menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen smurrie.

Ga naar meest recente reactie

Johann0r

Johann0r

Ik heb hier een aantal potjes in boterhamzakjes met echinocereus riggidisimus zaailingen. Opkomst was enorm en 1 potje had wel 100 kleine cactusjes die goed opgekomen waren. Nu controleerde ik ze gisteren weer en zag dat er nog maar een paar overeind stonden en dat de rest een donkergroene smurrie was. En een potje ernaast met zelfde zaailingen had dit niet.

Iemand een idee wat dit is?
maandag 29 oktober 2012 - 09:44
Wiebe

Wiebe

'Smeul' of een andere schimmelinfectie denk ik.

Wiebe
maandag 29 oktober 2012 - 20:36
Johann0r

Johann0r

OK, heb idd substraat en alle materiaal wel gekookt maar geen anti schimmel oid erin gedaan. Mayb toch eens doen want zo zonde als alles na een goede opkomst weg kwijnt. Stonden nog wel een paar overeind die gezond leken te zijn.

Is dit geen teken van vocht of licht oid?
dinsdag 30 oktober 2012 - 07:49
Johann0r

Johann0r

Iemand nog?

En is het ook noodzakelijk om met een sateprikker een aantal lucht gaatjes erin te prikken? Want nu krijgen ze geen lucht in de zakjes.
donderdag 15 november 2012 - 17:25
snah

Snah

Als er nog plantjes overeind staan zou ik de zakjes weghalen en de boel lekker laten drogen.
probeer ze de winter door te krijgen in het potje als er geen schimmel meer aanwezig is .
Is dat wel zo dan zou ik ze alsnog verspenen in schone cactusgrond een beetje water geven bovenlangs en daarna rustig laten groeien.
Succes Hans
donderdag 15 november 2012 - 21:47
Paronoto

Paronoto

En herlees ook nog maar eens de VASTE rubriek ALLES OVER ZAAIEN Juist boven uw topic...ziedem?
vrijdag 16 november 2012 - 10:59
Johann0r

Johann0r

Ja die heb ik al erg vaak gelezen. Daar staat de tip om ze gewoon in de zakjes te laten zitten.
dinsdag 20 november 2012 - 12:03
Paronoto

Paronoto

Eenmaal de doorntjes verschijnen kan je bij de meeste soorten beginnen met luchten, wat je echter heel geleidelijk moet doen. Eenmaal ze volledig uit de gespannen lucht zijn kan je ze al eens wat droger laten komen ....

Ik denk dat dit wel duidelijk is zeker...en...oefening baart kunst en met vallen en opstaan....

De P.
dinsdag 20 november 2012 - 15:47
Johann0r

Johann0r

Bedankt, zie wel erg veel potjes waar zaailingen in hebben gestaan en waar nu nog wat verdroogde stekeltjes staan. Hoe kan dit? Verder worden nu alleen enkelen nog smurrie achtig.

Tevens heb ik mijn zaailingen van 2011 gewoon al een jaar bloot in de kas staan. Staan deze nu niet te droog? Lijkt of ze heel erg verschrompelen (uitdrogen?)namelijk.
vrijdag 15 februari 2013 - 22:04
snah

Snah

Zaailingen moet je niet behandelen als volgroeide cactussen.
Ze hebben af en toe een beetje water nodig,ook in de winter maar dan moet het wel vorstvrij blijven in de kas.
Een zaailing is niet in staat om voor een aantal maanden water op te slaan en zal dus verdrogen.
Ik geef mijn zaailingen ongeveer een keer of twee water tussendoor.
En het blijft een feit de eerste winter is de moeilijkste als ze daarna aan de groei gaan ben je gered.

