0 Solanum
▼ Ga naar meest recente reactie
HappyDeez
Bij de Lidl zag ik een Solanum. Omdat ik geen idee heb wat het is heb ik hem toch maar laten staan.
Er zitten een gele soort bessen aan zo te zien op de foto. Is dit eetbaar?
Iemand die hem ook heeft zien staan en wel weet wat het is??
Groetjes Desiree
vrijdag 29 april 2011 - 10:56
Snarfie
lijkt op ananaskers en volgens mij is het eetbaar (weet het niet zeker hoor).
het is in ieder geval een sterke plant.
vrijdag 29 april 2011 - 11:02
Mandy
Ik heb hem ook zien staan gisteren, samen met Brugjes....
Er stond op de label: de bloemetjes zijn niet eetbaar en de plant is niet eetbaar....
Raar want de meloenpeer is wel degelijk eetbaar....... en de hoogte zal 40 cm zijn......
btw... ik hem hem niet gekocht
vrijdag 29 april 2011 - 20:36
Mandy
Aubergines en paprika's zijn ook Solanum.... maar de meloenpeer is toch wel eetbaar.......
vrijdag 29 april 2011 - 20:51
Danny2
Natuurlijk zijn pepino's eetbaar, is heel veel over terug te vinden op het forum.
groetjes danny
vrijdag 29 april 2011 - 21:18
Aikoo
Ik heb vandaag een Solanum gekocht bij de Lidl.
Och voor een "mini-prijsje" van 0.99 € zal het wel ergens groeien zeker
Maar ik heb er geen flauw idee van wat het is.
dinsdag 10 mei 2011 - 15:32
Cetinel
solanum muricatum oftewel pepino oftewel meloenpeer
dinsdag 10 mei 2011 - 17:03
dinsdag 10 mei 2011 - 19:54
Timtamtom
Ik heb hem wel bij de lidl gekocht, en hij is al heel hard gegroeid
en er zitten nu in de hele plant al bloemknopjes!
maandag 30 mei 2011 - 07:16
Ndevos
Ik heb hem vorig jaar gekocht en had toen zo'n 40 vruchten. We (mijn collega's, man en kind en natuurlijk ikzelf) hebben ze allemaal gegeten en we leven nog steeds! Een heerlijke vrucht!!
woensdag 2 mei 2012 - 23:58
HappyDeez
Nu heb ik spijt dat ik hem niet heb meegenomen. Ook nog ene vaste plant dus! Zonde, gemiste kans.
donderdag 3 mei 2012 - 09:00
Timtamtom
Nou, het is een kuipplant. Ik heb er vorig jaar ook een gekocht samen met een brugje. Het zijn gewoon wat stekjes, maar ik had ze overgeplant in een grote pot.
Ik heb ze binnen laten overwinteren alleen is de brug gesneuveld. Maar in de solanum zitten al weer knoppen. Vorig jaar ook een aantal vruchten geoogst.
Dus zie je m nog ergens staan, neem mee!
donderdag 3 mei 2012 - 09:03
Ndevos
Hij was in Nederland vorige week weer bij de Lidl te koop voor nog geen € 2,00.
vrijdag 4 mei 2012 - 20:47
Driez
Woensdag zouden ze weer te koop zijn in Lidl Belgie
zondag 6 mei 2012 - 13:46
Timtamtom
Ik heb nu ook een grote bloeiende brugmansia gekocht
Kan iemand mij vertellen hoe je die mt verzorgen ?
zondag 6 mei 2012 - 16:48
Bakbeest
Veel water geven,maar niet verzuipen,en veel voeding,dan groeit ie als kool.Op tijd verpotten,en 's winters naar binnen.
zondag 6 mei 2012 - 19:42
Timtamtom
En wat voor mest kan ik het beste geven?
E moet ik hem telkens verpotten als ie te groot is? Want ik kan hem niet los in de tuin zetten maar zoveel grote potten heb ik nou ook weer niet
maandag 7 mei 2012 - 16:30
HappyDeez
Ik zou hem gewoon gelijk al in een grote pot doen. Heb ik ook en de lege ruimte eromheen heb ik opgevult met petunia`s.
Verder gebruik ik van die langzaamwerkende mestkorrels. Dan heb je wat betreft bemesting er het hele seizoen geen omkijken naar.
maandag 7 mei 2012 - 16:46
Krissie
ik heb me vandaag ook een pepinoplant gekocht in de lidl
ik wil hem nu in een grotere pot zetten ,
Wat doe ik nu het best , eerst een pot nemen die een paar maten groter is en hem later in z'n definitieve pot zetten ?
En hoe groot moet die pot dan zijn van inhoud ?
groetjes
Krissie
woensdag 9 mei 2012 - 15:06
Driez
Ik heb er vandaag ook gekocht. Kost twee keer niks, ik vraag me af waarom ik de moeite gedaan heb om zelf stekken over te houden van vorig jaar...
Je kan 'm ineens in zijn definitieve pot zetten. Die pot mag best groot zijn. Ik had vorig jaar een pot van 40 cm diameter, één van 25cm en een twee planten in volle grond. De plant in de pot van 25cm had nogal veel water en extra voeding nodig, en daar heb ik het aantal stengels dan nog beperkt .De grote pot was gevuld met 1/2 compost, 1/4 leemgrond en 1/4 potgrond. Die heeft enkel bij droogte extra water moeten hebben en ik heb de plant niet uitgedund. Die in volle grond heb ik niets gegeven en niet uitgedund, maar daar waren veel van de vruchten door slakken aangevreten.
