menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zandgrond vochthoudend maken

Ga naar meest recente reactie

tuindame

Tuindame

Hallo

In onze tuin hebben we zandgrond. Niet slecht enerzijds omdat het zeer goed vochtdoorlatend is maar anderzijds eisen veel planten vochthoudende grond. Waterdoorlatend en vochthoudend zijn tegenstrijdig! Hoe kan ik mijn grond toch vochthoudend maken: enkel door er veel humus onder te mengen en af te dekken met vb. houtsnippers? Of kan ik nog maatregelen nemen? Welke?
vrijdag 29 mei 2009 - 18:32
Rita1960

Rita1960

mulchen is ook een oplossing om de grond vochtiger te houden. Dit gaat de verdamping van het water tegen.
Wat ook wel wil helpen is dat je na een regenbui het bovenste laagje grond bewerkt met een schoffel.
Als je houtsnippers gebruikt moet je er wel om denken dat deze verteren en dat deze snippers dan voor een tijdelijke verstoring kunnen zorgen m.b.t. de stikstof opname van de planten.
Ook zou je kunnen denken aan het onderwerken van oude mest waarin veel structuur zit.
Compost kun je ook opbrengen en werkt ook goed.
Zo zie je maar er zijn meerdere oplossingen voor het probleem dat je hebt (en ik ook!)

groetjes,

Rita
vrijdag 29 mei 2009 - 18:56
Polplastron

Polplastron

Ik tuinier hier ook op zeer arme zandgrond. Ik woon in Halle-Zoersel wat in "De Loteling" van Hendrik Conscience beschreven staat als "Mager Halle"! De tijden veranderen niet veel; 't is hier nog altijd verschrikkelijke grond om iets op te laten groeien.

Wat bij mij wel heel goed resultaat geeft is het volgende: ik mulch minstens één keer per jaar met rijpe compost. Rijpe compost is compost die nog niet helemaal verteerd is. Op die manier breng ik een goede laag organisch materiaal aan wat verdamping tegengaat. De grond onder deze laag is vochthoudend, maar blijft goed waterdoorlatend.

Natuurlijk is zo'n laag niet permanent. Na een paar maanden tot een jaar is alles vergaan en blijf ik terug zitten met magere zandgrond. Daarom probeer ik in mijn tuin zoveel mogelijk de bodem bedekt te houden met planten. Kale grond komt ook in de natuur niet voor.

Zelfs onder mijn rozen groeien er laagblijvende plantjes zoals tuingeraniums en campanula's.

Houtsnippers kunnen ook, maar hebben inderdaad zoals Rita al schreef het nadeel dat ze stikstof kunnen onttrekken aan de grond wat nadelig is voor de plantengroei. Compost is echt veel beter.

Als je zelf geen compost maakt, is het dus dringend tijd om te beginnen! Als je daar echter geen zin in hebt, kun je natuurlijk ook verteerde compost gaan kopen.
vrijdag 29 mei 2009 - 19:24
ingec

Ingec

informeer eens bij de gemeente
veel gemeentes zorgen voor gratis compost
bij ons moet je het komen halen, maar waar mijn dochter woont brengen ze het zelfs met een hele camion, gratis.
want ze maken wel compost van al dat groenafval maar kunnen het vaak niet kwijt.
zondag 31 mei 2009 - 10:17
spruce

Spruce

Bentoniet (klei mengsel) toevoegen. Dat is een beetje afhankelijk van de toepassing - je kunt moeilijk al je gazon van betoniet voorzien. Maar als je een struik of boom plant, kan je gaan overwegen om vochtbindende materialen zoals klei materialen toe te voegen.

Hangt van de toepassing en je budget af,
zondag 31 mei 2009 - 10:52
Cristalix

Cristalix

Ter aanvulling van compost kan je ook nog (als extra) vochthoudende korrels inwerken, die korrels nemen vocht op en geven die terug af bij droogte. Doe dit dan wel alleen rond de planten zelf, op plaatsen waar er niets staat heeft dit weinig zin.
Sorry maar de juiste naam van deze korrels ontglipt mij.
zondag 31 mei 2009 - 11:52
kendesadeleer

Kendesadeleer

Sorry maar de juiste naam van deze korrels ontglipt mij.

Hydrokorrel bedoel je?

zondag 31 mei 2009 - 17:05
ingec

Ingec

Terra cottem heet het.
Uitgevonden door de gentse professor Van Cottum om vocht vast te houden in de woestijn en daar met succes toegepast.
In de handel te verkrijgen als een soort grof poeder dat gel wordt als het nat wordt , het wordt vaak toegevoegd aan potgrond voor bloembakken.
het is dus uitgevonden voor woestijnen en het grappige doorvan is dat het al jaren wordtgebruikt in pampers en maandverbanden om gevoelige billetjes droog te houden
zondag 31 mei 2009 - 21:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).