0 Bromelias
▼ Ga naar meest recente reactie
Turfput
Sinds kort heb ik een verzameling bromelia's.
1. Naast de hoofstam ontstaan "scheuten. Mag men deze afscheuren en afzonderlijk inpotten als nieuwe plant ? Zo ja, wanneer?
2. In het midden zijn er de schijfvormige grote bloemen met aan de zijkant kleine bloempjes. Moet men na de bloei deze stampers totaal verwijderen ????
vrijdag 12 december 2008 - 13:00
Rita1960
Hallo Turfput,
Van harte welkom op dit mooie forum
Misschien kun je de bromelia op een foto zetten. Er zijn zo veel verschillende soorten van deze soort.
De jonge scheuten worden van de moederplant gescheiden als ze groot genoeg zijn, bij de ene soort is dit met zo'n 5 cm hoogte, bij andere soorten zo'n 10 - 15 cm hoogte.
De jonge scheuten niet in gewone potgrond zetten maar in een mengsel gehakt veenmos/ beukenbosgrond en eventueel wat sparrennaalden (verteerd bijvoegen). Of even bij de bloemist navragen voor bromelia grond.
Uit je opmerking "schijfvormige grote bloemen met aan de zijkant kleine bloempjes" zou je op kunnen maken dat je een Vriesea- (of wel een kokerbromelia) hebt. Ik zou de bloemen enz gewoon laten staan tot ze helemaal weg zijn. Meestal bloeien ze maar 1x uit dezelfde koker.
groetjes,
Rita
vrijdag 12 december 2008 - 17:10
Linkin711
goedenavond....
ik heb 1 grote bromelia staan.deze maakt enorm veel zijscheuten.
ik wist echter niet dat er ook speciale bromeliagrond bestond,dus ik zo slecht ik ben zet de bromelia's inj gewone grond.en ja gaat het mss niet geloven maar bij mij groeien die zo geweldig goed echt ongelooflijk...
maar goed ik ga het binnenkort eens proberen met bromeliagrond ....eens zien of ze nog beter groeien .ik geef mijn bromelia's elke week eens goed wat water en die doet het echt prima!!!
groetjes jens
vrijdag 26 december 2008 - 19:54
Rita1960
Hoi Jens,
bedoel je met gewone grond.. potgrond of aarde uit de tuin?
Ik geef ze ook een keer in de week water en ook in de koker.
Bij een van de planten is een mooie scheut ontstaan. Die laat ik zitten tot de ouderplant echt uitgebloeid is en dan pas scheur ik de plant en pot de scheut opnieuw op.
Heb jij de "ouderwetse" bromelia's? die met de stekels en het grijs/groene gestreepte blad en de bloem die meer naar het roze kleurt?
Groetjes,
Rita
vrijdag 26 december 2008 - 20:16
Linkin711
hei rita
ik geef ze mijn basis samengestelde potgrond....3 delen gewone "tuincentrum" potgrond en 1 deel tuin grond ...
ik geef ze ook in de koker was ik vergeten te melden...
mijn planten zoals ik reeds heb vermeld geven een helehoop scheuten ik denk als ik alles bijhoud (verkoop) dan heb ik er elk jaar 150 bij ong...
mijn bromelia heeft heel jong zijnde,groene bladeren en later meer blauwgrijsachtig.
ik scheur mijn plantjes eender wanneer dat geeft echter niets voor mijn moederplant.mijn bloem heeft een wat meer oranje kleur tegen het rode aan ...
de moeite waard maar heb dit jaar geen bloem gehad wel volop scheuten ...
groetjes
jens
vrijdag 26 december 2008 - 20:46
Linkin711
[ citeer ]Heb jij de "ouderwetse" bromelia's?[ citeer ]
ik heb eens nagekeken welke ik heb en ik zou een billbergia nutans
een heel gemakelijke plant!!
zaterdag 27 december 2008 - 22:43
Rita1960
Hoi Jens,
Da's ook een hele mooie soort die je hebt met die wat hangende bloemen
en mooi dat ze zoveel scheuten aanmaken.
