Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In zou mss graag een hop-plant in de tuin willen houden.
Maar las wel dat ze voor véél ziektes gevoelig zijn: bladluis, rode spint, meeldauw, ...
Verder zou ik totaal niet weten, waar je zo een plant zou kunnen aankopen. Heb er nog nooit 1 in de winkel tegengekomen.
Ik veronderstel dat je dan best een vrouwelijke plant kiest.
Ik zou hem vooral zetten, daar het een waardeplant is voor de dagpauwoog en ik wel geïnteresseerd ben in de bellen. Deze zijn interessant voor heel wat doeleinden (en ik bedoel dan niet op bier )
Heeft iemand al enige evaring met hopplanten in de tuin??
De meeste hopplanten worden erg groot en kunnen behoorlijk woekeren. Zet ze op een plaats waar dit mogelijk is.
In een goed tuincentrum hebben ze deze planten.
Ik heb heel veel hoppen in de tuin. Hij zaait zich bij mij erg uit. Elk jaar moet ik een hopronde houden om de jonge planten er uit trekken trekken Toch wil ik hem niet missen want hij is met zijn bellen erg mooi. Intratuin heeft hem wel te koop voor een belachelijke hoge prijs. Zeker als je weet dat een stukje wortel al genoeg is om een nieuwe plant te geven.
Je moet hem ook niet snoeien want dan krijg niet veel bellen
Hop is best wel mooi maar ik zou hem nu, ondanks dat mijn tuin groot genoeg ervoor is, niet meer willen hebben... Veel te veel werk om hem steeds in te tomen en na de bloei een enorme massa rommel......
hij woekerd met wortelstokken dus met die begrenzer zit je goed
hij sterft ieder jaar boven de grond af dus met het bovengronds woekeren valt het nog al mee
ik zag er iemand mee op een tuinmarktje/ruilbeurs
daar kom je zoiets regelmatig tegen maar voor specialiteiten moet je altijd vroeg gaan , na de middag zijn alle bijzondere dingen al weg
hij woekerd het hardstst op slechte grond op goeie grond valt het mee
je kan altijd de ongewenste scheuten nog eten in het voojaar
Er stond er hier een toen we hier kwamen wonen (rivierklei).
De scheuten groeien heel hard zeker 30-40cm per week, groeide hier tegen pergola aan, ik heb geen bellen of bloemen gezien maar weet niet of vrouwelijke plant was. Ik kreeg rode uitslag op mijn handen als ik er aan gezeten had (heb ik verder alleen van krassen van spar (met de kerstboom)). Maar omdat zo hard groeit was dat vaak nodig.
Ondanks veel trekken ben ik hem (ik denk nu na 6/7jaar) nog steeds niet kwijt, hij heeft zich met wortels rond schutting verschanst en blijft daar hardnekkig opkomen en tussen andere planten groeien(nog steeds met 30-40cmper week).
Renate
Mijn moeder heeft een hopplang langs onze (niet meer in gebruik zijnde)s schommel geleid. Ik denk niet dat ze de scheuten gebruikt, 't is haar meer om het decoratieve van de bellen te doen. De plant wordt daar omringd door gras en ik heb mijn moeder nog niet horen klagen dat die woekert.
hop groeit bij mooi en warm weer 30cm per dag;bij mij stond hij langs de regenpijp ,om zo langs de dakgoot te groeien.hij stond vrij zonnig,maar in de herfst kan je dan niet genieten van de belletjes want die verkleuren snel,en bij de minste wind ligt het terras vol met blaadjes.uitzaaien doet hij wel maar dat valt zeer goed mee .je kan gemakkelijk -bij scheutvorming in het voorjaar-een stuk van de wortel afsteken en die zo verplanten.bij de hoptelers blijven er maar 4 à6 ranken staan dit voor een betere opbrengst,dus mag je gerust vele scheuten afdoen.wat wel vervelend is at hij overal inhaakt als de planten iets te dicht staan
nu heb ik er nog één die langszij van een treurwilg staat en daar ik moet regelmatig de ranken uit de takken trekken om ze te leiden naar de pergola