Ja, en denk je echt dat jij alleen aan de beide kanten hebt gezeten ?
Wetenschappers die in fundamenteel onderzoek bezig zijn hebben meer tijd dan je laat uitschijnen en laat het nu juist diegenen zijn die gestuurd door 'sponsors' vaak aan de oorzaak liggen van de knoeiboel in de nomenclatuur.
Ik zie nog de bokalen voor mijn ogen staan waar onbeshcreven specimina nu al meer dan 15 jaar wachten op een plaatsing ... Geduld is daar de schone deugd en jawel, voor er iets gepubliceerd wordt is het werkje al door verschillende mensen gelezen, herlezen, beoordeeld, veroordeeld ... Goed wetende dat daar soms kapers op de kust liggen want die worden gesalarieerd volgens het hoe-meer-hoe-beter-principe.
Ik herinner me nog de beschrijving van Wiengartia spec lau 958 waar er heel wat stof in opgewaait en waar ikzelf het vertikte om tot publicatie over te gaan, tot plots een ander het deed en de zogezegde pluimen op stak ? Zogezegd, want ik blijf erbij dat het geen nieuw species is.
ZO is er in het verleden, ja, reken 25 jaar een leuke Luxemburger, Duitser het maandelijks een nieuwe plant beschreef (lees max 20 lijnen) in het Luxemburgse tijdschrijft 'Letzeburger Cactussefrend" of zoiets en in het Latijn,... en juist, het was geen wetenschapper.
Overal zit er kaf tussen het koren, maar wees dan ook eerlijk om diegenen die het juist en goed doen daarvoor te erkennen.
Op zolder (mijn bureau barst uit de voegen) staat nog een metalen kast waar honderden, neen duizenden potloodtekeningen en aanmerkingen op planten en dieren staan te wachten voor verwerking en daar zit misschien nieuw materiaal tussen, ik heb gelukkig tijd (daarmee bedoel ik dat ik niet gedreven ben tot publicatiegeest) en diegene die om materiaal vraagt ter studie of publicatie weet dat dit ter beschikking staat. Trouwens, de originelen zitten in daartoe voorziene instituten en zijn ook grotendeels gedigitaliseerd.