menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaatjes in het blad

Ga naar meest recente reactie

herman138

Herman138

De planten in mijn tuin worden aangevreten door iets. Ik dacht eerst aan bladluizen
maar die zijn er niet te zien. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe er van af te geraken?
bedankt alvast,
Herman

Bloemen & Planten

zondag 12 juli 2009 - 19:19
Peppody

Peppody

zitten er rupsen in de boom? Voor slakken lijken me de gaatjes wat klein (vergeleken bij mijn planten waar bijna geen blad meer aan zit op het moment)
zondag 12 juli 2009 - 19:46
herman138

Herman138

niks te zien, wel van die slijmsporen die doen denken aan rupsen. Of ze opereren bij nacht...
zondag 12 juli 2009 - 20:17
Peppody

Peppody

slijmsporen? Dan toch slakken. Plaats een bakje gevuld met bier (beetje ingraven in de grond) en de slakken gaan daar op af, vallen er in en kunnen er niet meer uit. Gifkorrels strooien (of in zo'n huisje) kan natuurlijk ook maar denk dan wel aan evt. andere (huis)dieren die daar van kunnen eten.
zondag 12 juli 2009 - 20:20
herman138

Herman138

Inderdaad, ik bedoelde eigenlijk slakken. maar er zijn er geen te zien. Ik zal eens proberen met bier, op mij heeft dat ook altijd effect
zondag 12 juli 2009 - 20:25
Wewe

Wewe

Hallo,

Ik kreeg onlangs dit bericht in mijn mailbox:

"De Lindebladwesp (Caliroa annulipes)

De larven van de lindebladwesp zijn reeds ontloken. Het gaat om slakvormige bastaardrupsen die geel / groen van kleur zijn. Zij eten het bladmoes weg tussen de nerven waardoor de specifieke venstervraat ontstaat.
Er kunnen zich 2 tot 3 generaties per jaar ontwikkelen. Wanneer er jaarlijkse vraat ontstaat,sterven da bladeren vroegtijdig af en kan de boom hierdoor enorm verzwakken.
De bladwesp komt meestal voor op de Tilia soorten."

Is dat geen linde (Tilia) die ik herken bij jou?

Mvg,
Werner
zondag 12 juli 2009 - 22:09
herman138

Herman138

het is een hazelaar, maar andere planten zijn ook aangetast. Eigenlijk heel raar, want sommige planten blijven onaangeroerd. Mijn radijsjes, daar zijn ze dan weer verlekkerd op en mijn vijgelaar heeft nergens last van. Op de foto een plant die ik niet van naam ken maar duidelijk ook een gewillige prooi en de venstervraat waar je over spreekt is wel duidelijk zichtbaar. Probleem is dat ik niks zie van ongedierte.
bedankt voor de info.
Herman

Bloemen & Planten

zondag 12 juli 2009 - 22:35
Peppody

Peppody

als je op meer plaatsen van die slijmsporen ziet dan zullen het ws toch slakken zijn. In mijn tuin stikt het nu met dat vochtige weer opeens van de naaktslakken. Ik zie ze vrijwel niet overdag maar 's morgens vroeg als ik de kippen ga loslaten dan zie je ze overal op de paden en onder de planten. In de kas heb ik er al diverse in de bakjes bier gevangen. (buiten heb ik die bakjes niet staan anders heb ik straks een dronken hond hier lopen )
zondag 12 juli 2009 - 22:40
herman138

Herman138

@peppody: ik ga de truc met het bier eens proberen. want in de buurt zitten wel wat slakken (naakt- en andere). eens zien of het werkt. hoewel ik mij afvraag of die zo hoog in een boom kruipen en ze hebben blijkbaar voorkeur voor de hoogste en buitenste bladeren.
zondag 12 juli 2009 - 22:48
Pieter

Pieter

Hoi,
Zoek eens naar kleine, koperblauwe kevertjes (haantjes), volgens mij zijn dat de daders. Slakken zullen het niet zijn hoor. Die kruipen niet zomaar een koom omhoog om er van de bladeren te eten, doorgaans vinden ze wel genoeg eten dichtbij de grond.
Rupsen zou kunnen, maar die beginnen doorgaans aan de bladrand te eten.
Pieter
maandag 13 juli 2009 - 10:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).