aan de kwaliteit van het zaad, volgens mij wordt dat zaad niet veel besteld en wordt er dikwijls oud zaad geleverd plus dat die planten ook niet de grote massa bloemen geven om zaad te verkrijgen.
Punasoorten heb ik nog nooit gezaaid.
Ik heb dit jaar gezaaid van die soorten op 14 maart volgens de baggymethode en temp. ts 23 en 28°C, alle zaad van Mesagarden
Austrocactus, /2,6,17-18/ from southern Argentina
71.3-bertinii 'patagonicus' /18/ silvery pink flowers
Grusonia, /4,6,9,12,16/ thick ribbed stem, Mexico
442.8-bradtiana SB1173 Paila, Coah., dense white spines
442.81-bradtiana SB1718 /17/ Sra de la Paila
Tephrocactus, /4,9,12/ segmented stems, variable spination
1250.281-aoracanthus /16/ globose stems, very long black spines
1250.478-paediophylla /17/ spines beyond belief
Kieming tot nu toe ééntje van nr 1250.281
Ik wens je veel succes en als die Maihueniopsis goed zou kiemen laat dan eens weten hoe je het gedaan hebt.
Mvg.
Dany