Diegene die ik bedoel zijn de aechmea fasciata morgana(met "stekels") en de primera (glad blad).
Deze zijn ook gemakkelijk, maar ja, als je de jonge scheuten niet oppot zijn ze toch ineens verdwenen uit je kamer.
Op dit moment heb ik een drietal "Vriesea's" staan waaronder een 2 tal Cathy P's en een felrode. Alleen de rode heeft nu een scheut. Ben benieuwd of en wanneer de anderen met scheuten beginnen.
Groetjes,
Rita
zondag 28 december 2008 - 09:49
Linkin711
rita,
mss kunne we eens aan ruilhandel doen ...
ik heb daarjuist de pot nog eens bekeken en ga er sebiet weer een 8 tal scheuten af halen en er zijn er weer een stuk of 10 kleintjes in de aanmaak ....
LOL
groetjes
jens
zondag 28 december 2008 - 16:25
Rita1960
Hoi Jens,
't jongt maar aan bij jou zo te lezen
Wil best ruilen maar kan nu nog niet omdat er tot nu toe nog maar een (1) scheut aanzit.
Maar ik houd je op de hoogte en komen er meer scheuten aan geef ik een hele grote gil.
groetjes,
Rita
zondag 28 december 2008 - 16:43
Linkin711
ik zal in ieder geval (nu dus ben bezig aan het opotten) een plantje opzij houden voor je ...
jens
zondag 28 december 2008 - 16:48
zondag 28 december 2008 - 19:51
Loowie
Kunnen jullie eens wat foto's plaatsen.
Ik heb 3 kleine bromelia's. maar nog geen nieuwe scheuten
ik zal vanavond eens een paar foto's maken..
Loowie
maandag 29 december 2008 - 09:52
Linkin711
beste mensen...
nu heb ik toch wel spijtig nieuws...
ik kijk vanochtend naar mijn moederplant en wat zie ik...
da kat heeft er aan gezeten!!!
heel mijn plant overhoop het is geen zicht ...
maar soit een broemlia kan wel wat hebben
ik post later deze dag nog wat foto's van de scheuten en mijn meest volwassen plant de moeder is niet om aan te zien..
jens
maandag 29 december 2008 - 10:21
Rita1960
Jens, da's jammer.
Maar die katten van je hebben wel een goede neus voor verse en schone grond
Rita
maandag 29 december 2008 - 10:34
Linkin711
ja maar hij leeft nog ...
dat is het belangrijkste!
hierv een foto van mijn oudste scheutje eentje van begin dit jaaar is dus bijna een jaar oud!!
hier is hij op zijn plaat tss mijn uitgeblazen eieren en de zwam!
[afbeelding verwijderd niet-https]
heir eventjes apart genomen!
jens
maandag 29 december 2008 - 11:33
Rita1960
Jens en Loowie,
dit zijn mijn 3 exemplaren
Rita
maandag 29 december 2008 - 11:51
maandag 29 december 2008 - 12:33
Loowie
deze van mij..
ze zijn alleen een beetje klein... enne wanneer komen de scheuten??
loowie
maandag 29 december 2008 - 16:35
maandag 29 december 2008 - 16:40
Rita1960
Loowie,
't zijn mooie planten.
Wanneer de scheuten komen?? weet het niet. Alleen de rode heeft bij mij tot nu toe eentje. Zal vermoedelijk ook wel van de soort afhangen. De "Cathy's" doen tot nu toe niets. Maar dit is dan ook een vrij nieuwe "soort". Wat ik van eerder nog weet is dat er meestal pas scheuten komen als er in bloem inzit of net na de bloei. ( tenminste zo was dat met de aechmea fasciata )
Volgens mij wordt het dus ..... gewoon afwachten
groetjes,
Rita
maandag 29 december 2008 - 17:42
Linkin711
bij mij komen de scheuten het hele jaar door.
nu moet eerst mama plant ff herstellen denk ik.
maar mss een goede verzorging doet al wondern, in wat voor substraat staan jou planten en hoe vaak geef je ze water??
jens
maandag 29 december 2008 - 18:49
Rita1960
Jens,
Je moet niet naar bedrijfsgeheimen vragen
Vroeger,(oh jee, help ik word ouder
) zo'n 30 jaar geleden kocht je een "ouderwetse bromelia" liefst een die al een bloemknop had. Als er een scheut uit kwam potte je die op, de ouderplant werd zondermeer weggegooid. Hier kwam toch geen nieuwe bloem meer in. Deze werd in gewone tuingrond gezet en dan was het wachten op de nieuwe bloem. enz..enz... enz.. ( potgrond was toen niet te betalen) 1x per week een beetje water op de grond en ook water in de koker.
