menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bekaertdraad met plastieke latjes vind ik lelijk

Ga naar meest recente reactie

biemar

Biemar

Beste mensen op dit forum, ik heb hier al veel geleerd in de korte tijd dat ik dit forum bezoek. Nu ben ik op zoek naar tips!

Op de onderstaande foto zien jullie een bekaertdraad die ik jaren geleden heb gezet op de scheiding met onze buur. Zoals je ziet heeft mijn buur doorheen deze draad plastieke latjes gevlochten. Ik vind dit lelijk en ben op zoek naar iets om dit minder opvallend te maken. Ik heb immers in mijn tuin over een lengte van 25 meter van deze draad met lattekes.
Het weghalen van deze lattekes is geen optie, dit wil de buur niet.
Ik wil er eventueel iets voormaken. Eventueel plantenbakjes voorzetten met een plant erin.
Wat ook kan: ik heb tegen de onderste plaat een klinker gelegd (makkelijker om het gras te maaien). Kan er bij elke paal de klinker uithalen en er een plant zetten die dan tegen deze draad aangroeit. Maar welke plant is hiervoor geschikt?
Er staat immers de hele dag de felle zon op.

Wie heeft tips?

Bloemen & Planten

zaterdag 30 april 2011 - 23:34
lentemode

Lentemode

Is het jouw draad en ZIJN (lelijke) latjes ?
Was het toegelaten ?
zondag 1 mei 2011 - 09:59
veenmol

Veenmol

Plant bij iedere paal een clematis liefst een sterke groeier ,er zijn vele soorten en
kleuren zelfs groenblijvende met een pracht van bloemen in de lente en zomer

Bloemen & Planten

zondag 1 mei 2011 - 10:35
bd

Bd

bekaertdraad is op zich al niet zo mooi (persoonlijke mening), vandaar dat wij een houten omheining geplaatst hebben (kastanjehout)
een alternatief is een degelijke klimmer er voor planten die zich gemakkelijk hecht, zoals hedera helix, clematis is ook mooi, maar als ik me niet vergis heb je er niet veel aan tijdens de wintermaanden
zondag 1 mei 2011 - 11:41
veenmol

Veenmol

Als je wintergroene clematis wil hebben is de keuze niet groot en alleen de witte
varieteiten zoals :early sensation - pixie -cartmanii -armand apple blossom -
armandii en armand snow bells
zondag 1 mei 2011 - 13:39
moetje1951

Moetje1951

Aan de foto te zien is dit een heel effen oppervlakte. Dan vrees ik dat je hetzelfde probleem zult krijgen als ik heb met mijn ericamatten. Lathyrus en Ipomoea hechten zich daar niet aan vast.
een of andere klimhulp zal nodig zijn. Misschien toch mooie rozen?
zondag 1 mei 2011 - 13:55
biemar

Biemar

Dank u voor de vele tips, maar mijn zorg is een beetje dat de lattekes te heet worden door de brandende zon (die we hopelijk deze zomer krijgen) en dat dan de plantjes verbranden.
zondag 1 mei 2011 - 21:52
iecee

Iecee

je kan er alles zetten wat je ook tegen een warme muur zet
zet er gewoon leifruit dit is de enige plant die je op een gemeenschappelijke perceelgrens mag zetten
lekker fruit en die lelijke draad weg
en lei perzikken of abrikozen of appels houden van die warmte
zondag 1 mei 2011 - 22:00
biemar

Biemar

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik er tegen ga zetten.
Nu ben ik er echter over aan het nadenken om voor deze latjes door een bedekking te voorzien, ik heb iets in mijn hoofd, maar weet niet hoe het heet. Het lijkt zeer dunne twijgjes. Dan een ruimte laten van een halve meter en ervoor een border te voorzien van zo een 3 meter breedte. Hij zal zo een 22 meter lang worden. Nu is er een graszode.
Dus wie heeft tips over de aanpak hiervan?
Wie heeft eventueel een plantenlijstje om zo een border te maken.
Mijn wensen:
* vooral vaste planten
* planten van verschillende hoogte
* op elk moment van het jaar kleur! eventueel verkleuring van planten in de herfst.
* veel bloeiende planten
* mag kleurrijk zijn, maar liefst niet te druk
* afwisseling struiken, heesters, bloembollen,...

De border komt noordoost, dit wil zeggen dat hij zeer veel zonlicht krijgt als de zon wil schijnen ten minste!!!

Foto's, plannetjes, en plantenlijsten zijn welkom.
zondag 7 augustus 2011 - 21:21
bd

Bd

een kamperfoelie is inderdaad een goeie mogelijkheid, neem dan ene die ook bladhoudend is in de winter en als groot pluspunt hij ruikt heerlijk
maandag 8 augustus 2011 - 10:59
Kriskras

Kriskras

bd tokkelde op het toetsenbord:

bladhoudend is in de winter en als groot pluspunt hij ruikt heerlijk

De op de vorige foto's kamperfoelie "lonicera henryi" is bladhoudend.

Bij mijn weten is de enige kamperfoelie met geurig bloeisel (enkel in de valavond) de vlaamse kamperfoelie alias wilde kamperfoelie

Bloeiende vlaamse kamperfoelie:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dezelfde met vruchten:

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 8 augustus 2011 - 11:30
ahel1

Ahel1

Als het een heel groot oppervlak is kun je er toch een klimop tegen aan laten groeien en dan daar tussendoor wat kleurige klimmers, of er planten voor zetten.
Ik heb een afrastering van 30 meter , en dan alleen maar klimop en dat bevalt prima.

mvg Alie
sorry , ik krijg de foto er niet bij op.
maandag 8 augustus 2011 - 16:35
biemar

Biemar

Klimop had ik vroeger al eens als afrastering geplaatst maar daar wil mijn man niet meer van weten. Dat is te veel snoeiwerk. En omdat het hoog is, 2.30 m kan ik dat zelf niet aan om dit netjes te houden.
Ik ben dus nog zoekende naar een oplossing!
donderdag 1 september 2011 - 00:34
Kriskras

Kriskras

Biemer schreef:

Klimop had ik vroeger al eens als afrastering geplaatst maar daar wil mijn man niet meer van weten. Dat is te veel snoeiwerk.

En gelijk heeft hij. Mijn buren die zich indertijd klimop hebben laten aansmeren door de tuinfirma omdat "het toch zo gemakkelijk" leek klagen nu steen en been.

Nog een suggestie, waarbij meteen het nuttige aan het aangename wordt gekoppeld, een gemengde fruithaag bestaande uit malus domesticus ballerina en de prunus avium Sylvia.

De appelaar "ballerina" en de sylviakerselaar ontwikkelen geen zijtakken, ze groeien zuilvormig, vrij traag en zijn gemakkelijke te onderhouden - vrijwel geen snoeiwerk wegens geen zijtakken.
Deze planten zijn wel bladverliezend, maar aangezien er niemand 's winters in zijn tuin dineert kan dit enkel maar een vals probleem zijn.

Het enige werkelijke nadeel is dat de aanschaf vrij duur is.
donderdag 1 september 2011 - 10:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).