Liselore,
Eerst eens zeggen dat we bijna buren zijn. Jij woont in Lier en ik in Emblem,maar dit ter zijde
Je vraagt of het waar is om de grassen optijd te scheuren.
Wel ik zou zeggen ja het is best dat je niet alleen de grassen maar ook vaste planten om de 4à 5 jaar schreurt.
Het hart van de pol verwijderen en de buitenste delen terug aanplanten.
Doorgaans is het hart (het oude deel van de plant) niet zo actief meer,en je bekomt een opening in de plant doordat deze niet meer zo productief is.En ook soms wat kale plekken in de borders.
De buitenste delen daartegen zijn nieuwe jonge planten die na het scheuren en verplanten de borders terug in evenwicht brengen.
Nog een voordeel van de planten te scheuren is dat je zo gratis meer planten bekomt.
Nog even iets over de Miscanthus.
Het is vlugger gezegd dan gedaan, hem scheuren.
Twee jaar terug heb ik ook de miscanthus volledig uitgespit,dat uitspitten in maar een gezegde,want er kwam een bijl aan te pas om ze te verwijderen.
Zo een sterke wortels bezitten ze.
Na een dag hard labeur(zwaar werk) met drie man en een pijnlijke rug was de klus geklaart.
Wat ooit één plant was,waren er nu 34 stukken van ongeveer 30 bij 30 cm van voort gekomen.
Dit maar om te zeggen dat het wel vlug geschreven is, van in het voorjaar de plant delen en klaar is kees.
Maar het is niet zo simpel,het is vlugger gezegt dan gedaan.
Gr Esem.