Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik heb deze camelia nu 2 jaar,hij is toen der tijd verplaats van tuin
hij staa s morgens 2 uurtjes in de zon.
vorig jaar stond hij er treurig bij en nu weer
zie wel wat knop,maar die zullen niet door zetten
hij had volgens mij al in volle knop moeten staan
wie weet er raad
Had je beter aan de zuidkant ipv. het oosten geplaatst, houd wel wat van het middagzonnetje.
Deze is, zoals de meeste, tamelijk geraakt door de vorst en zal de meeste bladeren en knoppen verliezen en hopelijk volgend jaar beter.
Helaas was het een slechte winter voor de Camellia's. Bij mij staan er ook 10 in deze staat in de tuin maar dit gaat gewoon weer goed komen net zoals vorig jaar.
Nu nog NIETS doen want dan verniel je meer dan goed is. Wacht nog tot na de Ijsheiligen en snoei dan de eventuele dode takken weg.
Camelia moet juist niet op het zuiden.De plant krijgt door te veel zon gelige bladeren. Een plek met lichte schaduw is het best. Goed winterhard zijn de planten niet. Tot -10 gaat wel, maar nog lagere temperaturen geeft veel schade, zoals je op de foto ziet. Afgelopen winter was voor veel bladhoudende heesters een ramp. Het komt wel weer goed na een snoeibeurt, maar het is wel jammer natuurlijk.
Ik heb al vele jaren minstens 10 Camellia's in de tuin staan die gewoon op het zuiden staan en geen enkel probleem. Sommigen zijn 3 meter hoog.
De C. sasanqua MOET juist de nodige zon hebben.
Terugsnoeien wordt bedoelt dat je het dode stuk van de tak afsnoeit of een goede tak voor een deel afsnoeit.
Er zijn uitzonderingen, maar de meeste willen toch lichte schaduw. Ik loop dagelijks langs een camelia bij mij in de straat die op het zuiden staat en die ziet er niet uit vanwege het gele verbrande blad in de zomer.
Dat is nu juist het voorbeeld zoals het niet moet want een Camellia heeft in het voorjaar en zomer veel water nodig. Ze mogen nooit droog staan.
In mijn lezing geef ik dit voorbeeld aan want dit zie ik ook regelmatig en dan vertel ik ook dat een Camellia het niet goed doet als hij te droog staat.
Een Camellia mag rustig in de zon staan als hij maar water krijgt.
als iemand interesse heeft,kan hij hem komen halen
hij krijgt denk ik toch te weinig zon.
's morgens een klein uurtje
ik kan hem niet verplaatsen,heb er verder geen plaats voor
wel even zelf uit spaaien
Als ik googel naar verzorging van camelia's, lees ik toch echt dat deze plant niet houdt van felle zon. Hebben deze mensen het dan allemaal mis. Er zitten altijd wat uitzonderingen tussen, maar de meeste soorten willen lichte schaduw volgens de kenners.
De Camellia heeft bij voorkeur lichte schaduw. Je kunt niet zeggen dat ze allemaal dezelfde behandeling nodig hebben want er zijn zelfs soorten die op basische plaatsen in het wild staan terwijl "iedereen" zegt dat de Camellia zure grond nodig heeft. Het is een zeer interessant geslacht!
Dit jaar hoop ik uit China nog enkele onbekende gele Camellia's mee te nemen.
hij krijgt voor mijn gevoel te weinig zon
's morgens om 9.00 in het voorjaar
en dat is te weinig denk ik,plus de zon is in het voorjaar nog niet zo krachtig
vindt het echt jammer,wat vindt hem echt mooi
maar probeer het nu al twee jaar,en hij zit vol knop
maar ze gaan gewoon niet open
Ik heb 3 camelia's
1 half schaduw weinig zon. doet het wel maar weinig bloemen.
1 schaduw. geen bloei.
1 pal in de middagzon, en op een tochtig plekje en die doet het heel goed, en zit vol bloemen. en het blad is ook mooi groen.
zo'n vijf jaar terug plantte ik bij mijn ouders een camellia jap. met daarvoor een choisya ternata.Deze staat in de halfschaduw.Zon is er in de zomer in de namiddag.De laatste twee jaar snoeide ik telkens de Choisya een 30 cm terug in in het voorjaar, wanneer de knoppen van de camellia opengaan.Spectaculair zicht! De Choisya is groenblijvend en beschermt de Camellia tegen de vorst en wind.Daarachter staan schuttingen.De Choisya volgde de Camellia op in bloeitijd.Telkens ook weer met bloemen mss met minder dan anders maar dan neemt men er graag bij,gewoon om die schitterende grote bloemen van de camellia open te zien gaan.
@daucus, zo zie je dat je niet alles moet geloven wat men op Google vindt. Als je Romke van der Kaa over Camellia's ziet schrijven dan rijzen de haren ten berge. Hij is de 'allesweter' van alle planten.
nou niemand heeft gereageerd op het ophalen van de plant.
kon het niet over mijn hard krijgen om hem zo maar weg te gooien.
we hebben het 1 en ander verzet.
en heb de camelia nou zonniger gezet,
nou maar veel water geven,want hij mag niet droog staan,toch?
moet ik hem bij mesten,en zoja met wat
hoop dat hij dan volgen jaar uiteindelijk gaat bloeien