Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben 2 jaar geleden een huis met tuin gekocht en ik was op zoek naar sites over tuinen en kwam hier terecht.
Op ons balkon hadden we ook altij brugmansia's staan, en die hebben we 2 jaar geleden mee genomen naar ons nieuwe huis. Ik had er 12. Roze, donker gele, licht roze, licht gele en witte.
Helaas hebben ze de winter van 2008 2009 niet overleefd ondanks het inpakken en in de kas staan.
Mijn vraag is eigenlijk of er van jullie (of Sylvian) misschien ook stekken hebben van deze brugmansia's .
Ik had 2 jaar geleden voor het eerst een witte en was er zo blij mee, maar helaas alles is dood gevroren.
hallo tuingek
een goede tip kan ik u wel geven
bestellen bij gommer in nederland
kijk eens op mijn site daar staat een link naar gommer
en natuurlijk vele mooie foto's van mijn brugmansia's
zo een 140 tal soorten heb ik nu
in de lente gaan er een paar uitgesorteerd worden
denk ik
nog wachten want tijdens de lente zou de wortel eens terug nieuwe scheuten durven geven had vorig jaar ook ene helemaal terug getrokken en is terug goed gekomen hier de link naar mijn site
www.mariosbrugmansias.com
veel plezier er mee
is wel nog niet klaar word nog eens bijgewerkt mits meer tijd
groetjes mario
Ik heb op jullie advies nog maar 2 potten staan. De rest had ik al in de kliko gegooid. De huid van de stammen was tot op de potaarde vies en glibberig dus dacht ik dat dat niet meer goed zou komen. De laatste 2 zijn ook zo maar laat ik (goed ingepakt in kranten en bubbelplastic) in de kas staan. Dan zie ik vanzelf wat gaat worden.
Buurvrouw was zo lief om me stekjes aan te bieden van haar Brugmansia's. Die ga ik dit voorjaar als ze uit gelopen zijn van haar krijgen. Ben ik blij mee uiteraard, maar zij heeft alleen roze en gele en dat zijn ook enkele en ik vind de witte en de dubbele zo mooi.
Ik ben sowieso weg van alles wat kelken heeft hoor.
Maar Brugmansia's en Datura's hebben mijn hart gestolen. Ze ruiken ook zo lekker en worden zo mooi groot.
als alles normaal loopt gaan er inderdaad een paar uit mijn verzameling weg
ben geen handelaar maar een verzamelaar maar natuurlijk
kan ik die niet zo maar wegeven ook sommige heb ik zo een 500 km voor gereden om daar dan meer dan 12 euro te geven voor een klein stekje
ik heb wel ergens wel wat gratis zaad liggen voor de liefhebbers
een goede tip kijk eens bij gommer in zijn webshop
heb daar zeer goede ervaring mee
je krijgd dan een week voor de gewenste leverdatum een mail
voor de betaling eens de betaling gedaan word alles de volgende dinsdag of woensdag
naar u gestuurd en komt veilig aan zonder probleem
ook is gommer redelijk wat goedkoper soms maar 6 euro voor een stek
als je alsnog daar besteld mag je in een mededeling de groetjes van mario
doen dan zal zeker alles in orde komen
als ze dan toekomen en ze staan schuin zeker niet afknippen hoor
dat is gewoon van plat te liggen in de doos
na mooi recht gezet te hebben groeien ze na een paar dagen terug mooi recht
groetjes mario
Zaad van Brugmansia's? En dat wil op komen ook? Leuuuukkk.
Ik ga zeker bij gommer kijken en doe ze dan absoluut de groeten van Mario.
Dank voor de tip Mario
En gratis stekken moet je niet aan beginnen.
Degene die ze graag hebben willen, betalen er ook voor. Lijkt me logisch.
zal een dezer dagen hier eens wat foto's zetten van het uitzaaien en zo
heb hier trouwens bij een vraag van jmperke mooie foto's gezet van vers geplukt zaad
denk ook ergens in bloemen en planten
hoe moet ik datura zaaien
je moet maar eens zoeken
Ik heb ook even op jou site gekeken Mario. Mooie foto's.
was je er trouwens van op de hoogte dat je mailadres wat daar staat het niet doet?
Komt misschien omdat er http voor staat?
hallo op dat mailadres moet je gewoon niet letten
dat het niet werkt
stuur gewoon een mailtje
naar = [email protected]
dat ontvang ik dan hoor
zal eens mijn pagina moeten bijwerken
Ik kwam er achter doordat ik de vrouw van mijn webmaster gewezen had op deze site en op jou site (zij is ook zo gek op Brugmansia's ) en haar man (mijn webmaster dus) mailde me dat het mailadres niet werkte.
Ik heb zaad gekregen van de wilde datura en ik ben van plan om dezel angs de grachtkant te zaaien.
Is deze onder controle te houden of zaait hij zich zoals onkruid doorheen heel je tuin?
denk dat het nog meezit
maar ik heb zelf geen datura's
denk als je de bolsters verweiderd net voor ze open gaan
zal je nergens uitzaaiingen hebben
je kan ze verder laten rijpen dan en uitzaaien waar je dat zelf wil en hoeveel je wil
In elke zaaddoos van de Datura zitten heel veel zaden dus als je niet wlt dat ze zich uitzaaien, dan is het zoals Mario schrijft, noodzaak dat je de zaaddozen van de plant haalt voordat ze open gaan.
Een Datura (en zeker een wilde) kan hele lange ranken geven als ze op de , voor haar, juiste plaats gezet of gezaaid wordt.
Als je er een aantal van verschillende kleuren bij elkaar zet, kan het heel goed gebeuren dat ze gekruist worden en dat je een hele andere kleur (of soort) er voor terug krijgt als zaad.
Omdat de wilde datura meestal behoorlijk grote (over het algemeen witte) kelken geeft is het misschien mooi om er gecultiveeerde bij te zaaien zodat ze zich kunnen kruisen. Als je dat wilt uiteraard.
En je zult zien dat als je de zaaddozen en de uitgebloeide bloemen er uit haalt de plant steeds groter wordt en meer bloemen gaat geven.
Succes met zaaien.
Die zijn inderdaad in de tuincentra's te vinden.
Zoek ook eens via internet, want je vind dan ook hele mooie en zeldzame soorten.
En ze zijn allemaal heel giftig. Zowel de zaden als de planten en bloemen.