menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stervende orchidee maar met kaeki

Ga naar meest recente reactie

mellinda

Mellinda

Beste

We hebben een kaeki aan een orchidee die nu lijkt te sterven. Hij lijkt nog nog geen worteltjes te hebben. Als we hem erop laten sterft hij sowiso. Blaadjes zijn al paar cm.
Is er een mogelijk om hem af te knippen ergens en te verplanten zodat hij nog een kans maakt?
Indien ja, wat met dat kleintje te doen alsjeblieft? In een natte handdoek leggen tot hij worteltjes zou ontwikkelen of direct in grond zetten?

Mvg

Mellinda
zondag 23 december 2012 - 22:35
Nadine_VB

Nadine_VB

Neen. De keiki kan onmogelijk overleven zonder wortels.
Een keiki moet minstens 3 tot 5 wortels hebben van een 5tal cm lang minimaal om te kunnen overleven.

Wat doet je vermoeden dat de moederplant aan het sterven is?
Je zegt "lijkt" te sterven...
Hoe verzorg je de moederplant sinds de ontwikkeling van de keiki?
maandag 24 december 2012 - 00:00
mellinda

Mellinda

Spijtig dit te horen. De moederplant bloeide echt ongelooflijk mooi.
De reden dat zowel zij als haar keikis lijken te sterven, is dat ze nogal wat heeft meegemaakt. Eerst stond ze te droog (vader te weinig water gegeven) en was ze daardoor stervende. In een poging om haar te redden haar half "verdronken" in water, laten uitlekken en laten opdrogen en verplant. De bladeren hingen al slap toen en 1 grote tak stierf al af. Nadien leek het beter te gaan, totdat ze een schimmelinfectie kreeg en het middenste blad van de buitenkant naar binnentoe leek af te rotten (ookal was dit maar 1 nieuw blaadje). We moesten om het te stoppen een deel van haar blad afknippen... De 2 grote bladeren op de foto's zien er nog altijd even verdroogd uit 4 maanden later, en de stengel net boven de laatste keiki is al helemaal verdroogd. Ook lijken de kleintjes steeds zwakker te worden ookal spuit mijn moeder ze met een spuitbusje regenwater en af en toe met een verzorgdende orchideenvoeding.
Ik zou er echt spijt van hebben als geen van beide te redden zou vallen, het was een fantastische plant.

Als er niets aan te doen valt, is er misschien een mogelijkheid om de kleintjes hun wortelgroei te stimuleren?
maandag 24 december 2012 - 09:22
Nadine_VB

Nadine_VB

Dat het net boven de keiki een droge boel lijkt op de bloemstengel is geen probleem. Moeder geen kracht en energie tot waar het nodig is.

Begin moeder dagelijks zachtjes te benevelen, aan de onderkant van de bladeren.
De keiki doe je hetzelfde. Maar geen van beide overdadig. Hoe vroeger op de dag, hoe beter. Zorg dat er nooit water in de oksels staat tegen de avond aan.
Gebruik regenwater op kamertemperatuur. Zorg dus steeds dat je voldoende water in huis hebt.
Zet moeder en kind aan een raam aan de zuiderzijde.
Meer dan dit kan je jammer genoeg niet doen.
dinsdag 25 december 2012 - 10:27
Bombycilla

Bombycilla

ookal spuit mijn moeder ze met een spuitbusje regenwater en af en toe met een verzorgdende orchideenvoeding.


planten in de winter nooit voeding geven,planten die het zo slecht hebben als jij beschrijft al zeker niet.
verzorgende voeding bestaat niet
dinsdag 25 december 2012 - 10:38
mellinda

Mellinda

Bedankt. Ik zal dagelijks de kleintjes en de grote met het spuitbusje regenwater spuiten en ervoor zorgen dat het kamertemperatuur heeft.
Ook zal ik ze geen voeding geven. Mijn excuses voor de verzorgende voeding, ik wist niet dat zoiets niet bestond en maar gewoon voeding heette.
Misschien gebeurt er een kerstmirakel en halen ze 2013 nog. De wonderen zijn de wereld nog niet uit
dinsdag 25 december 2012 - 15:20
mellinda

Mellinda

De moederorchidee is helaas 3 weken terug "overleden". We hebben de 2 nog levende maar sterk verzwakte van de 3 kleintjes ervan af geknipt. Ik weet dat ze het niet kunnen halen zonder wortels, maar voorlopig leven ze nog altijd en ze zijn er niet op achteruit gegaan. We besproeien ze dagelijks in de hoop dat er alsnog wortels aankomen.
vrijdag 1 maart 2013 - 10:40
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).