menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis armanii avalanche

birgit

Birgit

Ik heb me net deze groenblijvende clematis met diep uitgesneden blad aangeschaft en ben superbenieuwd hoe hij het gaat doen.

Ik las ergens dat je hem ook als bodembedekker zou kunnen gebruiken of over een muurtje laten hangen.

Heeft iemand ervaring met deze clematis? En vooral over de do's en dont's van deze soort.

Bedankt
Birgit
zondag 15 maart 2009 - 23:20
marta

Marta

He Birgit, ik heb een armanii, of het een 'avalanche' is, kweeniemeer.
Zag een pot staan in de Makro, enkele jaren geleden, meegenomen. Het altijd groene, glimmende blad verontrustende mij wat kwa vorstgevoeligheid.

Moest een smal muurtje naast mijn venster op de zuidkant beetje opfleuren. Doch eenmaal geplant, groeien dat ie deed. Slingerde zich naar de dakgoot en het muurtje werd snel te smal, en heb dan enkele scheuten aan de basis weggenomen, zodoende is er nu nog 1 stengel, juist gepast.
Nu vreesde ik er een beetje voor na deze strenge winter, doch...enkele te verwaarlozen bruine bladeren zie ik (zullen afvallen), de bloemknoppen zitten reeds klaar om open te barsten. De voet beschaduwdstaat achter een steen, doch onbeschermd in open grond.

Conclusie, nog geen spijt van gehad, het blad alleen al is de moeite.

Bloemen & Planten

woensdag 18 maart 2009 - 10:55
birgit

Birgit

Hallo martha

bedankt voor de uitleg EN de foto.
Het blad van diegene die ik kocht is heel donkergroen, leerachtig van structuur en diep ingesneden (à la esdoorn) van blad.

Ik zou zo een foto nemen en doorsturen maar ik zit op ne mac en om 1 of andere reden lukt het me niet om foto's te integreren. Ik zal hier nog eens op moeten oefenen denk ik.

O ja, bij deze avalanche staan de bloemknoppen ook op barstens na open.

woensdag 18 maart 2009 - 11:22
hanninkj

Hanninkj

Clematis 'Avelanche' is een Nieuw Zeelandse soort die bij ons matig winterhard is en meestal geen bloemen meer geeft als je hem buiten overwintert maar wel als je hem bij ca. 5 graden in een lichte omgeving laat overwinteren.

De andere foto is de Clematis armandii die wel redelijk winterhard is, hebben bij mij het overleefd. Deze plant geeft heerlijk geurende witte bloemen in het voorjaar.
woensdag 18 maart 2009 - 19:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).