menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eustoma of lisianthus

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Ik kocht 2 weken geleden enkele potplanten Eustoma. Na 3 dagen begonnen ze al te verwelken. Genoeg en niet te veel gegoten, binnen op lichte plaats, zonder te veel direct zonlicht. Het lukt mij niet om ze mooi te houden.
Kan iemand raad geven?
Dank bij voorbaat.
zaterdag 22 augustus 2009 - 08:32
Lysianthus

Lysianthus

Dag Louise,

Kijk wat ik voor jou op het net heb gevonden, misschien kan het je helpen.

http://www.tuinkrant.com/plantengids/kamerplanten/37156.htm

Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht?

Veel succes

zaterdag 22 augustus 2009 - 10:11
louise

Louise

Hallo

Ik heb ze in Roosendaal in de bloemenshop gekocht. Ze zagen er geweldig uit: wit en zachtroze.

Ik heb ze intussen buiten gezet. Ik moet niet veel hoop koesteren dat ik ze lang zal kunnen houden.

Ik weet nog niet of ze winterhard zijn...
zaterdag 22 augustus 2009 - 22:07
Lysianthus

Lysianthus

Louise,

Ik zou proberen te vermeerderen.

Vermeerdering door zaaien of stekken. Om planten te bekomen voor de border moet men de jonge plantjes in een koude kas laten overwinteren en in maart op hun definitieve bestemming planten. Het uiterst fijne zaad vermengen met wat zand zodat er gelijkmatiger kan worden gezaaid. Zaden alleen maar aandrukken en niet met aarde bedekken. De ideale kiemingstemperatuur ligt rond de 25°C. Om mooie volle planten te krijgen moet men jonge planten enkele malen toppen.

mvg
Lysianthus
zaterdag 22 augustus 2009 - 22:40
willyvanga17

Tekst aangepast

Willyvanga17

ik heb 2 maal lisianthuszaden, mini pink en mini roze, gekocht bij tuindreef nederland. De1e maal geen enkel zaadbolletje is gekiemd, wellicht te vochtig in bak met potgrond. De 2e maal in zaai- en stekgrond (potgrondsubstraat)en lichtjes afgedekt, enkelen nog zichtbaar in de grond geduwd. Vooraf 1 zakje in glas water zoals op internet werd aangeraden (1/2u) maar de grote verrassing: de zaadbolletjes losten onmiddellijk op tot een heel fijn poeder; dit is toch niet normaal !!! Anderen beweren op internet de zaden niet bedekken en minstens 17 uur licht geven, dus daglicht + neonvelichting. Ik wil nogmaals proberen maar vrees voor een 3e ontgoocheling. Wie heeft ondervinding en kan mij raad geven?
Willy
vrijdag 13 mei 2022 - 14:37
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van Lisianthus is zo fijn als stof. Daarom zullen ze in van die bolletjes zitten anders denk je misschien dat je wordt bedonderd als je het zaad thuiskrijgt. Die bolletjes kun je oplossen in water maar het zaaien wordt dan lastig. Beter om de bolletjes te zaaien maar niet bedekken met potgrond omdat de zaden licht nodig hebben om te ontkiemen.

Als je iets wilt gaan zaaien dan is het altijd verstandig om op internet te kijken wat de ontkiemingsvoorwaarden zijn. Sommige planten zijn een echte uitdaging (zoals Lisianthus) en alleen geschikt voor de zeer ervaren tuinier. Bedrijven die zaden verkopen vermelden dit zelden want zij willen verkopen en niet mensen daar van afraden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 15 mei 2022 - 08:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).