Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik wil graag tegen mijn schutting een haag of beplanting laten groeien. Ik wil van de inkijk van mijn buren af. Liefs groen blijvend in de winter en die niet te breed word.(geen hedra).
Voor deze haag/ beplanting wil ik een klein bordertje maken. De totalen ruimte is 5 meter in de lengte en de border is totaal 0.65 cm breed.
Ik heb even op internet gekeken er bestaan vele soorten van Euonymus fortunei. Ik moet dus voor een klimmer kiezen maar lees dat ze ook flink in de breedte kunnen uitgroeien. Is deze plant goed te snoeien en hechten ze ook aan hout?
Wellicht kiezen voor een gevarieerde beplanting, klimhortensia(zelfhechtend), groenblijvende clematis, groenblijvende kamperfoelie, toscaanse jasmijn (alleen indien beschutte plaats i.v.m. winterhardheid). Euonymus is geen erg snelle groeier en zal meerdere jaren nodig hebben om de schutting tot bovenaan te bedekken.
Een snelle oplossing is wilde wingerd (Parthenocissus), die ook zelfhechtend is, maar wel regelmatig gesnoeid moet worden. Overigend is een Hedera ook prima te snoeien tot een smalle en compacte haag........
Dank u voor het antwoord is nu wel veel keus. Ik heb al een paar mogelijkheden bekeken op de p.c vind de wilde wingerd ook heel mooi zeker de verkleuringen. Alleen jammer dat hij niet zijn blad houd. Bestaat deze ook bladhoudend?
Ik wil graag van mijn inkijk door mijn schutting af.