menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke potgrond

bartos

Bartos

ik ben een beginneling wat cactussen betreft.
ik ga mijn cactussen,,opuntias ,, allemaal buiten zetten in bloembakken, het zijn terracotta bakken lange rechthoekige. deze planten kunnen regen krijgen in de zomer , op het eind vd zomer en natte vroege lente kan ik ze wel droger zetten onder een afdak. ze staan pal op het zuiden gericht en krijgen de ochtendzon direkt te zien omdat ze op een 2M verhoogd terras staan.

welke grond kan ik nu het beste gebruiken, ik begin te twijfelen?
ik dacht cactuspotgrond te gebruiken? kant en klaar of MOET daar iets bij zoals perliet of lava of zand? of ist beter enkel zand en lava?
of gewoon zand en bouwafval zoals ik las op een hollandse website (geen grap)
de voorbeelden in het topic bovenaan is me te ingewikkeld, ik raak nooit aan die substraten,
er moet toch een simpel alternatief zijn met bvb 2 of 3 bestandelen.

zondag 28 december 2008 - 03:30
Tomby

Tomby

als ze regen kunnen krijgen zou ik opteren voor heel veel bouwafval
Hiermee bedoelen ze bakstenen of dergelijke tot kleine korrels slaan en mengen in je grondmix, zeker geen cactus aarde uit het tuincentrum voor buiten, tuincentrum = turf, turf + water = heel lang nat in de verkeerde condities, ik zou gewoon beetje compost met zand en gezeefde tuinaarde(in geval van leem ofzo) en heel veel kleinkorrelig gesteente zodat de regen snel kan wegvloeien. vergeet ook geen gaten in je bloembak te maken vanonder indien ze er niet zijn.

PS: zeker geen perliet ertussen gooien, dat slorpt water op als een spons an is het omgekeerde van wat je wil bereiken. Perliet kan je wel gebruiken voor vleesetende planten aangezien die niet graag te lang droog staan.

veel succes,

grtz Tom
zondag 28 december 2008 - 16:05
printemps

Printemps

hallo

opuntia groeit in bijna alles
de mijne staan in gewone cactusaarde
maar voor deze soort is gewone potgrond met wat zand ook goed
iemand vertelde mij een keer dat ze ook half in de vijver kunnen groeien

mvg
an
zondag 28 december 2008 - 17:40
bartos

Bartos

ok, ik ben al wat verder,dus toch veel scherven en zand gebruiken ik dacht ook al dat cactus-potgrond uit de winkel geen goed idee was, mijn potplanten met bvb krulhazelaar die nu buiten staan zijn nu kletsnat. in de winter moet ik ze droog kunnen houden.

ik ga ze ook een laag grind op de bodem vd pot geven. dat zal dan wel frequent gieten worden in de zomer.

zondag 28 december 2008 - 20:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).