Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik beschik over een stadstuintje met wel een 50 tal bloempotten.
Van groot tot klein.
Dit kost mij jaarlijks een aanzienlijke cent aan potgrond.
Nu bij het opruimen in de herfst zift ik de nog bruikbare grond die uit de potten komt en wil deze bewaren.
Mijn vraag is nu hoe kan ik deze herwonnen grond terug opwarderen tot volwaardige potgrond voor het jaar daarop.
Daar is een topic over.
Ik doe alle grond in een grote vuilnisemmer met deksel, meng er compost onder en laat het de hele winter staan.
Afhankelijk van de ph waarde na de winter doe ik er (per plant) nog andere spullen in (cocopeat, turf, kalk, bloedmeel, beendermeel e.a.) Een beetje afhankelijk van welke plant erin komt te staan en welke grond en vitamientjes hij nodig heeft. Dat moet ik nog allemaal opzoeken.
Zo is mijn bedoeling toch. Heb het ook nog nooit gedaan maar mijn eerste vat zit al goed vol.
Zal wel zijn, met zoveel potten heb ik meer dan 1 vuilnisemmer nodig.
Ah ja, ik heb een paar gaatjes tegen de bodem, in het midden en bovenaan geboord.
Kwestie dat heel de boel verlucht en niet schimmelt.
Ik weet niet of dat nodig is, ik doe het zo.
Er staan bij mij 6 grote vierkante bakken waar ik ieder jaar éénjarigen in zet.
Aan het eind van het seizoen haal ik de ,dan afgestorven,planten er uit en laat de hele zooi gewoon staan tot volgend voorjaar. Dan, bij droog weer, woel ik de aarde flink om en giet er een volle gieter water, met vloeibare kunstmest, door- heen, zodat het goed nat wordt. Een paar dagen laten staan en dan de nieuwe plantjes er in. Dit bevalt mij goed en de plantjes bloeien het hele seizoen.
gr. Roeli
standaard kunstmest korrel toevoegen in het najaar 12-14-18, klaar.
hoeveelheid staat op verpakking.
voorjaar kan deze weer gebruikt worden, eventueel nog water toevoegen omdat deze is uitgedroogt.
ligt eraan waar jij de potgrond voor wil gebruiken.
+kalk voor bepaalde planten.
+turf voor bepaalde planten.
enz enz
of koemestkorrel??
standaard potgrond is bemest met standaard kunstmest 12-14-18
In 2 grote bakken doe ik het zoals roeli maar ik doe er flink compost of koemestkorreld soor, dat geeft volgens mij de voedingsstoffen geleidelijk af dan vloeibare kunstmest.
Ik ben na eerder topic ook voor het eerst bezig zoals gehenna schrijft voor de kleinere potten.
Renate
Ja de grote kuipen laat ik ook mooi staan waar ze staan.
Ik haal de planten eruit, kort de wortels in en zet ze in een emmer om te overwinteren. Dan doe ik een laag compost op de kuipen en in het voorjaar werk ik dat een beetje onder samen met de nodige toevoegingen.