menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pioen clematis vraag

mar_cas

Mar_cas

Hoi allemaal,

3 vraagjes in een topic deze keer, dan loopt het forum niet zo snel vol
Om te beginnen heb ook ik een vraag over de pioenroos; vorig jaar heb ik een "Sarah Bernard" pioen geplant. Hij heeft toen jammer genoeg niet gebloeid, maar ik hoop dat ie dat dit jaar wel gaat doen. Nou heb ik voor mijn klimrozen een zogenaamd "bloeipakket" staan waar meststoffen en basaltmeel in zit, heeft het zin om dit ook bij een pioenroos te gooien? En omdat ik vorig jaar helemaal niets wist over pioenen (nog steeds niet eigenlijk, vandaar de vragen) heb ik hem misschien wel te diep geplant, hoe zou ik dit kunnen oplossen? Aangezien ze niet zo van verplanten houden...

Mijn derde vraag gaat over een clematis "Dr. Ruppel". Vorig jaar heb ik deze geplant, en na een periode heel goed uitgelopen te zijn, stierf hij ineens helemaal af. Omdat ik koppig ben, heb ik dit jaar een nieuwe gekocht, en deze op dezelfde plek gezet. Hij liep prima uit, maar het valt me nu op dat de blaadjes verkleuren naar heel licht groen/geel. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij staat vlak naast een andere, vroeger bloeiende clematis (Montana rubens geloof ik) en deze doet het juist uitstekend.

Alvast bedankt!
Marieke
vrijdag 8 april 2011 - 20:46
hanninkj

Hanninkj

Een vaste plant pioen moet je niet te diep planten. De uitlopers moeten juist onder het oppervlakte. Een pioen kan na het verplanten wel eens een jaar niet bloeien.
Het geven van deze mest kan geen kwaad.

De Clematis heeft waarschijnlijk de beruchte verwelkingswziekte gehad.
De nieuwe Clematis moet je voldoende water en mest geven, een handje kieseriet(Magnesium) doet wonderen. De montana is een totaal andere soort en is in feite veel gemakkelijker dan de grootbloemigen.
vrijdag 8 april 2011 - 21:00
mar_cas

Mar_cas

Bedankt voor je antwoord hanninkj! Ik zal de pioen dit jaar eens aankijken. Hij loopt goed uit, dus wie weet staat hij toch niet te diep.
Nu snel op zoek naar kieseriet!
zaterdag 9 april 2011 - 13:15
mar_cas

Mar_cas

Beste hanninkj, bij deze wilde ik nogmaals bedanken voor je goede raad aangaande de clematis. Ik heb er inderdaad wat speciale "anti-verwelkings" mest bij gegooid en wat extra water gegeven en ik durf nu heel voorzichtig te zeggen dat het effect lijkt te hebben! De gele randen aan de blaadjes zijn al en stuk minder geworden en de plant lijkt goed uit te lopen! Dus nogmaals heel erg bedankt voor het advies!
donderdag 21 april 2011 - 22:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).