Ik stek mijn hortensias op de volgende manier en ze groeien allemaal.
Je neemt een niet bloeiend uiteinde van een zijtak van de struik. (de groeitop dus)
Een lengte van 15 cm volstaat. Die ontdoe je van bladeren uitgezonderd de twee bovenste waartussen de groeitop verborgen zit. Van die twee bovenste bladeren verwijder je het grootste deel van het blad door dit met de schaar af te snijden tot er nog ongeveer twee centimeter van het blad aan de stek blijft zitten. (dus niet het bladsteeltje alleen maar wel twee centimeter van het blad zelf)
Nu pot je de stek op in een pot voorzien van goede bloemaarde.
Wel zorgen dat de potinhoud vochtig blijft, dus voldoende gieten.
Wegens het feit dat ik nogal lui ben zet ik mijn potten in een grotere plastiek bak waarin ze zich bevinden met de bodem in een tweetal centimeter water. Dan hoef ik maar om de paar dagen iets bij te gieten wanneer ik merk dat het water bijna opgebruikt of verdampt is. Door het afsnijden van de bladeren tot op twee centimeter verbruikt de stek weinig water en die twee centimeter volstaan om het photosynthese-proces op gang te houden. Normalerwijze zullen alle stekken nu gaan wortelen.
Voor het overwinteren plaats je de potten best in volle grond ofwel in de serre ofwel op een beschutte plaats in de tuin want je moet vooral de wortels beschermen tegen invriezen. De beste resultaten bekomt men wanneer de potten ingegraven zijn in de serre want dan gaat het fhotosynthese-proces langer door en is er een vroegere heropstart in het voorjaar. In de serre moet men echter wel uitkijken dat het vochtgehalte in de potten; met de bewortelde scheuten er in; op peil blijft. Dit is dan wel minder noodzakelijk in open lucht omdat tijdens de winterperiode er normalerwijze voldoende neerslag is.
Maar toch verkies ik de potten te overwinteren in de serre.
Vorige winter was het wel een beetje te bar voor jonge scheuten en dan wordt het risico te groot op uitval. En indien de grond te nat is is dan het risico op invriezen van het wortelgestel ook groter.
Wat ik wel vrees is dat uw scheuten teveel blad hadden en nog niet beworteld waren voor die vorst toesloeg. Dus liefst iets vroeger scheuten inpotten. Wanneer bij de hortensias de bloemen hun kleur verloren hebben is volgens mij de laatste periode om stekken in te potten. Dan hebben ze nog voldoende tijd om een wortelgestel aan te maken voor de vorstperiode aanbreekt. Beter is natuurlijk om nog vroeger te stekken. Liefst dan wel in de schaduw want rechtstreekse zonnebrand tijdens een hittegolf is ook weeral niet goed. Vergeet immers niet dat in het beginstadium de stek absoluut niks wortels heeft.
Men kan ook stekken op vorige manier en de pot met stek in een doorschijnende afgesloten plastiekzak zetten met op de bodem een weinig water.
Deze methode garandeert een hoge luchtvochtigheid? Niet in volle zon echter zetten!
Deze methode pas ik toe bij een stek van een plant die ik absoluut niet wil verliezen omdat ik er maar eentje van heb vastgekregen.
En men kan ze ook laten voorwortelen in een bruin bierflesje. Stek wel behandelen ook zoals ik hiervoren beschreef.
Dus probeer het eens op mijn manier.
Groetjes.
Polidor