Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb gisteren van de buren een vrij grote Brugmansia gekregen. Soort en kleur was hun onbekend, want zij hadden hem ook van iemand gekregen, maar ze vonden hem te groot voor hun terras.
De plant had wat gele bladeren maar ziet er verder goed uit. Vanmorgen zag ik aan de onderkant van een aantal bladeren dat er een soort witte vlekken opzitten. Lijkt op spinnenwebjes, dus zal het spint zijn zeker? Ik kan echter geen beestjes ontdekken.
Wat ik wel zie bij die plant is, dat er hele kleine vliegjes uit de pot komen als ik er tegen stoot.
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn en wat ik er aan kan doen?
Volgens de buren heeft de plant goed water en mest gekregen toen hij bij de vorige eigenaresse stond.
groetjes Marianne
oppassen met die zwarte vliegjes
die leggen larven in de potgrond
die eten de wortels op en dat kan fataal zijn
zeker maken dat ze niet aan u zaailingen kunnen
mario
Is er iets tegen te doen?Verpotten en de bladeren af nemen met een middel ofzo?
Want ik wil hem wel graag proberen te houden.
En die witte vliegjes? Wat zijn dat?
Dag, ik probeer het altijd eerst maar zo onschuldig mogelijk, met zeepsop en spititus vermengd in water in een plantenspuit. Helpt in vele gevallen snel als je er direct bij bent. Succes er mee.
Eerst dit. wat zijn die mooie bloemen die op de foto staan? Is dat akkelei? Ziet er mooi uit.
Met dat mengsel kan ik daar ook de zwarte vliegjes mee weg krijgen? Want ik heb meerdere potplanten staan en misschien kunnen ze daar dan ook in komen.
Marianne, De bloemen zijn inderdaad akeleien, mijn favoriet dit jaar!
Ik heb mijn goedkope en effectieve mengsel vaak uitgeprobeerd op planten die diverse problemen hadden en veelal werkte het goed. Zo niet, keek ik eerst of ik het moeite waard vond om elders te zoeken naar iets anders of gewoon laten afsterven en weggooien. Zo ja, greep ik naar sterkere middelen soms niet zo milieuvriendelijk, maar uiterst zelden!
Dank je wel Kareltje. Ik ga dat morgen meteen proberen en dan hoop ik dat het probleem opgelost wordt. Anders worden het toch serkere middelen vrees ik.
Goedemiddag,
ik zeg nu wel zo leuk dat ik het zou gaan proberen, maar hoe ligt de verhouding zeepsop en spiritus en water?
Ik heb de bladeren af genomen met een mengsel van sop en spiritus en water.
Het rare is dat ik nu geen wit vliegje zag op de bladeren en ook geen vliegjes uit de potten kwamen. Of gebeurt dat alleen tegen de avond? Als het koeler wordt bijvoorbeeld?
Momenteel staat er een behoorlijk strakke wind hier. Misschien heeft dat ook invloed?
Buurman (andere dan van de besmette Brugmansia) gaf me het advies om brandnetelgier te maken. Dat wordt moeilijk want ik nauwelijks brandnetels in de tuin staan. En wat er staat, staat in bloei en dat kon ik niet gebruiken volgens de buurman.
zoiets gebeurd wel vaker, kom je in de wachtkamer van de tandarts, is de kies(tand)pijn verdwenen. maar houd er rekening mee dat die dikwijls weer terug komt.
Niet te veel gebruiken s.v.p. en zeker niet iedere dag! Bij mij werkt het vaak al na één keer, soms moet ik het herhalen als ik het te laat ontdek. Als een speurder moet je elke dag even kijken of er weer een nieuwe lichting beestjes komt. Zou als beestjes uit de aarde komen toch ook kijken of andere aarde nodig is. Maar alleen als dat echt nodig is, want de plant kan er ook te veel aan lijden om zijn aarde en daartussen ook zijn voeding kwijt te raken.
