menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Euphorbia milii (christusdoorn) stekken

leerling

Leerling

Ik zou graag een Euphorbia milii stekken. De plant heeft voor onze familie emotionele waarde.

Momenteel heeft hij vier zijtakken die stekbaar lijken. Als ik die alle vier tegelijk snoei, heeft de moederplant dan nog een overlevingskans?

Tips om die stekken de beste kansen op overleven te geven zijn welkom.
maandag 16 oktober 2017 - 00:08
hbruijntje13

Hbruijntje13

Ik ben erg benieuwd of het destijds gelukt is om de christusdoorn te stekken en hoe dat gedaan is. Vriendelijke groet Hanny
donderdag 15 augustus 2024 - 09:13
leerling

Leerling

Dat stekken is eigenlijk vanzelf gegaan. De vier stekjes hebben het gehaald en ook de moederplant doet het nog altijd.

Ik heb de stengeltopppen van +/- 12 cm afgesneden en die een dag op een schoteltje laten liggen. Daardoor sluit de wonde zich af en heb je minder kans op verrotting.

Ik heb kleine terracotta potjes (met drainage gat onderaan) gevuld met potgrond voor kamerplanten en die in een bak water gezet, tot de grond bovenaan vochtig werd. Dan de potjes uit het water gehaald en laten uitlekken. (Op die manier slorpt de terracotta het water niet weg uit de grond.)

Dan de stekjes erin en de potjes op een vensterbank op het noordwesten gezet (licht maar alleen in de late avond wat zon).
En dan af en toe nagekeken dat de grond niet te erg uitdroogde door het bovenste laagje (+/- 1 cm) van de grond weg te krabben en dan te voelen. Licht vochtig (denk: uitgewrongen dweil) is goed. Anders wat water bijgeven.
zaterdag 17 augustus 2024 - 00:01
hbruijntje13

Hbruijntje13

Ok dat zijn fijne tips, weet niet of deze het gaat redden hij is te klein om nog een keer te snijden maar ik hou nog even hoop. Vr gr Hanny
maandag 19 augustus 2024 - 08:43
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).