menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiflora

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Ik heb vorig jaar deze passiflora gezet. Maar tot nu toe is er nog niks van leven te zien..Is dit nog te vroeg om al scheuten te zien of overleeft deze soort de winter niet?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt
vrijdag 11 maart 2011 - 16:36
miriam

Miriam

het is nog vroeg he
de mijne was vorig jaar kapot
vrijdag 11 maart 2011 - 17:05
an

An

mijne is vorig jaar overleden mijne is na die winter niet terug gekomen,
vrijdag 11 maart 2011 - 21:46
daucus

Daucus

Mijn schoonmoeder had er ook een tegen een muur en die kwam halverwege de zomer op op een plek die wel een paar meter verwijderd was van de oorspronkelijke plant. Ze kunnen dus ook uitlopen op de wortel blijkbaar
vrijdag 11 maart 2011 - 21:56
an

An

Lein en Marianne ,gewoon nog een keer proberen ,
ik had 2 jaar geleden stekken op water staan met bijna geen blad er aan ,(zodat de kracht naar de wortels gaan)
van de 6 had ik toen 3 stekken over gehouden ,(helaas is de laatste afgelopen winter niet maar die winter ervoor dood gegaan ,
maar het lukt zeker wel maar probbeer het met een paar stekken te gelijk
na een hele tijd krijgen ze wortels en dan in een pot met pot aarde en daarna heb ik ze pas inde volle grond gedaan en 1 er van overleefde het de gewone passiflora maar door de strenge winter is ie dood gegaan zoals ik zei.
wil nu een paar soorten proberen te zaaien,en heb hier verder op een mooie lila gezien en ik wil daar nog is stekken van vragen (want die lukte toen ook niet)
maar ga het weer proberen want die lila is ook zo mooi,(bij die vrouw is die zo groot en een zee van lila bloemen,
maar geef niet op
zaterdag 12 maart 2011 - 12:03
Rolf1948

Rolf1948

beetje late reactie, mja, ik ben hier ook maar net geregistreerd.
Over stekken, dat is best een speciale vaardigheid heb ik gemerkt.
Ik houd altijd rekening met het volgende, misschien hebben jullie er ook wat aan.
1.) Het wondgedeelte van een stek moet altijd even drogen zodat het callus, littekenweefsel kan vormen, dat is het weefsel waaruit de wortels tevoorschijn komen. Ik laat mijn stekken dus altijd een halve tot een hele dag (in een plastic zakje) drogen.
2.) tegelijkertijd moet die stek niet teveel water verliezen dus ik laat meestal maar een bladpaar zitten, waarvan ik ook nog de helft afknip. Per slot kan het arme ding geen water opnemen (geen wortels) dus moet hij niet teveel verdampen.
3.) Vaak wortelt een plant het makkelijkst vanuit de knopen, dus knip ik mijn stekken vlak onder de knopen (zorg dat je ze met de goede kant naar boven plant!)
4.) Ik gebruik perliet (dat witte kalkige spul) als potgrond omdat het water vasthoudt. lucht doorlaat en minder kans op rotting geeft. Om de verdamping binnen de perken te houden zet ik een plastic zakje over het potje met de stek.

Rolf, Den Haag, NL
vrijdag 24 juni 2011 - 15:56
moetje1951

Moetje1951

Kan dat drogen van de stekken voor alle planten, bijv. Fuchsia of geldt dit alleen voor stekken van passiflora? Dit wist ik ook niet!
vrijdag 24 juni 2011 - 18:29
renate67

Renate67

Vorig jaar passiflora gekocht, zag er hetzelfde uit als die bovenaan in dit topic.
Vergeten af te dekken met die vroege winter en leek dood.
Met moederdag een nieuwe (andere kleur, echt niet winterhard) gekregen.
Toen ik die wilde planten zag ik dat er toch een nieuw takje van de passiflora van het vorig jaar vanuit de grond aan het uitlopen was.
De nieuwe er toch maar bij geplant, de plant van vorig jaar is inmiddels krap 20cm lang. Ik heb begrepen dat nieuwe uitlopers vanuit de grond het eerste jaar niet bloeien. Misschien heb ik daar dan volgend jaar weer bloemen van (als we een minder strenge winter krijgen tenminste
Renate
vrijdag 24 juni 2011 - 19:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).