Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
José,
zou je de foto wat groter kunnen plaatsen zodat we beter kunnen zien wat het zou kunnen zijn?
Zo op het eerste zicht denk ik aan een Arum soort.
Ps Welkom hier op het het gezellige en leerzaam forum van Tuinadvies,en je zal vlug merken dat er wel steeds een antwoord komt op je vraag,al kan het soms wat langer duren zoals nu.
Het eerste waar ik aan zat te denken was aardbeienmais.
Maar het is heel slecht te zien, alhoewel de laatste foto,s goed waren.
Heb je ook foto,s van het blad en de stengel?
josedekorte,
Ik ben helemaal niet zeker maar ik denk aan een van de vele schaduwpanten is en denk dan aan een Arisaema soort.
En foto 1 is de zaaddoos.
Als je ze nog bezit kan je ze nu nog zaaien in een verwamrde ruimte.
Je schijft ook dat de plant weinig blad bezit maar is het dan geen tamelijk groot blad?
vermoed dat het idd een zaadbol is van 1van de 2 bovenvernoemde exotische bolgewassen.vind het in elk geval een erg apparte kleur en zou toch zeker de moeite doen om eens een bakje vol te zaaien,een gedeelte nu zaaien en een gedeelte int voorjaar zaaien en zien wat beste doet en wat ervan voortkomt
De vlekken op het blad doen denken aan Amorphophallus maar daar heb ik de zaden nog nooit van gezien.
Amorphophallus, is dat niet die bloem die in het nieuws is gekomen uit de serres van Meise, die zo stinkt als ze bloeit?
Dat lijkt me sterk.
Arisaema (volgens Esem) lijkt aannemelijker
Ik zou ze alleszins zaaien
en laat ons dan volgend jaar maar een foto zien van wat het geworden is, zo leren we weer wat
Ja dat klopt maar er zijn meerdere Amorphophallus-soorten en daaronder zijn er die eerder in bloei komen. Ik schreef trouwens vlekken op het blad maar bedoel uiteraard op de stengel.
Het lijkt qua blad op de Arisaema speciosum. Amorphophallus heeft meestal kleinere bladeren en komt ook niet zo gemakkelijk in bloei.
Lang niet alle Amorphopallussen stinken want de reuk van Amorphophallus odoratum is bijna aangenaam.
Je kunt de zaden zaaien maar meestal zit er bij de bol veel jonge broedbollen.
Na al jullie antwoorden en gezoek van mijn kant heb ik de naam van de plant gevonden..!
Het is de Sauromatums.!!
Ik ga zeker proberen om de zaden te zaaien (wat zaden nu en wat in het voorjaar) en ben benieuwd wat het zal opleveren.
Ik zal het jullie zeker laten weten.
HALLO,
De plant op de foto is naar mijn mening een Dracunculus Vulgaris, op de foto zijn de bladeren en de zaadbol duidelijk herkenbaar.
Ikzelf heb verschillende van deze planten in de tuin, de plant wordt ongeveer 80 cm hoog, groeit in voedzame grond in de schaduw maar zal beter een bloem aanmaken in de zon, de bloem heeft een onaangename geur om de vliegen aan te trekken voor de bevruchting, dit moet ge erbij nemen want de bloem is prachtig.
Zaaien gaat gemakkelijk als ge de zaden eerst laat weken in water en dan het vruchtvlees weghaalt,zaaien in maart-april en later uitplanten.
groeten
Rob
hallo olikke en anderen,
ikzelf heb dracunkullus vul. en sauromatum venosum staan in de tuin. bij sauromatum verschijnt eerst de bloem en dan het blad.de bloem zit onder bladniveau en het zaadhoofd bevindt zich net boven de grond.
bij dracunkullus verschijnt de bloem bovenop de bladstengel en het zaadhoofd zit op zelfde hoogte als bloem.