menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel zaaien

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo forumers,
ik heb wat zaad gewonnen van lavendel,is het mogelijk hier plantjes uit te kweken?
hoe en wanneer moet ik dat doen, ?
zijn er mensen die hier ervaring in hebben?
bedankt reeds bij voorbaat
zondag 24 september 2006 - 18:06
Rudi

Rudi

Zaaien doe je best in het voorjaar in een koude kas. Daar heb ik het meest succes mee gehad.
Een andere manier om lavendel te vermeerderen is stekjes nemen en nu in de grond steken.
Gaat veel sneller dan zaaien

Rudi
dinsdag 26 september 2006 - 11:21
Paulette

Paulette

Ik heb gekocht lavendelzaad twee winters hiervoor op de vensterbank in kweekkastje in potjes opgekweekt, in het voorjaar buiten uitgeplant. Geduld was nodig bij het ontkiemen, dit duurde wel 4 weken.

groetjes, Paulette.
maandag 2 oktober 2006 - 22:06
Rodger

Rodger

Lavendel kan zeer goed gestekt worden ,augustus is hiervoor de beste maand, met topstekken van 10cm lengte lukt het bijna altijd voor de 100%.
Met stekken van dit jaar heb je volgend seizoen al hele mooie planten ,wat niet kan gezegd worden als ze gezaaid zijn ,dan duurt het meestal wat langer..
groetjes
rodger
maandag 2 oktober 2006 - 22:56
Karel_Desmedt

Karel_Desmedt

hoe stek je rap lavendel en wanneer?

mijn e@mailadres is [email protected]
zaterdag 22 november 2008 - 12:22
Lino

Lino

hoe stek je rap lavendel en wanneer?

mijn e@mailadres is [email protected]

even lezen:
Lavendel kan zeer goed gestekt worden ,augustus is hiervoor de beste maand, met topstekken van 10cm lengte lukt het bijna altijd voor de 100%.
Met stekken van dit jaar heb je volgend seizoen al hele mooie planten ,wat niet kan gezegd worden als ze gezaaid zijn ,dan duurt het meestal wat langer..
groetjes
rodger
zondag 23 november 2008 - 09:30
monique251

Monique251

Zaailingen van Lavendel zijn variabel: ze kunnen afwijken van de moederplant in groeiwijze, kleur, hoogte enz. Wil je uniforme planten dan is stekken een betere methode.
Groet, Monique
donderdag 27 november 2008 - 14:12
curd

Curd

Ik heb in september lavendel gezaaid. Ik dacht even extra veel te zaaien omdat die slecht kiemt. Nu zit ik met een kleine 50 a 60 mini-lavendeltjes.
Maar sinds deze week zijn er een tiental die aan het afsterven zijn.
De bijgevoegde foto is er een voorbeeld van. Het begint met de bovenste blaadjes die helemaal verschrompelen.
Iemand die weet hoe dit komt?

Curd

Bloemen & Planten

woensdag 11 november 2015 - 14:45
satomi

Satomi

Oké, met een foto wordt het al veel duidelijker. De grond ziet er veel te nat uit. Het topje van je zaailing verschrompeld door grauwe schimmel. Ik denk niet dat je die aangetaste zaailingen nog kan redden, sporen van grauwe schimmel verspreiden zich razendsnel.

Uit het verhaal hierboven komt al naar voren dat je meer succes zal hebben met stekken in de juiste periode. Nog even wachten dus.
woensdag 11 november 2015 - 15:15
curd

Curd

Ik ben altijd zeer zuinig geweest met water geven, omdat ik weet dat dit een dooddoener is voor lavendel.
Denk je dat de andere zaailingen kans maken? Of heb je toevallig tips waardoor ik ze kan redden? Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan, maar op kleinere schaal. Ze buiten zetten zal ook geen optie zijn aangezien ze in pot staan, hé?

Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Curd
woensdag 11 november 2015 - 16:19
satomi

Satomi

Ik weet niet wat voor grond je hebt gebruikt, maar in principe zou dit een zeer doorlatend mengsel moeten zijn, zonder enige vorm van bemesting. Je had de grond kunnen mengen met bv. perliet om 'm luchtiger te maken.

Of je andere zaailingen het zullen redden is voor mij ook koffiedik kijken maar 't lijkt me moeilijk, de zaailingen op de foto zien er nogal slap uit als gevolg van de warmte. Ze zijn dan erg vatbaar voor schimmels etc.. Kijk nog eens naar de reacties van Pauline en Rudi hierboven. Buiten zaaien kan vanaf april.

donderdag 12 november 2015 - 12:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).