Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dit weekend ga ik mijn 4 buxusvakken beplanten van allen 3 op 3 meter.
Eén ervan zou ik volledig willen beplanten met hosta's (1 soort). Hierbij heb ik enkele vragen:
1. Ik zie liefst groenbladige hosta met geen overdreven groot blad: enige suggesties?
2. Tussen de hosta's zou ik bollen planten (in de herfst ), het opkomende hostablad verdoezeld dan het afstervende bollenblad.
Maar wat met het omgekeerde: eens het hostablad is afgestorven ga ik overblijven met een grote leeg vak van 3m bij 3m tot pas in het voorjaar de bollen starten. Kan ik hier nog iets anders planten om het afstervende blad van de hosta te verdoezelen en de winterperiode te overbruggen? (Andere vaste planten, herfst of winterbollen?)
Een ander vak ga ik beplanten met vrouwenmantel. Hierbij heb ik een beetje hetzelfde probleem als in puntje 2..............
als er wat schaduw is, kunnen groenblijvende varens een oplossing bieden.
Of je zou een heester op stam kunnen planten of een stamroos
.......................................................[afbeelding verwijderd niet-https]
lino
Je kan de hostabladeren ook gewoon tijdens het verkleuren laten staan, dit geeft sowieso een mooi kleurenpallet in het najaar. Hierdoor wordt je vak al minder lang leeg. Wat ik gedaan heb is tussen de hosta's herfstanemonen geplant. Dit verlengd het bloeiseizoen ook een beetje.
Het voorstel van een stamroos lijkt me ook een goed idee.
Arum italicum heeft een tegengestelde groei ten opzichte van hosta, wintergroen tijdens de winter en sterft af tijdens de zomer, is eveneens een schaduwplant.
Ik zie liefst groenbladige hosta met geen overdreven groot blad: enige suggesties?
Devon Green : één van de beste hosta's. Goede substantie (geen/weinig slakkenvraat, goed bestand tegen evt zonlicht), donkergroen blad met diepe nerven.
Verder zijn er nog een aantal leuke echte soorten om op zo'n plaats te zetten , ik denk spontaan aan een kikutii of een longipes.
Als het iets groter mag zijn er voldoende zonlicht op dat plekje komt : Essence of Summer. Dit is een geurende hosta met erg stevig blad.
Oei een stamroos tussen hosta's zou ik niet doen.
Allez ikke hé.
Een roos heeft bij mijn weten niet graag dat ge aan d' er voeten zit te friemelen.
En een host wel die moet toch al eens gescheurd worden.
Of ben ik mis !!!!