menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie herkent deze plant

Ga naar meest recente reactie

marc1

Marc1

In een verlaten woning kwam me deze morgen bij het binnenkomen meteen een geur tegemoet die ik niet dadelijk kon thuiswijzen maar iets van zoetigheid met zich meedroeg. In de leefruimte bleek geen glas te zitten in het raam naar een bijna volledig gesloten, overdekte veranda toe. In die veranda trof ik een plant aan die de oorzaak was van de geur doorheen het ganse huis.
Ik heb er snel 1 foto van gemaakt, maar had de bloem erop in detail moeten kunnen fotograferen, komt misschien nog. Voorlopig heb ik die ene foto wat uitvergroot voor meer duidelijkheid.
Wie helpt me ze te herkennen ?

Bloemen & Planten

maandag 16 november 2009 - 14:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dat lijkt sarcococa!
maandag 16 november 2009 - 14:55
annis

Annis

Dat was ook mijn eerste gedachte maar heb een lichte twijfel. De bloem zou het kunnen bevestigen. Het blad is te grijsachtig van de Sarcococca is het blad mooi groen.

groetjes @nnis
maandag 16 november 2009 - 15:02
marc1

Marc1

Het is een struik die nu tot tegen het dak van de veranda komt.
De bladeren zijn toch wel 10 cm lang.
Ik voeg nog een uitvergroting bij, maar de duidelijkheid van de foto neemt daarbij natuurlijk af.

Bloemen & Planten

maandag 16 november 2009 - 15:47
annis

Annis

Zou het een Clethra barbinervus zijn?

groetjes @nnis
maandag 16 november 2009 - 17:19
varen

Varen

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Twee foto's van Clethra barbinervis zoals ie er momenteel, wanneer 'm buiten in volle grond staat, uitziet. Knap is de herfstverkleuring, maar de afbladering van de bast is minstens even spectaculair.
maandag 16 november 2009 - 21:11
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Prachtig inderdaad die bast!
maandag 16 november 2009 - 21:16
marc1

Marc1

Ik ben vandaag terug geweest om de bloeiwijze te fotograferen.
De Clethra barbinervus is het zeker niet daarvoor is de bast te viltig en ook de bloem is heel anders. De bladeren zijn van 15 tot 25 cm lang, langwerpig en getand met duidelijke nerven. Ze voelen viltig aan, de onderzijde bleker dan de bovenzijde.

Hier een bijkomende foto :

Bloemen & Planten

dinsdag 17 november 2009 - 15:16
marc1

Marc1

Ook vandaag weer rook de ganse woning heerlijk zoet.

Ik voeg er nog een detail van de bloem aan toe :

Bloemen & Planten

dinsdag 17 november 2009 - 15:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Goh, dan heb je wel iets speciaals hoor! Ik ben nieuwsgierig geworden naar de geur want dat moet iets bijzonders zijn.
dinsdag 17 november 2009 - 18:14
marc1

Marc1

Zou best kunnen. De gelijkenis van de bloem is treffend. Het blad lijkt me veel viltiger maar deze struik ziet geen regen en het kan ook om een ondersoort gaan want er bestaan er nogal wat zie ik, o.a. hier :
http://www.hort.purdue.edu/newcrop/morton/loquat.html

Voor vruchten is het nog te vroeg, ik hou het in de gaten.
De plant zit daar in een hoek van de veranda met zijn wortels, onder de fundering door, in de buitengrond. De plant in zijn geheel redden lijkt me moeilijk maar kan je ze op andere wijze vermeerderen, met stekken bv. of zaad (als dat er komt) ?
Als ik de vorige reacties lees kan ze dus gewoon buiten geplant worden maar verliest dan veel van haar charmes (bloemen, geur, vruchten) of niet ?

Alle raad is welkom.
dinsdag 17 november 2009 - 19:20
annis

Annis

Als je hem goed verplaats krijgt dan heb je een prachtige plant. Dat de geur zo sterk is zal waarschijnlijk komen omdat de plant gedeeltelijk binnen staat.

groetjes @nnis
dinsdag 17 november 2009 - 19:31
cetinel

Cetinel

de erybotrya japonica of wolmispel..
mooie struik,ook buiten ook al heb je dan niet veel kans op vruchten omdat de bloemen moeten kunnen overwinteren(zonder vorst) en in de lente verder uitgroeien
heel makkelijk op te kweken uit de pitten(lijkt een beetje op een kleine kastanje)duurt ongeveer 8 weken eer ze spruit maar verder heel makkelijk op te kweken.de moeite waard!
woensdag 18 november 2009 - 09:36
marc1

Marc1

Ik heb mijn twijfels of deze ooit vrucht gaat dragen hier en de struik met de wortel vanonder de fundering uithalen zie ik al evenmin zitten. Hoe zit het met stekken ?
zondag 22 november 2009 - 19:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).