Ik tuinier hier ook op zeer arme zandgrond. Ik woon in Halle-Zoersel wat in "De Loteling" van Hendrik Conscience beschreven staat als "Mager Halle"! De tijden veranderen niet veel; 't is hier nog altijd verschrikkelijke grond om iets op te laten groeien.
Wat bij mij wel heel goed resultaat geeft is het volgende: ik mulch minstens één keer per jaar met rijpe compost. Rijpe compost is compost die nog niet helemaal verteerd is. Op die manier breng ik een goede laag organisch materiaal aan wat verdamping tegengaat. De grond onder deze laag is vochthoudend, maar blijft goed waterdoorlatend.
Natuurlijk is zo'n laag niet permanent. Na een paar maanden tot een jaar is alles vergaan en blijf ik terug zitten met magere zandgrond. Daarom probeer ik in mijn tuin zoveel mogelijk de bodem bedekt te houden met planten. Kale grond komt ook in de natuur niet voor.
Zelfs onder mijn rozen groeien er laagblijvende plantjes zoals tuingeraniums en campanula's.
Houtsnippers kunnen ook, maar hebben inderdaad zoals Rita al schreef het nadeel dat ze stikstof kunnen onttrekken aan de grond wat nadelig is voor de plantengroei. Compost is echt veel beter.
Als je zelf geen compost maakt, is het dus dringend tijd om te beginnen!
Als je daar echter geen zin in hebt, kun je natuurlijk ook verteerde compost gaan kopen.