menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia - parasieten

JJZ

Tekst aangepast

JJZ

Hallo allen,

Ben pas nieuw hier, net vandaag dit forum gevonden en me daarvoor aangemeld, en eigenlijk om o.a. wat meer kennis op te doen. Is altijd leuk!
Het eerste 'probleem' waar ik jullie direct mee ga lastig vallen is een parasiet op onze Hortensia Macrophylla. Deze hebben we alweer enkele jaren en staat in een pot, dus we hebben hem eigenlijk als kuipplant. Dit is geen enkel probleem zolang je maar regelmatig verpot en plantenvoedsel geeft. Zoals gezegd: we genieten er al enkele jaren van op deze manier.
Een week geleden ongeveer heb ik hem weer eens verpot: wederom in een iets grotere pot, zodat de wortels weer meer ruimte hebben. Ik had al gemerkt dat 'ie dit jaar slecht op gang wilde komen, en dacht in eerste instantie dat dit beter zou kunnen worden na het verpotten.
Gisteren echter deed ik een vervelende ontdekking: op de stelen van de Hortensia zitten allemaal kleine beestjes, die kennelijk van de sapstroom "meegenieten". Het zijn schub-achtige diertjes die, als je ze eraf peutert, de sapstroom van de steel blootleggen. Ze zijn er in diverse grootte's, waarschijnlijk gebaseerd op leeftijdsvariatie. Hun grootte varieert van 2 tot ongeveer 4 mm. lengte en ongeveer 1,5 mm breed. Ze hebben ogenschijnlijk geen pootjes, want daarvan is niets zichtbaar. Het lijken hele kleine slakjes, maar ze bewegen absoluut niet. Ze blijven zitten waar ze zitten.
Ik heb al een zoektocht op het internet gedaan, maar kan er vooralsnog niets over vinden. Mogelijk zal ik één dezer dagen er een foto van proberen te maken en die posten, maar als er iemand is die me nu al op weg kan helpen: GRAAG!

Alvast mijn dank!

Jan
zondag 25 mei 2008 - 17:02
sloeberkes

Sloeberkes

misschien schildluis ????

elsje
zondag 25 mei 2008 - 17:14
JJZ

Tekst aangepast

JJZ

Hallo Elsje,

Bedankt voor je antwoord! Ben inmiddels wel wat wijzer geworden n.a.v. je tip.
Het lijkt erop dat het gaat om zgn. 'dopluis'. Nooit eerder van gehoord overigens, maar ja.
Het viel me op dat er veel bomen zijn die er ook last van hebben. Hopelijk slaan ze niet over naar onze olijfboom....

Ik heb er overigens geen foto vangemaakt wegens regenachtig weer, maar er wel één gevonden op het web, waar ze 'mooi' op staan:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een website met meer informatie hierover, waar ook de afbeelding van afkomstig is:

http://www.entocare.nl/nl/plagen/Dopluis.htm

Groet,

Jan
zondag 25 mei 2008 - 19:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Dopluis doet het over het algemeen ook wel goed op planten zie zwak groeien. Het is een zwakteparasiet. Maar daar zijn wel middeltjes voor, maar gebruik de handleiding goed. Ze zijn hardnekkig.
zondag 25 mei 2008 - 21:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).