Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vorig jaar kreeg mijn aardbeiboom kleine bruine ronde vlekjes op de bladeren. Later vielen de bladeren af. De boom kreeg weer wel nieuwe schuten. Ook nu heeft de boom weer vele vlekjes en niet echt veel bladeren. Hij lijkt weer uit te gaan schieten. De boom staat niet nat en op een beschutte plaats. De grond is niet kalkrijk. Wie weet wat de aardbeiboom mankeert?
Dit heb ik kunnen vinden over de ziekte:
Ziekten en plagen
De aardbeiboom is over het algemeen een gezonde, probleemloze groeier, en heeft erg weinig last van ziekten of plagen. Geel worden of het afvallen van blad kan te maken hebben met ijzergebrek in de grond, maar is meestal het gevolg van een te veel aan water, soms in combinatie met langdurig vochtige weersomstandigheden of een te zwaar beschaduwde standplaats. Ook vorstschade of zonnebrand kan vergelend blad opleveren.
De aarbeiboom kan aangetast worden door de schimmel Phytophthora ramorum. Deze schimmel is te herkennen aan roodbruine vlekken op het blad, en het afvallen van blad terwijl dit nog groen is. Daarbij sterven ook de jonge twijgen af, waarbij een roodverkleuring optreedt die doortrekt naar de bladnerven. Overigens kan een plant die het slecht naar zijn zin heeft, of een tijd slecht gestaan heeft of verzorgd is geweest ook door andere schimmels geïnfecteerd worden.
Wanneer een aarbeiboom na jaren nog geen vruchten geeft kan het zijn dat het een stek betreft van een niet bloeiende of geen vruchtdragende tak van de moederboom.
Ik heb begrepen dat het waarschijnlijk "hagelschot" is. Ik heb nog bij Phytophthora ramorum gekeken, maar gelukkig lijkt dit niet op wat mijn aarbeiboom heeft. Ik heb nu iets gekocht tegen hagelschot en hoop dat dit gaat werken. Heel erg bedankt voor het meedenken en opzoeken.