menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VANDAAG blauwe regen verplanten

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

Bij vrienden van ons staan enkele stevige blauwe regens in de weg voor bouwwerken, die olgende week beginnen. We willen proberen om die naar bij ons te verplanten.
Ik weet dat dit niet evident is, maar aangezien de wisteria blijkbaar een sterke plant is, dachten we "wie niet waagt, niet wint."

We hebben er gisteren 2 uitgegraven: bij een iets kleinere (maar nog groot), hebben we toch een hele hoop grote en kleine wortels kunnen bewaren, bij een dikkere zijn het vooral grote wortels die nog overschieten en daar hebben we een paar te grote wortels afgezaagd.
De takken met bladen hebben we nu op een meter op 2-3 doorgezaagd.

Aangezien we ze gisteren niet konden vervoeren hebben we ze weer in de gaten gelegd, er opnieuw aarde op gegooid om ze niet in volle zon te laten liggen vandaan en hebben we gezorgd voor schaduw op de basis.
Vanavond gaan we thuis 2 putten graven, de andere phalen en bij ons planten.

- Zouden we ze planten in aarde die uit te tuin komt, of die van onze composthoop komt?
- ik veronderstel dat we ze vanavond (en de komende dagen) veel water moeten geven?
- zouden we de resterende takken nog korter snoeien?
- zouden we de resterende takken meteen al rond een draad draaien of ze nog even laten liggen?

- nog tips voor deze (zinloze?) poging?
dinsdag 30 juni 2009 - 14:24
Pieter

Pieter

Hoi,
Zelf heb ik geen ervaring hiermee, maar wil toch enkele bemerkingen maken.
Ik zou dus proberen een goed deel grond met wortelresten van de oorspronkelijke plaats in het nieuwe plantgat te verwerken. Wisteria is een leguminoos en heeft dus veel baat bij de Rhizobium op de wortels.
Grote oude planten zijn steeds erg lastig correct te verplanten, zeker in de zomer.
Ik zou een groot deel van het blad wegnemen, maar niet alles, fotosythese moet toch nog mogelijk blijven.
Inderdaad veel water geven, maar ook niet verzuipen hé.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 30 juni 2009 - 15:15
printemps

Printemps

En ook wat beschutting geven tegen de zon

mvg
dinsdag 30 juni 2009 - 15:51
Maya16

Maya16

bedankt voor deze nuttige tips! ik zal er uiteraard rekening mee houden. Andere tips ook welkom.
dinsdag 30 juni 2009 - 16:01
Maya16

Maya16

We hebben uiteindelijk 2 blauwe regens verplant. De ene (oudste, minder wortels uitgehaald, en minder goede plaats) geeft weinig teken van leven maar de andere is opnieuw beginnen schieten!! En hij groeit terwijl je er op staat te kijken, bij wijze van spreken. Hopelijk is hij inderdaad echt goed vertrokken en kan hij aan zijn 2e leven beginnen!
Dus het was zeker de moeite waard!
(en een tuinman had me, na het verplanten, gezegd dat die zééker niet ging schieten...ben blij dat hij zich vergist heeft!)
vrijdag 7 augustus 2009 - 13:52
Maya16

Maya16

Ik kom mijn eigen reactie tegen van inmiddels lang geleden en intussen kan ik zeggen dat de verplanten bij beiden heel goed gelukt is!
dinsdag 15 september 2020 - 13:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).