menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalypthus

Ga naar meest recente reactie

Eliane

Eliane

Ik heb laatst 3 eucalyptussen gekocht.Iedere plant heeft 3-4 takken van een 60 cm hoog.
Ik heb ze voorlopig in een grooooote pot geplant en ze gaan goed (nieuwe scheutjes)
Mijn vraag nu: wat doe ik ermee in de winter?Ik wil ze niet verliezen!! Zet ik de potten binnen (kelder) en hoe verzorg ik ze daar , water geven?
Of laat ik ze buiten en dek ze goed af bij vorst?
Hoeveel vorst verdragen ze?

Groetjes
Eliane
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:13
PeterW

PeterW

Als ze in potten staan kun je ze niet buiten laten, dan moeten ze binnen koel en licht overwinteren, weinig water geven, maar absoluut niet uit laten drogen.
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:34
Tuinprins

Tuinprins

Misschien als je in het westen van België of Nederland woont en je de planten zeer beschut hebt staan dan kun je het proberen. Maar Eucalyptus in pot (om het eender welke soort) is zeer kwetsbaar voor vorst. De planten stammen nu eenmaal uit een ander klimaatgebied dan het onze. Zelfs de meest 'winterharde' Eucalyptussoorten (E. niphophila en E. debeuzevillei) lopen in onze winters schade op en de afgelopen 2 winters hebben er velen het loodje gelegd.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 augustus 2011 - 08:06
Esem

Esem


Ik zou ze zeker het eerste jaar niet buiten laten staan.

Wel kan je wachten tot de eerste vorst wordt voorspelt zodat de plant zich stilaan kan aanpassen aan onze winters.

Na enkele jaren kan je de pot buiten laten staan en deze dan toch nog inpakken met noppenfolie,en dan bedoel ik uiteraard de pot,om zo de wortels van de plant te beschermen tegen te strenge vorst.

Gr E,
zaterdag 27 augustus 2011 - 11:25
Echinacea
zondag 28 augustus 2011 - 06:58
Tuinprins

Tuinprins

Voor meer informatie over winterhardheid van Eucalyptus soorten en de diverse factoren die hier invloed op hebben zie:

http://www.eucalyptuskwekerijkoala.nl/files/brochure%20eucalyptus.pdf


Zijn er mensen in Nederland of België die een Eucalyptus in hun tuin hebben staan of weet hebben van een Eucalyptus? Hoe heeft deze plant de afgelopen 2 winters doorstaan (of niet)? Om welke soorten ging het?


Gegroet, de tuinprins


zondag 28 augustus 2011 - 09:16
Echinacea

Echinacea

Al de eucalyptussen die ik kende zijn bevroren, de mijne ook.
Voor meer uitleg zie http://www.degroeneprins.nl/
zondag 28 augustus 2011 - 09:48
Echinacea

Echinacea

oeps link werkt niet, probeer deze en dan naar eucalyptus. http://www.degroeneprins.nl/
zondag 28 augustus 2011 - 09:51
greener

Greener

Eucalyptus Gunnii doet het al 4 jaar perfect in de volle grond.
Nu wel bijna tussen de 4 en 5 meter hoog.
absoluut niet mesten want dit resulteerd in spichtige nog snellere groei met minder winterhardheid tot gevolg.

sebas (westen van Nederland)
donderdag 1 september 2011 - 13:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).