Hans
zaterdag 16 februari 2013 - 17:13
Pieter

Pieter

Zoals Wiebe: dit is smeul en heeft niets met uitdrogen te maken. Dit is een ziekte veroorzaakt door Pythium. Eventueel te behandelen met aliette.
zaterdag 16 februari 2013 - 17:24
snah

Snah

Aliette is niet meer toegestaan of verkrijgbaar in Nederland.
Als je een vervanger wilt is Paraat aan te raden of Fenomenal.
Ik weet niet of dit voor de particulier verkrijgbaar is.
zaterdag 16 februari 2013 - 17:52
Pieter

Pieter

Dat wist ik niet Gebruik dan maar hetgeen snah aanbeveelt oftewel previcur N of proplant.
zaterdag 16 februari 2013 - 17:57
Wiebe

Wiebe

Volgens 'mijn' bron (Staatscourant 2010 nr. 17668 10 november 2010) is het gebruik van Aliette toegestaan tot 1-12-2020.

Wiebe
zaterdag 16 februari 2013 - 19:09
snah

Snah

Wiebe
Ik was inderdaad te snel met mijn oordeel
Het gebruik van Aliette is nog toegestaan in de teelt van aardbeien en witlof.
Ik dacht dat het compleet uit de handel was genomen.

hans
zaterdag 16 februari 2013 - 19:30
Johann0r

Johann0r

Mijn zaailingen gaan aankomende week weer naar de kas. Maar zitten nu natuurlijk allemaal in plastic zakjes en aangezien er gaatjes in zitten zullen ze wel weer nieuw water moeten krijgen neem ik aan?

Wat is nu het beste? Zakjes erafhalen en ze in een propagator zetten en dan bewateren?

2 jarige zaailingen die in koude kas hebben gestaan zijn toch ook nog dik aantal van verschrompeld.

Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen...
dinsdag 9 april 2013 - 12:11
sirius

Sirius

Plastic zakjes met gaatjes er in? wat is daar het nut van?
dinsdag 9 april 2013 - 16:21
Johann0r

Johann0r

Ik heb gaatjes in de boterham zakjes geprikt zodat ze kunnen luchten.
dinsdag 9 april 2013 - 18:05
sirius

Sirius

?????? Het gebruik van de plastic zakes is juist bedoeld om de potjes/plantjes minstens 1 jaar in een stabiele en vrijwel kiemvrije/steriele omgeving op te kweken zonder verlies aan vocht. Als men gaten in de zakjes gaat zitten maken wordt het systeem gewoon waardeloos!
Gezien uw problemen lijkt het mij nuttiger om uw werkwijze van zaaien zorgvuldiger te analyseren ipv gaten in de zakken te knippen!
woensdag 10 april 2013 - 16:00
Johann0r

Johann0r

Volgens mij heb ik dat advies hier ergens vandaan gehaald.
vrijdag 12 april 2013 - 09:55
sirius

Sirius

vreemd, gewoon omdat een plastic zak met gaten er in gewoon nutteloos is.
vrijdag 12 april 2013 - 22:33
Pieter

Pieter

Dat is zeker niet helemaal nutteloos hoor. Bij het afharden van in-vitro materiaal wordt dat ook nog enkele weken onder vliesdoek gezet vooraleer deze naar het gewone klimaat gaan. Dit is net hetzelfde bij cactuszaailingen die uit een erg stabiele omgeving komen qua luchtvochtigheid: al te bruuske overgang van luchtvochtigheid voorkomen. Heel belangrijk om geen al te grote groeistilstand te hebben.
zaterdag 13 april 2013 - 09:33
sirius

Sirius

Ik moet deze discussie verkeerd begrepen hebben. onder andere.

"...En is het ook noodzakelijk om met een sateprikker een aantal lucht gaatjes erin te prikken? Want nu krijgen ze geen lucht in de zakjes....
zaterdag 13 april 2013 - 12:05
Johann0r

Johann0r

Door de gaatjes zijn ze uiteraard nu droger geworden. Wat is nu het beste?

