menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schors of niet

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Onze tuin hebben al een jaar of 4-5 geleden aangelegd. Altijd geprobeerd om op ecologische manier onkruid te bestrijden. Maar het onkruid is niet tegen te houden. De ene onkruid-plaag volgt de andere op (en het is geen kwestie van eens even wat te schoffelen dan).

Intussen heb ik bijzonder veel last van een bepaalde grassoort waarbij ieder grasje een hele lange wortel heeft die tientallen centimeters ver onder de grond zit. Het is daar werkelijk een web van wortelkabels. Een aantal keren heb ik geprobeerd om dat gras 'uit te roeien', een héél intensief werk, maar dat lijkt maar niet te lukken.

Nu wil ik dus een fikse laag schors gaan gebruiken (eerder niet gedaan), maar mijn vrees is dat het gras zich van dit schors niets aantrekt en erdoor komt. Waardoor het nog moeilijker zou worden om tussen dat schors het gras weg te plukken. Of is mijn vrees op niets gestoeld en kan ik de lading schors laten komen? Wat denken jullie?
vrijdag 5 november 2010 - 11:43
felix

Felix

Helaas ben ik niet degene die op een plaag wacht. Het lijkt wel andersom...

Het is vooral het gras dat een pest is. De rest is min of meer nog te bestrijden: korte wortels. Maar dat gras: ha-te-lijk, met wortels van soms meer den aan meter lang. Je moet dat echt wegplukken, want schoffelen kan niet.
Zucht...
vrijdag 5 november 2010 - 12:50
jdcoster

Jdcoster

Het gras waar je het over hebt is kweekgras. Wieden en schoffelen helpt niet daar tegen. Met een viertand de wortelzoden uit de grond halen en goed uitschudden is het enige. Daarna de grond tot 20 cm diep, goed doorharken met die viertand en alle restjes wortels verwijderen.
Het zou kunnen dat je bepaalde bloemen en struiken moet uit de grond halen, uit die wortelkluit ook weer het kweekgras moet verwijderen en terug planten.
Als je dat grondig en een paar jaar na elkaar blijft doen word je die plaag wel meester.
Waarschijnlijk was de tuin ten eerste al bij het aanplanten niet voldoende van onkruiden gezuiverd en heb je het kweekgras niet meteen herkend en het zich te lang laten verspreiden of verkeerd bestreden.

In het West-Vlaams dialect noemt men kweekgras 'pemen' Zo sprak mijn vader zaliger soms smalend van 'pemenboeren' Als ik vroeg wat dat wel betekende zei hij: "Als een pemenboer aan het ene eind van zijn akker aan het gras trekt, beweegt het aan het andere eind"

Je weet dus waartegen je strijdt nietwaar
vrijdag 5 november 2010 - 16:01
felix

Felix

Stel nu dat ik karton leg? Dat gaat ook niet helpen?
vrijdag 5 november 2010 - 16:44
Rita1960

Rita1960

Nee, ook dat helpt niet, helaas voor jou.

goed uitspitten en zo veel mogelijk de wortels verwijderen..ervoor zorgen dat de grond losblijft..en zeer regelmatig de overgebleven opgeschoten stukken verwijderen ..

that's it..

groetjes,

Rita
vrijdag 5 november 2010 - 20:30
cetinel

Cetinel

nou,karton zou mijns inziens wel helpen hoor.
zaterdag 6 november 2010 - 22:12
moetje1951

Moetje1951

oei even erg als zevenblad? Ik heb de strijd al lang opgegeven. Het enige wat ik nu nog doe is zorgen dat het een beetje binnen de perken blijft! En.. zo nu en dan eens goed vloeken! (helpt ook niet)
zondag 7 november 2010 - 20:05
Rita1960

Rita1960

Ja, da's net zo erg..

maar met karton los je dit niet op voor zowel de kweek(pemen) als het zevenblad .. het karton is te snel vergaan...

wat wel helpt is dat je de grond voor minimaal 2 (!) jaren bedekken kunt en wilt met ondoorzichtig dik plastic.

en wil je het nog "makkelijker" zonder aan de gifspuit te komen.. gooi er eerst een beste lading paardenmest overheen met flink veel stro, de wortels van zowel het kweek alsook die van het zevenblad gaan hierin groeien.. en gaan echt niet dieper
daarna het plastic erover.. en na twee jaar.. het vergane stro - incl wortels afvoeren en de grond bewerken.. en los houden voor de stukjes die erg nog wel zaten

Oh ja, en voor diegenen onder ons die graag van "onkruid" willen eten.. Zevenblad smaakt heerlijk in de sla (jong blad) en je kunt er een erg lekkere pesto van maken..

groetjes,

Rita
zondag 7 november 2010 - 20:35
moetje1951

Moetje1951

Ja Rita, idd zevenblad smaakt heel lekker in de sla. Pesto heb ik er nog niet van gemaakt? Doe je dan zevenblad in plaats van Basilicum?
Ik eet ze op uit wraak omdat ze me zo de duvel aandoen.
Jou methode lijkt zeer efficient maar is bij mij niet haalbaar. Ze groeien overal tussen de bloemen.
En...even off the topic: de dahlias zijn er en ik ben er superblij mee. Ik maak werk van de aronskelk!
Groetjes
Anne
maandag 8 november 2010 - 18:42
Rita1960

Rita1960

ook hier groeit het zevenblad en tiert het op sommige plekken welig net zoals het kweekgras..

maar ja.. het is hier in toom te houden door de maatregelen..en op sommige plaatsen mogen deze soorten zich uitbreiden..

en voor de pesto: 2 handen vol van het lekkere zevenblad, 2 tot 4 tenen knoflook (afhankelijk van je smaak m.b.t. knoflook), flinke hand vol cashewnoten of pijnboompitten of walnoten, olijfolie en een beetje zout (en eventueel iets peper)
alles in de blender en erg lekker op op geroosterd (stok-)broodje/ toastje of door de pasta!

en ja.. mocht je van het zevenblad afwillen.. ganzen.. kippen DE oplossing.. blijven ervan eten en putten de planten volledig uit..

groetjes,
Rita

Moetje, ben blij dat de dahlia's goed bij jou zijn gearriveerd. En ik zie de Arum i. en de Zantedentia's tegemoet!!
dinsdag 9 november 2010 - 19:27
Gehenna

Gehenna

Kweek kan je inderdaad niet zomaar uittrekken. Een klein stukje achterblijven en het groeit leutig verder. Ze zaten wel een beetje dieper dan 20cm op sommige plaatsen.
Na hard zweten en zwoegen en graven en planten uithalen en grond zuiveren was de tuin zo goed als kweekvrij (ik kan niet onder het tuinhuisje) WAS. Bij de buren mag dat, en zevenblad en distels en paardebloem en nog zo'n paar planten, weelderig groeien
Zevenblad was toch iets makkelijker te verwijderen dan al die wortels van de kweek.
Ik denk erover om een boord onder de grond te steken die die uitschieters tegenhoudt.
Zou een rizoombegrenzer helpen tegen kweek?

Nog veel moed bij het verwijderen ervan! Geen leuke klus en zeker niet als je tuin al beplant is
donderdag 18 november 2010 - 14:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ben wel voorstander van schors in de borders omdat dat wel veel klein onkruid nog tegenhoud. Schoffelen werkt voor mij toch niet zo goed, omdat ik heel veel bollen heb geplant en die niet wil beschadigen met mijn schoffel. (Of het moet zijn dat ik het verkeerd aanpak)

Groetjes, Karen
vrijdag 19 november 2010 - 12:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).