menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phalaenopsis

Ga naar meest recente reactie

Lut2

Lut2

Een vriendin van mij heeft laatst een phalaenopsis gekocht. De plant blijft mooi in bloei staan, doch de bladeren hangen slap. Zij heeft nochthans ervaring met orchideeën.
Heeft iemand een idee wat ze aan het probleem kan doen?

Lut
donderdag 15 november 2007 - 09:09
Esem

Esem

Misschien dat er wortelrot is opgetreden.
Kijk even of de wortels in de pot niet aan het rotten zijn.
De plant heeft mischien te veel water gekregen op de kwekerij de maanden voordien of juist veel te weinig water.
Wat je natuurlijk niet direct kunt zien bij aankoop maar waar je later wel last van kan ondervinden.
Gr Eddy
donderdag 15 november 2007 - 10:57
ines

Ines

De wollige dopluis is ook eentje die hier graag bovenkomt als de planten van buiten terug in de huiskamer komen. Moeilijk biologisch te verwijderen daar de nesten diep in de opening zitten tussen blad en stengel. Ergens moeten die meegebracht zijn in de potten.
Blad voor blad gaan ze slaphangen, beginnende van onderaan.
Kijk goed en probeer met een spuitbus de delen te bespuiten die aangetast zijn.
(hier maak ik een oplossing 1L met 1drup afwasmiddel)het helpt maar U moet het verschillende keren doen en de plant mag niet nat blijven, laat 5 dagen ertussen opdrogen).
zaterdag 17 november 2007 - 00:09
Lut2

Lut2

Bedankt voor jullie reacties. Ik geef ze door en hopelijk geven ze resultaat
Lut
zaterdag 17 november 2007 - 16:51
printemps

Printemps

heb het ook al een paar keer gehad
een tijdje later gaan ze dood bij mij
soms gaat het over als ik een deel van de bloemen afknipte
waar en wanner heb je gekocht?
was hij goed verpakt?
want t'is koud buiten,en als je er dan mee naar de auto gaat
kan het al te laat zijn,uwe plant heeft dan al een enorme temperatuurschommeling gehad
en is mogelijks al hopeloos

mvg
an

zaterdag 17 november 2007 - 17:25
ines

Ines

Nog iets vergeten schrijven, breng de planten in een andere kamer of zet ze heel ver van de andere
planten...
zaterdag 17 november 2007 - 17:27
printemps

Printemps

ines
zou het kunnen dat je mis bent
ze spreken hier niet over dopluis
??

mvg

an

zaterdag 17 november 2007 - 17:41
corrielat

Corrielat

Nog iets vergeten schrijven, breng de planten in een andere kamer of zet ze heel ver van de andere
planten...


Waarom is dat beter Ines?
zaterdag 17 november 2007 - 18:32
ines

Ines

Toen ik 2 maand geleden een paar van dezelfde soort zoals hiervan sprake naar binnen bracht zag ik dat een paar blaadjes slap waren, ergens vond ik dat in eerste instantie niet zo erg maar toen ik bij de verzorging de plant terug bekeek zag ik terug tussen de stengel en het blad weer hetzelfde als vroeger namelijk die wollige luis. ( ik dacht bij mezelf pff weer hetzelfde...)Het is niet de eerste keer, dus de conclusie is rap gemaakt : weer hetzelfde als 2 jaar geleden. Het insekt palmt blad voor blad in en worden een voor een slap. U ontdekt ze maar door de blaadjes heel ver van de stengel te drukken want ze zitten heel diep, pas in de woonkamer gaan ze zich verspreiden over de plant.
(door de warmte zeker?)

Corrie: Als de planten naast elkaar staan dan zitten ze binnen de kortste keren op andere planten.
Spoelen en controleren, 3 dagen opdrogen, spoelen en controleren alleen dit werkt hier. En volgend jaar de planten binnen houden t'ja nu volgend jaar blijven mijn planten nu zeker binnen (altans mijn orchis en dendro's)
zaterdag 17 november 2007 - 18:48
corrielat

Corrielat

Dus als ze niet buiten gaan in de zomer zal je minder last hebben?
Ik heb er nu zo'n 10 staan en zet ze nooit buiten.
zaterdag 17 november 2007 - 19:53
ines

Tekst aangepast

Ines

Vanaf nu blijven ze in de zomer ook binnen Corrie, de ene soort is wel gevoeliger dan de andere ofwel lusten ze die soort niet
p.s maak eens een paar fotookes het zijn toch prachtige bloemen hé
zaterdag 17 november 2007 - 20:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).