Succes!
D.
woensdag 9 mei 2012 - 17:48
Ndevos
Wat kost de pepino in Belgie? Misschien dat er voor mijn collega's dan nog wat ga halen.
We hebben de (mini) zaadjes van de pepino's van vorig jaar gezaaid en deze beginnen ook boven de grond te komen, maar een grotere plant is natuulijk leuker om te geven.
woensdag 9 mei 2012 - 22:50
Krissie
@ Driez , bedankt om te antwoorden , ik zet hem dan maar direct
in een grote pot .
@ndevos , de planten kosten in Belgie € 1,99
er waren nog andere planten , de pepinos waren wel sterk in de minderheid hier .
groetjes
Krissie
donderdag 10 mei 2012 - 09:19
Driez
Voor die 1.99 heb je dan wel een drietal plantjes.
Ze zijn wel duidelijk behandeld met een wortelstimulerend hormoon, ik had een plant die tot aan de top vol wortels hing...
donderdag 10 mei 2012 - 09:45
Krissie
Driez ,
3 plantjes ?????
Nee hoor , 1 plantje apart in een potje van 7 x 7 cm verpakt
in een karton met foto erop .
Er waren zo ook oa pioenen , brugmansia's en nog andere
telkens 1 plant voor € 1,99
Gekocht in de Lidl , jij misschien ergens anders ?
Krissie
donderdag 10 mei 2012 - 13:34
Driez
Hoi Krissie,
Je bracht me aan het twijfelen, dus ben even gaan kijken. Ik had 8 plantjes in drie potjes (van Lidl). In één van de potjes zaten zelfs 4 takjes! Je moet ze natuurlijk wel zelf uit elkaar halen. Het duurt dan iets langer voor je een mooie bossige plant hebt natuurlijk, maar als ze eenmaal vertrokken zijn, zijn het stevige groeiers, dus voor mij geen probleem.
Helaas kan ik nog geen foto's toevoegen, of ik kon je een visueel voorsmaakje geven
Toch een poging wagen (zelf in browser te plakken):
tinypic.com/r/c8efq/6
tinypic.com/r/bx7yv/6
donderdag 10 mei 2012 - 13:58
HappyDeez
Die doen het erg goed bij jou Driez! Mooie foto`s.
Ben erg benieuwd naar de smaak.
donderdag 10 mei 2012 - 14:08
Xerofyt
de foto's van Driez
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 mei 2012 - 14:27
donderdag 10 mei 2012 - 17:35
Krissie
Driez ,
wat bedoel je met 4 takjes in een potje ?
Zijn het soms de zijtakjes die je van de plant hebt gehaald en apart
hebt opgepot ?
Ik ben nog eens nr mijn plant gaan kijken , 1 plant waar wel 3 zijtakjes aanstaan , en er lijken aan die zijtakjes precies wel worteltjes te komen .
wel mooie planten had je daar met veel en grote vruchten .
groetjes
Krissie
donderdag 10 mei 2012 - 19:07
Driez
Ik heb één potje ontdaan van aarde en er 4 takjes uit gehaald. Het was een hele wirwar maar ze waren niet vergroeid me dunkt. Ben er net eentje gaan uitgraven
en het ziet er toch geen afgebroken stuk uit. Ik kon er wel niet aan zien of het stekken of zaailingen waren.
Wat de smaak betreft: heerlijk lekker, maar ze moeten wel echt rijp zijn. Moeilijk voor een ongeduldig iemand als ik, ik heb er zeker 20 te vroeg afgedaan. En dan smaken ze naar iets tussen rauwe aardappel en komkommer. Heb die maar mee in de soep gedraaid
donderdag 10 mei 2012 - 20:17
Ndevos
Alle bedankt voor jullie reactie, dan kosten ze bij ons hetzelfde. Ik heb echter wel maar 1 plant in het bakje zitten, maar ja, die 40 van vorig jaar kon ons gezin ook niet alleen op.
donderdag 10 mei 2012 - 20:21
Krissie
ik zal die zijtakjes maar laten staan aan de plant .
Ik had hem gekocht uit nieuwschierigheid omdat er op het
forum al wel 't een en 't ander over geschreven is .
Zelf kende ik de plant en de vruchten niet .
Ben nu wel heel benieuwd wat het gaat worden , en hoe de smaak gaat zijn .
Lang genoeg laten rijpen heb ik begrepen .
Driez nogmaals bedankt
Krissie
vrijdag 11 mei 2012 - 09:06
Timtamtom
driez, zitten bij jou die vruchten er nu al aan? Bij mij krijgt de plant net kleine bleomknopjes...
vrijdag 11 mei 2012 - 18:04
Driez
Voor alle duidelijkheid: dat waren de vruchten van vorig jaar. Dit jaar heb ik nog geen bloemen.
Vannacht kans op vorst aan de grond, boeltje goed nathouden dus...
zaterdag 12 mei 2012 - 11:54
zaterdag 12 mei 2012 - 13:53
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe