Beste Marianne,
ik heb al aardig wat post mbt Pompoen beschreven, voor de volgende keer zou ik je dan ook de zoekfunctie willen aanbevelen.
Om je vragen wat nauwkeuriger te kunnen beantwoorden zou ik graag willen weten welke soort je precies hebt staan. Zo kan ik je wat specifieker helpen met je probleem.
Pompoen hebben ten alle tijden voldoende vocht nodig, niet te droog maar ga de plant ook zeker niet verzuipen. Een donkere teint van de grond is ideaal.
Wat veel mensen niet weten is dat het wortelgestel tot een 2 meter buiten de plant gaat en dus moet men ook om de plant heen voldoende water geven.
Een pompoen die niet bemest is, geeft ook wel degelijk vrucht, doch blijven ze veel kleiner. Uw buren hebben het dus mis.
Mest geven is bij de Pompoen wel ten alle tijden aangeraden maar gaat dus niet ten koste van een vrucht.
Als er genoeg bijen e.d. in de tuin zitten moeten ze gewoon bestoven worden, is dit niet het geval, moet men dit zelf doen. (zie eerdere posts mbt bestuiving middels de zoekfunctie)
Veel van de pas bevruchte vrouwelijke bloemen (die met het vruchtbeginsel) aborteren vaak en dit is het gevolg van een te hoge temperatuur. Het helpt dan ook om de vrouwelijke bloem een paar dagen voordat ze open gaat hiermee te helpen en een klein afdakje te geven. Een oude tuinstoel of werkbankje voldoet ook perfect.
De echte maniakken gaan in de weer met zakken met ijs om de bloem te koelen maar dit is meer voor de extreme Amerikanen
Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!
Sebas