1: De zakjes eraf halen en ze gewoon met de rest van de planten water geven?
2: water bijvullen en nieuwe zakjes eromheen.
3: Zakjes erafhalen, water geven, en in propogator zetten.

Hoor het graag.
zondag 14 april 2013 - 16:01
Angus

Angus

Normaal gezien is de meest praktische methode om ze te zaaien in de (gesloten) zakjes, na een periode die je zelf bepaalt (de ene doet het sneller dan de andere) open je de zakjes en kan de boel langzaam aan droger worden, na een tijdje kunnen ze volledig uit het zakje en kan je "gewoon" water geven.

In jouw huidige situatie zou ik opteren voor "3: Zakjes erafhalen, water geven, en in propagator zetten" omdat het om nog heel jonge zaailingen gaat.
zondag 14 april 2013 - 21:02
Johann0r

Johann0r

Water geven enw eer op laten drogen? of vochtig houden? En ventilatie gaten open in het 'mini kasje' of dicht laten?
donderdag 18 april 2013 - 11:51
Angus

Angus

in jouw situatie (al een aantal zaailingen verloren doordat je niet ontsmet hebt etc) zou ik de ventilatiegaatjes openlaten en de grond tussendoor weer laten opdrogen.

Ze mogen wel wat vaker water hebben dan de volwassen planten.
donderdag 18 april 2013 - 21:44
Johann0r

Johann0r

Wil deze week gaan zaaien. Waar kan ik een anti schimmel middel halen?
donderdag 27 juni 2013 - 18:01
Dany

Dany

Nog eens goed de topic hierboven lezen "Alles over zaaien"
Ik gebruik altijd Dithane tegen schimmels en dat koop je hier in de tuincentra's
vrijdag 28 juni 2013 - 10:19
bryofan

Bryofan

offtopic: tuincentra's is een dubbel meervoud, want het enkelvoud is tuincentrum, en het meervoud is tuincentra, dus dan hoeft er geen 's meer achter
vrijdag 28 juni 2013 - 10:33
Johann0r

Johann0r

Was het maar zo makkelijk. Ben bij intratuin, tuindorado en groenrijk geweest. Heb gezocht om bayern fenomenal, aliette en dithane en proplant en ze hadden niks heb overal ook nog gevraagd.

Daarom ben ik wel benieuwd hoe ik het op de kop kan tikken
vrijdag 28 juni 2013 - 15:56
sirius

Sirius

zonder reclame te willen maken "aveve" (boerenbond) spullen zat!

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/hermosan-garden

Thiram, Genoeg spul voor 300 jaar zaaien!
vrijdag 28 juni 2013 - 18:59
kurt

Kurt

Of gewoon aan huis laten leveren via http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=764

vrijdag 28 juni 2013 - 19:07
Johann0r

Johann0r

Thx, dan ga ik het gewoon bestellen. Is het mogelijk om eerst gewoon te zaaien en later op 1 of andere manier dithane toe te dienen? Dan kan ik voor de vakantie nog zaaien. Ben al laat ;p
zaterdag 29 juni 2013 - 14:58
Dany

Dany

Je kan altijd een portie oplossen in water en dan over je zaailingen vernevelen.
Als je volgend jaar zaait zou ik dat reeds doen eind maart begin april. Je zaaipotjes water laten opzuigen met dithane in dan fijne steentjes op je zaaipotje om af te dekken dan de potjes in het plastiek zakje doen dan nog eens goed nevelen met dithane en dan je zakje dicht doen en DICHT LATEN.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 29 juni 2013 - 16:21
Johann0r

Johann0r

Ik denk ga nog eens navragen bij de drogist dan probeer ik het wel met superol. Maar dat schijnt al uit de handel te zijn genomen. Zucht lol..

maandag 1 juli 2013 - 14:36
Johann0r

Johann0r

Heb toch maar Dithana besteld via weblink, iig dank voor de link kurt
maandag 1 juli 2013 - 14:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).