menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand enig idee

Ga naar meest recente reactie

pawprints

Pawprints

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 25 september 2007 - 09:59
Tine

Tine

Dit is de karmozijnbes. Hij is giftig, zaait zich door vogels overal uit, geeft vlekken op kleding, kortom, mooi maar uitkijken. De bessen werden vroeger in de textielindustrie gebruikt om kleding te verven.

Tine
dinsdag 25 september 2007 - 10:01
Esem

Esem

Niet alleen vroeger maar nu nog worden er in India nog steeds delen van de tapijten gekleurd met deze karmozijnbes.
De zaden zijn alleen giftig ale nog groen en onrijp zijn.
Nadien als de bessen donker en bijna zwart zijn gekleurt zijn ze niet giftig meer, en worden ze door de vogels gegeten.
Eens in de tuin ben je verzekerd van jaren lang plezier van deze plant.
Gr Eddy
dinsdag 25 september 2007 - 11:39
pawprints

Pawprints

Oh mercikes zeg!!! heb de info overgemaakt! Collega is er heel blij mee!
dinsdag 25 september 2007 - 15:45
schuurmans

Schuurmans

Esem,
vogels hebben een heel andere spijsvertering dan mensen. ik wil je aanraden niet van de bessen van de karmozijnbes te snoepen. zo kunnen vogels ook de bessen eten van buxus baccata, terwijl een paard daar dood van gaat.

grt
henk
dinsdag 25 september 2007 - 23:22
Esem

Esem

Idd.schuurmans,maar ik geef alleen maar aan dat de rijpe vruchten niet giftig meer zijn.
En ja er zijn al meerdere paarden en koeien gestorven door het eten van taxus.
Want ik denk wel dat je hier wel Taxus baccata bedoeld ipv buxus?
Maar dit is dan weer iets geheel anders dan een karmozijnbes.
De vogels zal je ook nooit een onrijpe groene bes zien eten.
En natuurlijk is het best om deze vruchten niet te eten zoals nog zoveel andere vruchten en planten giftig zijn.
Neem nu bv. het lelietje van dalen, een prachtige verschijning in Mei maar oohh zo giftig.

Gr Eddy
woensdag 26 september 2007 - 11:36
hugo

Hugo

dat vogels bessen kunnen eten die vor andere dieren en mensen giftig zijn komt: 'omdat vogels geen tanden hebben, kunnen zij die bessen verorberen, ze slikken die in en het vruchtvlees wordt verteerd, de harde kern gaat met de uitwerpselen terug naar buiten,, andere dieren malen die bes, en dus ook de kern, met hun tanden fijn en slikken deze dan door,, en het is juist de kern die giftig is en niet het vruchtvlees' dixit mijn grootvader zaliger

wat denken jullie van deze uitleg??

groetjes
woensdag 26 september 2007 - 17:35
JovanDreumel

JovanDreumel

En bij de Taxus baccata zijn vooral de twijgen giftig voor de paarden. Pas dus op met heggen knippen in de buurt van een paardenwei.
donderdag 27 september 2007 - 09:18
Esem

Esem

Hugo ik ben het volledig met je eens
Gr Eddy
donderdag 27 september 2007 - 09:53
corrielat

Corrielat

Is dat ook niet zo met jacobskruid???? ik vind het een mooi bloempje maar schijnbaar gaan paarden en geiten er dood aan, of vergis ik me nu helemaal?
donderdag 27 september 2007 - 10:09
jp

Jp

St. Jacobskruid is giftig, maar wordt door koeien & paarden niet gegraasd. Alleen als het ongemerkt in hooi zit, kan het giftig zijn. Zelfs in kleinere hoeveelheden, want het gif stapelt zich dan ongemerkt op en beschadigd lever en nieren. Geiten & schapen zouden er beter tegen kunnen, maar krijgen bij grotere hoeveelheden toch ook problemen.Ook voor mensen giftig (bv. via melk).
In bepaalde regio's is het een verplicht te bestrijden onkruid.
donderdag 27 september 2007 - 10:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Het Jacoskruiskruid in het hooi is gevaarlijk, want dan kan een paard het er niet uit selecteren en de giftige stof in het Jacoskruiskruid hoopt zich op in de lever en dat raakt het paard niet meer kwijt. Wordt een grens van giftigheid in de lever overschreden dan gaat het paard dood. Daarom is veel bermgras met Jacobskruiskruid ongeschikt als veevoer. Op zich is het een mooi bloeiend kruid.
donderdag 27 september 2007 - 17:26
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).