menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mimosa pudica stekken

wayne

Tekst aangepast

Wayne

Hallo,

Dit is al de 2de of de derde keer dat ik over mijn mimosa post. Ik heb besloten om hem te stekken. Ik zou een van de 5 vijf hoofdtakken willen stekken. Ik zou hiervoor de kleinste uitkiezen (zie foto). Hij meet ongeveer 17 centimeter , dit is zonder de aan de top vertrekkende zijtakken gemeten want dezen komen nog wat hoger. Onderaan deze hoofdstengel is nog een grote zijstengel.

Mijn plan is van de hoofdstengel af te snijden (om de wortels niet te beschadigen blijf ik eraf), 4 inkepingen van 2 centimeter te geven met een breekmes (om wortelgroei te bevorderen) even in wortelpoeder en dan in gewone potgrond in de onverwarmde serre. De grote zijstengel zou ik afscheuren en dan het baardje afknippen en hem dan in het wortelpoeder zetten en dan ook in de serre in gewone potgrond.

Het is mijn eerste ervaring met planten voortkweken ... Blijf ik van die mimosa nu beter af of mag ik het nog in deze tijd van het jaar doen. In de boek die ik heb uitgeleend van de bibliotheek (titel planten voortkweken, zaaien, afleggen, stekken, enten en scheuren, auteur : Phillip McMillan Browse, uitgeverij : groenboekerij) staan alle methodes heel goed beschreven maar ik weet echter niet wat een mimosa juist is ...

Is het een Halfhoutige of een Kruidachtige ? Mag ik ook met kleinere zijtakken stekken ? Is mimosa tweeslachtig en moet ik wachten op zaad (want bloemen heeft hij wel maar geen peulen, ik weet trouwens ook niet hoe die peulen er moeten uitzien), of is hij eenslachtig en moet ik wachten op een mannetje of een vrouwtje ? Als hij eenslachtig is en ik neem een zijtak, kan deze dan van geslacht veranderen of is dit sowieso hetzelfde geslacht ?

,Alvast bedankt

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 september 2007 - 09:39
hannemaarten

Hannemaarten

Hoi hoi,

Ik zou ook even een vraagje willen stellen over mijn kruidje roer me niet.
Toen ik hem pas had groeide hij gelijk een kool en kwamen steeds nieuwe blaadjes en het werd een mooi vol plantje. Toen is hij op een keer beginnen bloeien en vanaf toen is het bergaf gegaan met hem. het is een houterige plant geworden met enkel bovenaan groene blaadjes. ik geef hem nog steeds evenveel water licht en warmte. wat is er mis, kan er iemand mij helpen. Moet ik da oude takjes wegdoen?

Groetjes,
Hanne
zondag 16 maart 2008 - 13:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).