menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aaltjes

Ga naar meest recente reactie

CindyV

CindyV

Hallo,

Eergisteren heb ik begonia semperflorens gezaaid. Ik heb zaai en stekgrond van vorig jaar gebruikt. Vandaag zitten er een stuk of 10 doorschijnende wormpjes in de zaaigrond. Wat kan ik daaraan doen? Op dit moment staat het zaaibakje op de vensterbank.

ALvast bedankt en groetjes,

CindyV
vrijdag 15 januari 2010 - 19:02
CindyV

CindyV

Bedankt voor de antwoorden. Stiekem hoopte ik dat het vriendelijke larven waren. Het begonia zaad was aangekocht en het laatste pakje dat ik had. Het zal dus dit jaar geen begonia worden. De halve zak potgrond zal ik dus beter weggooien en nieuwe kopen. Ik denk dat een zwarte vlieg hier thuis in mijn zak is gevlogen en zijn ding heeft gedaan.

Weeral iets bijgeleerd, zakken goed dicht doen.
zaterdag 16 januari 2010 - 15:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Zaai- en stekgrond zijn aardig steriel en vrij van onkruid als je die koopt. Maar die moet je dus niet gaan hergebruiken, want dan kun je last krijgen van larfjes en schimmels. De zakken alltijd goed sluiten na gebruik. Vaak zie ik dat dat niet gebeurt. De grond droogt dan uit en je moet al meteen gaan gieten bij het zaaien. Dat doe ik dus nooit, want je krijgt bijna altijd last van kiemschimmels. Zaaigrond, die over is van de potjes of bakjes waarin je gezaaid hebt kun je wel gebruiken als potgrond, maar niet meer als zaaigrond.
maandag 18 januari 2010 - 18:50
Rita1960

Rita1960

zaai- en stekgrond kopen met de aanduiding RHP (regeling handels potgrond) weet je in ieder geval dat je goed uitgangsmateriaal hebt en je kunt het probleemloos opslaan totdat je het gebruikt.

groetjes,
Rita
woensdag 20 januari 2010 - 18:46
cee

Cee

Scaria is dat ook niet de rouwvarenmug?

Ik heb last gehad van dezelfde larven bij mijn nolina, hij begon er van te verwelken, en er zaten ook redelijk wat mini vliegjes bij.

Ik heb de aarde een tweetal weken met knoflook tinctuur beneveld en had er zelfs enkele teentjes knoflook bij laten schieten, blijkt te werken, vinden ze blijkbaar echt niet leuk. Verder de aarde droog houden zodat de aarde structuur korrelig en luchtig wordt, vinden ze ook niet leuk.

Daardoor heb ik nu wel twee knoflookplantjes in de living staan maar die zijn best koddig zo naast mijn grote nolina, en gaan binnen een tweetal weken richting moestuin.

Een andere oplossing zou nematoden op de larven loslaten, maar da is in mijn geval niet nodig geweest.

PS: Om besmetting op andere planten te voorkomen kan ze wel best in isolement plaatsen.

PS2: kan je als je zaaigrond droog is, het water dat je moet toevoegen niet even in de microgolf zetten om ervoor te zorgen dat het steriel is of is dit iets te simpel gedacht?
donderdag 21 januari 2010 - 10:16
cee

Cee

Knoflook is toch een natuurlijk fungicide en het is er ook algemeen van bekend dat als je het aan het voert bij het eten van je hond dat de vlooien en neten er van gaan lopen wegens de slechte smaak van het bloed. Verder hoor je ook dat de geur van look in het algemeen vliegen en andere insecten kan verdrijven, en ik kan je verzekeren dat als je een tinctuur maakt dat de geur van look heel sterk aanwezig is, je zou er bijna zelf van gaan lopen.

Dus de schimmel verdwijnt want look is een fungicide, de larven willen er zo snel mogelijk van weg door de geur dus kruipen die onderaan de aarde van de pot waar voor mijn part rustig mogen sterven (natuurlijke bemesting) verder kan je in verdunde vorm de tinctuur ook op het blad vernevelen waardoor de plant het zal opnemen en de larven de wortels niet langer zullen lusten.

Waarschijnlijk is het niet doeltreffend tegen alle schimmels maar je kan het maar eens proberen, kost je nog geen euro en wie weet verbaast het je wel!

In verband met dat water, kan ik je wel geloven, maar de tinctuur heeft bij mij toch mooi gewerkt!
donderdag 21 januari 2010 - 11:09
Rita1960

Rita1960

Cee, hoe maak jij de tinctuur van de knoflook?

alvast bedankt voor je antwoord

groetjes,

Rita
vrijdag 22 januari 2010 - 17:47
cee

Cee

Voor de tinctuur kan je gewoon de look met een lookpers pletten, eventjes goed verwarmen en omroeren en een dagje laten trekken op dat beetje water.

Ik zou het goedje niet echt laten uitkoken, aangezien er dan misschien al een deel van de actieve stoffen kapot zouden kunnen gaan.

Dan gewoon zeven zodat de brokjes niet in je vernevelaar vast komen te zitten.

Om de bladeren te behandelen moet je zeker niet veergeten te verdunnen, maar om de schimmel te doden zou je het rechtstraaks kunnen vernevelen op de potaarde.

Maar wees geewaarschuwd, het ruikt echt heel straf!

sorry voor de late reply!
maandag 25 januari 2010 - 10:49
Rita1960

Rita1960

Cee, bedankt voor "het recept"
en maar zoo rekenen.. Beter laat dan nooit

groetjes,
Rita
maandag 25 januari 2010 - 11:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).