Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb al enkele jaren een boompioen in de tuin staan. Iedere winter sterft deze volledig bovengronds af. Te veel wind en vocht vrees ik, m'n haag is nog aan het dicht groeien, vandaar.
Bovengronds is er dus nog niets kunnen "verhouten". Wel komt ie ieder jaar terug uitgelopen, dit jaar zelfs met een tiental scheuten. Maar na 3 jaar... ...nog geen bloemen.
In de garage heb nu grote doorschijnende plastiek dozen liggen. Zou het voldoende zijn om zo'n doos erover te leggen komende winter ? Als een soort serre. Zou ik gaatjes moeten maken in de doos, of beter niet ?
Hoe ?
In mijn boeken staat er boompioen bij. Hij staat wel ingedeeld bij de heesters/struiken. Naast de paeonia suffruticosa. Struikpioen daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord.
Maar een struik is toch ook verhout, of vergis ik mij ?
Wes80, je hebt helemaal gelijk. Het is een struik of boompioen en wordt volgens: The Genus Paeonia, Joseph J. Halda blz. 159: A shrub up to 1.6 m high, entirely glabrous.
Zelf heb ik deze, P. lutea, rockii, ostii etc. in de tuin staan.
De een noemt hem boom- en de ander struikpioen en deze sterven nooit af, wel verliezen ze het blad in de winter.
De vaste plant pioenen sterven geheel af.
Wel, bij mij is ie nog geen enkele keer verhout. Daarom ga ik er een "zelfbouw-serre" (lees: doorzichtig plastiek doos) over zetten. Moet ik daar gaatjes in boren voor verluchting of beter niet om de warmte binnen te houden ?