Hoeveelheid van het mengsel doe ik altijd maar een beetje op de tast, wel slechts een klein scheutje van zowel de spititus, als van het zeepsop. De rest water in een plantenspuit. Anders gaat het ook te veel schuimen en krijg je het de spuit niet meer uit. Maar zoals je schrijft je kunt het ook proberen met een spons gedrenkt in het mengsel en daarmee de bladeren afzemen, zowel boven- als onderzijde en de takjes.
Succes in ieder geval, zo'n plant is het wel waard.
zoek in een speciaalzaak
naar een gietmiddel tegen schadelijke insecten
ik heb bayer apocalyps
maar kom uit duitsland
helpt alla larven kapot maar doet niets aan de plant zelf
denk dat er dergelijke produkten op de nederlandse en belgische markt zijn
mario
Ik ga zaterdag naar het tuincentrum en vraag daar naar spul tegen witte vlieg en die zwarte vliegjes, want ik heb ze de witte vliegjes vanmorgen weer aan de onderkant van de bladeren gezien.
Misschien hebben ze inderdaad spul tegen schadelijke insecten. Dan neem ik dat mee.
Stel dat ik weer met die sop en spiritus aan de gang ga met de bloemenspuit.
Moet ik dan de "harde"straal nemen of de nevel?
Ik weet het ik heb heel wat vragen, maar ik ben echt een leek in dit soort dingen.
Dag, Uiteraard de nevel! Met de harde straal zul je wel de beestjes er af spuiten, maar mogelijk ook de bladeren beschadigen. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Succes verder!
spiritus en water in de verhouding van 1 op 10. dus 1 deel spiritus en 10 delen water daarbij wat zachte (groene)zeep voor de vloeibaarheid en het blijven zitten op de plant (zodat het er niet direct weer afdruipt)
sproeien met nevel en ervoor zorgen dat zeker ook de onderkant van de bladeren wordt mee genomen. Eventueel na 3 tot 4 dagen herhalen.
Zoals een ander al zei: alert blijven op nieuwe 'jonge' beestjes.
of gebruik anders Spruzit ( middel op Pyrethrum basis) dit doodt geen bijen en lieveheersbeestjes. Dit ook verneveld op de planten spuiten, ook de onderkant van de bladeren meenemen.
jullie zitten allen achter de vliegjes
terwijl de larven van de zwarte vliegjes gezelig aan het dineren zijn
aan de wortel!!!
dat is fataal als je ze niet begiet!!
dus eerst gieten
de vliegen doen veel minder kwaad maar zijn best ook weg natuurlijk
dus niet enkel bij spuiten houden hoor
mario
Rita, dank voor de verhouding hier te geven.
Ik heb het ff over geschreven en in de opgehangen zodat ik dat niet vergeet.
Mario ik ga ook gieten. De plant ziet er nu nog goed uit, (ik zag vanmiddag een paar knoppen die toch aardig door zetten) maar ik zag gisteren ook van die vliegjes bij mijn komkommer en paprikaplant in de kas en dat moet ik al helemaal niet hebben, want als er straks stekjes van Brugmansia staan dan heb ik ze daar ook in zitten.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe om al mijn kuipplanten en bakken te begieten met dat spul van bayer (apocalypse of zoiets toch?) dan heb ik het minste kans op meer beschadiging van de planten hoop ik.
In ieder geval hartelijk dank voor jullie mee denken . Ik ben er weer blij mee.
dag allemaal,
Ik kweek al jaren brugmansia (datura) maar dit jaar heb ik er voor de eerste maal
problemen mee. De bove,nste blaadles worden door een onzichtbare boosdoener
vol gaten gevreten, en soms ook een half blad. Bovendien vertonen de bladeren de neiging om geel te worden, niettegenstaande het gebruik van roze korrel (die ik vroeger nooit gebruikte.
Vroeger stonden de planten tegen de avond droog, nu staat er op de morgen nog water in !!