Sinds 2 maanden heb ik deze vriesia's. Heb ik verpot in potgrond vermengd met 1/3 zeer arme tuinaarde (lees zandgrond). 1x week beetje water op de grond en in de koker. luchtvochtigheid schommelt bij ons tussen de 50 en 70%.
Om kort te gaan.. ik heb nog nooit een oude plant bewaard om alleen maar jonkies te krijgen.
Maar ik zal deze 3 niet weggooien als ze zijn uitgebloeid.. ikke wille wete wat er van komt..
maandag 29 december 2008 - 19:57
Loowie
En ikke wil ook graag weten wat er komt na de bloei...
tjonge het helejaar door scheuten...
en nu maar genieten en wachten tot de uitgebloeid zijn.
loowie
maandag 29 december 2008 - 20:22
Rita1960
Tja Loowie,
Dan zijn we beiden in blijde verwachting of nie soms
en de Jens die ligt op ons voor ( met wel een straatlengte
)
grt'n
Rita
maandag 29 december 2008 - 21:03
Matteke
Ik heb hier ook 2 Bromelia's. Na de bloem ontwikkeld de moederplant verschillende scheuten. Na enige tijd sterft bij mij de moederplant af en verspeen ik de kleine plantjes.
maandag 29 december 2008 - 21:08
Rita1960
Hoi Matteke,
En welke soort heb jij dan? Kun je een foto plaatsen of anders de naam van de plant. Zoals reeds eerder gezegd er zijn zovele soorten bromelia's.
Alvast bedankt,
groetjes,
Rita
maandag 29 december 2008 - 21:29
Linkin711
ik ben daarjuist even weggeweest met vrienden van me en helaas...
nu denk ik dat de moederplant helemaal verloren is.
ik heb hem dan maar op de composthoop moeten gooien !!
en de katten die mogen een paar dagen niet uit hun hokje.hun verdiende straf!!
ja ik wel de scheutjes (die dat groot genoeg waren) kunne redden!
dus nu staan jullie voor op mij
ik ga mij een van de dagen een nieuwe aanschaffen en zal er dan een foto van posten onder een nieuwe topic!
jens
maandag 29 december 2008 - 21:38
Rita1960
jens,
straf je katten niet voor hun natuurlijk gedrag. Als ze vaker je bloempotten opzoeken zet er dan cocktailprikkers in en je bent ervan verlost. Bij mij hebben jonge katten al zoveel planten om zeep geholpen dat wil je niet weten. Maar ja.. ik zeg altijd maar had ik er maar om moeten denken. of ik had er maar voor moeten zorgen dat de katten er niet bij konden komen. 't zijn geen mensen hé die je wat kunt zeggen. En aan het opsluiten van katten .. da's tegen de natuur!
grtn
Rita
maandag 29 december 2008 - 22:00
Linkin711
jah daar heb je wel gelijk in maar ik denk dat ze hun lesje wel geleerd hebben,
ik had ze er al uitgelaten ... ze zit hier op mijn toetsenbord te lopen
is een goed idee van die prikkers zal ik onthouden!!
goedanacht nog
jens
maandag 29 december 2008 - 22:30
Loowie
Goedemorgen
er zitten sinds vanmorgen 2 bloemen in eentje links en rechts...
Waarschijnlijk komen er nog meer bloemen uit...
prettige dag nog
loowie
dinsdag 30 december 2008 - 07:40
Linkin711
het blijft toch mooi om te zien hé
goed bezig
jens
dinsdag 30 december 2008 - 10:48
dinsdag 30 december 2008 - 16:27
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe